printlogo


کد خبر: 224419تاریخ: 1399/6/26 00:00
«وطن امروز» گزارش می‌دهد؛ ایران برای دومین‌بار ۳ نفتکش حامل محموله بنزین با پرچم کشورمان به ونزوئلا فرستاد
مانور تحریم‌شکنی
آخرین اطلاعات مکانی نفتکش‌ها نشان می‌دهد از دماغه جنوبی آفریقا عبور کرده و به سمت کاراکاس در حرکت هستند

گروه اقتصادی: نفتکش‌های ایرانی پس از چند ماه برای دومین‌بار با پرچم ایران محموله‌های بنزین را به مقصد ونزوئلا حمل می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد 3 نفتکش ایران حامل 820 هزار بشکه بنزین هستند که اوایل مهرماه به ونزوئلا می‌رسند. این محموله نیاز ونزوئلا به بنزین را به مدت یک ماه برطرف می‌کند. 
***
به گزارش «وطن امروز»، هفته پیش بود که خبرگزاری رویترز با استناد به داده‌های موسسه رفینیتیو اِیکون (Refinitiv Eikon) که در زمینه رهگیری خطوط کشتیرانی فعالیت می‌کند، اعلام کرد چند نفتکش با پرچم ایران در حال دور زدن آفریقا برای رساندن بنزین به ونزوئلا هستند. 
این نفتکش‌ها هر کدام حدود 300 هزار بشکه بنزین از بندر عباس طی ماه گذشته بارگیری کرده‌اند و طبق اعلام منابع آگاه در حال انتقال این محموله به ونزوئلا هستند. 
طبق اطلاعات ثبت شده از نفتکش‌ها، پیشقراول این نفتکش‌ها، نفتکش فارست (FOREST) است و پس از آن، نفتکش فورچون (FORTUNE) در حال انتقال محموله بنزین به ونزوئلاست. گمانه‌زنی‌هایی از سومین نفتکش هم وجود دارد، با این حال تقریبا هیچ اطلاعاتی از این نفتکش در دسترس نیست. 
داده‌های حاصل از سامانه‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد ۲ نفتکش فارست و فورچون، شنبه همین هفته سامانه مکان‌یابی خود (GPS) را حوالی بندر کیپ‌تاون، پایتخت ساحلی آفریقای جنوبی (دماغه امید نیک) خاموش کرده‌اند. با توجه به داده‌های ثبت شده از آخرین موقعیت و سرعت حرکت این نفتکش‌ها، به نظر می‌رسد محموله سوخت ایران اوایل مهرماه به سواحل ونزوئلا رسیده و تحویل این کشور می‌شود. 
 
* مشکلات پالایشگاه‌های ونزوئلا
کشور ونزوئلا با وجود داشتن یکی از عظیم‌ترین ذخایر نفت در جهان، بشدت نیازمند واردات سوخت است. تاسیسات فرسوده پالایشگاهی این کشور مدت‌هاست به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری در صنعت پالایشی خود، دچار مشکلات مختلف نظیر فرسودگی و... شده‌ است. 
کمیسیون بازسازی شرکت نفت دولتی ونزوئلا اعلام کرد دولت این کشور طرح توزیع سوخت را آغاز می‌کند و در حال بررسی پروژه‌های پالایشگاهی جدیدی در بحبوحه کمبود شدید بنزین است. «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا پس از سال‌ها کمبود سرمایه‌گذاری در کشور سعی دارد تولید پالایشگاه‌های تعطیل شده خود را با ظرفیت حدود 3/1 میلیون بشکه در روز دوباره فعال کند و در همین حین منتظر ۳ محموله دیگر از سوخت ایران است تا برای چند هفته تقاضای آن برای بنزین را تامین کند. 
 
