وزیر نفت دیروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: بنزین سال 1394 تکنرخی شد و هیچ کس هم به آن اعتراض نکرد. حالا از من بعد از 6-5 سال میپرسند چرا این مصوبه در دولت تصویب شده است؟ بیژن نامدار زنگنه توضیح داد: بنزین در سال 1394 تکنرخی شد و هیچ کسی هم به آن اعتراض نکرد. حالا از من بعد از 6-5 سال میپرسند چرا این مصوبه در دولت تصویب شده است. افزایش مصرف هم ناشی از آن نبوده است؟ وزیر نفت بار دیگر خواستار تشکیل کارگروه نفتی دولت و مجلس برای بررسی تخصصی مسائل این حوزه شد. این اظهارات زنگنه در حالی بیان شد که رئیس مرکز پژوهشهای مجلس پیش از آن گفته بود: بالغ بر 150 هزار میلیارد تومان به دلیل لغو سهمیهبندی بنزین خسارت دیدیم، در حالی که میتوانستیم از سهمیهبندی بنزین در جهت سازندگی کشور استفاده کنیم اما از آن بهره نبردیم. بنا بر این گزارش، وزارت نفت در حالی مدعی هیچکاره بودن در حذف سهمیهبندی و الزام استفاده از کارت سوخت شخصی شده که به اذعان خود «حذف الزام استفاده از کارت سوخت شخصی برای سوختگیری» پیشنهادی بوده که دولت در قالب یک لایحه به مجلس ارائه کرده است. در واقع آنچه در مجلس تصویب شد، پیشنهادی بود که در دولت تهیه شده بود. یک بررسی ساده نشان میدهد شخص زنگنه از جمله عوامل اصلی گنجانده شدن این موضوع در لایحه یادشده بوده است. مخالفت زنگنه با سهمیهبندی و الزام استفاده از کارت سوخت البته مصادیق بسیاری دارد. تنها در یک مورد در تاریخ 7 تیر 95 بود که وزیر نفت گفت: «چرا ما میخواهیم مردم را اذیت کنیم؟ این برای مردمی که مصرف معقول دارند نوعی آزار است که بگوییم حتما با کارت سوخت بنزین مصرف کنند، چرا که به طور متوسط مردم از ۶۰ لیتر نیز بیشتر مصرف نمیکنند». زنگنه در حالی تاثیر سهمیهبندی و کارت سوخت بر کاهش مصرف سوخت را انکار کرد که طبق آمارهای رسمی وزارت نفت، سرعت رشد مصرف بنزین پس از سهمیهبندی در سال 86 و الزام استفاده از کارت سوخت شخصی، با کاهشی چشمگیر مواجه شد.