* مداخلات آمریکا در تأمین سوخت ونزوئلا
علاوه بر این، اخیرا خبرهایی از مداخلات آمریکا با هدف خرابکاری در حوزه سوخت‌رسانی ونزوئلا منتشر شده است. شنبه همین هفته بود که دولت ونزوئلا اعلام کرد یک جاسوس آمریکایی را با سلاح‌های سنگین و پول در نزدیکی ۲ پالایشگاه در ایالت «فالکون» دستگیر کرده است. به نوشته راشاتودی، فرد دستگیر شده سابقا تفنگدار دریایی آمریکایی بوده و برای سیا در عراق کار کرده است. نیکلاس مادورو در یک نطق تلویزیونی گفت این جاسوس به دنبال گردآوری اطلاعات از این پالایشگاه‌ها بود. طبق گفته مادورو، فرد بازداشت‌شده آمریکایی عضو تفنگداران دریایی آمریکاست و در عراق با «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) همکاری داشته است. رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت این فرد با «سلاح‌‌های سنگین و تخصصی و مقادیر زیادی پول» دستگیر شد. رئیس‌جمهور ونزوئلا اضافه کرد او بعد از دستگیری این جاسوس دستور تشدید تدابیر امنیتی در پالایشگاه‌های ونزوئلا را صادر کرده است. مادورو ساعاتی قبل از این سخنرانی گفته بود وزارت نفت ونزوئلا، توطئه ایجاد انفجار در پالایشگاه «ال‌پالیتو» در کاراکاس را ناکام گذاشته است. 
 
* مشکل سوخت در پمپ بنزین‌های ونزوئلا
کمبود حامل‌های انرژی در ونزوئلا در روزهای گذشته به خاطر پایین بودن سطح تولید در این کشور آمریکای لاتین بدتر شده و حالا صف‌های طولانی برای دریافت سوخت در پمپ بنزین‌های این کشور ایجاد شده و نیاز ونزوئلا به واردات روز به روز بیشتر می‌شود. پمپ بنزین‌های ونزوئلا همچنان شاهد ساعت‌ها و حتی روزها انتظار برای سوخت هستند و اعتراضات کوچک بر سر عرضه محدود سوخت در سراسر کشور ادامه دارد. شرکت نفت دولتی ونزوئلا طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما یک طرح اضطراری مخصوص و موقتی برای عرضه سوخت داریم که هدف آن تنظیم کردن و قانونمند کردن توزیع سوخت در کوتاه‌مدت و میان‌مدت است». شرکت نفت ونزوئلا سعی دارد تولید بنزین در واحد کراکینگ کاتالیزوری پالایشگاه «ال پالیتو» با ظرفیت 60 هزار بشکه در روز را دوباره فعال کند ولی هنوز موفق نبوده است. 
 
* تکرار تحقیر تحریم
ارسال 5 نفتکش حامل بنزین ایران به ونزوئلا در ابتدای خردادماه سال جاری به نام‌های Fortune، Forest، Faxon، Petunia، Clavel باعث تحقیر تحریم‌های آمریکا شد. این کشتی‌ها از روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته در مسیر بودند و در نهایت بدون هیچ مشکلی در کاراکاس پهلوگیری کردند. 
نکته قابل توجه این تجارت ارسال محموله‌ها با پرچم کشورمان و به صورت رسمی بود. پس از این موفقیت که باعث عصبانیت غربی‌ها شد، اخباری مبنی بر توقف نفتکش‌های ایرانی در مسیر ونزوئلا و توقیف محموله آنها توسط ایالات متحده آمریکا منتشر شد که بعدها مشخص شد اساسا این نفتکش‌ها ایرانی نبوده و صرفا محموله‌ از بنزین ایران بوده است. حالا ایران برای دومین‌بار به طور رسمی 2 نفتکش جدید راهی ونزوئلا کرده است و تاکنون هیچ قدرتی توان تعرض به آن را نداشته است. 
گفتنی است بنزین‌های فرستاده‌‌شده به ونزوئلا مازاد تولید بنزین کشورمان است که تا پیش از این به کشورهایی مانند عراق صادر یا به دلیل نبود نظارت کافی و کارت سوخت به افغانستان، پاکستان و ترکیه قاچاق می‌شد. پس از سهمیه‌بندی بنزین، میانگین مصرف روزانه بنزین کشورمان از 90 میلیون لیتر به 60 میلیون لیتر کاهش پیدا کرد. با شیوع ویروس کرونا میزان مصرف باز هم کاهش پیدا کرده است. با در نظر گرفتن تولید روزانه 110 میلیون لیتری تمام پالایشگاه‌های کشور، نزدیک به 60 میلیون لیتر مازاد تولید بنزین در کشورمان وجود دارد. با وجود اینکه شیوه و نحوه سهمیه‌بندی بنزین در آبان‌ماه سال 98 به بدترین حالت ممکن رخ داد و نماد بارز بی‌برنامگی دولت تدبیر و امید بود اما نفس هدفمندی بنزین باعث شد مصرف بی‌رویه خودروها از جیب تمام مردم محدود شود و پس از صادرات، در اختیار تمام اقشار مردم قرار گیرد. 

Page Generated in 0/0058 sec