printlogo


کد خبر: 224426تاریخ: 1399/6/26 00:00
پمپئو همچنان امیدوار به جلوگیری از معاملات تسلیحاتی ایران با چین، روسیه و گروه‌های مقاومت
در سودای تحریم بیشتر

گروه سیاسی: وزیر خارجه آمریکا بار دیگر بر تلاش این کشور برای جلوگیری از رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران تاکید کرد. به گزارش «وطن امروز»، مایک پمپئو در گفت‌وگویی با فرانس اینتر، ضمن مطرح کردن ادعاهایی ضدایرانی و با بیان اینکه کشورهای بسیار کمی از جمله از اروپا با ما مخالف هستند، مدعی شد: تغییری که ما پیرامون مساله ایران ایجاد کردیم یک موفقیت بزرگ بوده و دنیا را بر سر این واقعیت که ایران حامی اصلی تروریسم است، متحد کرده است. پمپئو در ادامه گفت: ما مانع دستیابی ایران به تانک‌های چینی و سامانه‌های دفاعی هوایی روسیه و سپس فروش تسلیحات به حزب‌الله خواهیم شد. آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران در ماه‌های اخیر فشار گسترده‌ای بر سایر کشورها بویژه کشورهای عضو شورای امنیت وارد کرده است. به‌رغم مخالفت‌های علنی اعضای شورای امنیت، آمریکا ماه گذشته طرحی تحریمی را به این شورا ارائه کرد تا در نتیجه آن تمام تحریم‌های پیشین در حوزه تسلیحات نظامی بار دیگر علیه ایران اعمال شود. در نتیجه رای‌گیری صورت گرفته در جلسه شورای امنیت، تنها ایالات‌متحده و دومینیکن(!) به این طرح رای مثبت دادند و 13 عضو دیگر شورا این طرح را رد کردند.  با این حال مقامات آمریکایی پس از شکست در این طرح مدعی شدند با ارسال نامه‌ای به شورا، فرآیند مکانسیم ماشه را آغاز کرده‌اند که در نتیجه آن تحریم‌ها 20 سپتامبر / 30 شهریور بازمی‌گردد. حال در شرایطی که تنها چند روز به ضرب‌الاجل مورد اشاره مقامات آمریکایی باقی مانده، مایک پمپئو تاکید کرده آمریکا نمی‌گذارد تحریم‌های تسلیحاتی برداشته شود و ایران معاملات تسلیحاتی انجام دهد.  پمپئو در ادامه گفت‌وگوی خود درباره تحریم تسلیحاتی ایران گفت: اروپایی‌ها در اینکه لغو ممنوعیت تسلیحاتی ایده بدی است با ما موافق هستند، آنها چنان درگیر توافق هسته‌ای هستند که نمی‌توانند راهی برای کمک به ما بیابند که مطمئن شویم این سلاح‌ها تنها در مدت ۳۰ روز دیگر به ایران سرازیر نمی‌شوند. او گفت: من مطمئن هستم که می‌توانیم یک هفته‌ای مکانیسم ماشه را فعال کنیم و ایران بار دیگر از خرید و فروش تسلیحات منع خواهد شد.  در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز مدعی شد شرکت‌های اروپایی و همپیمانان آمریکا از تحریم‌های واشنگتن علیه ایران تبعیت می‌کنند. به گزارش ایسنا، مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه العربیه در رابطه با فعال کردن مکانیزم اسنپ‌بک (بازگرداندن تحریم‌ها) علیه ایران، گفت: ما انتظار داریم شرکای اروپایی‌مان علیه تهران تحریم‌هایی وضع کنند. وی تاکید کرد: ما بر این باوریم که شرکت‌های اروپایی و همپیمانان آمریکا به تحریم‌های واشنگتن علیه ایران احترام خواهند گذاشت. در همین حال روز گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را برای مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا تهیه کرده و خواستار بررسی سه‌فوریتی طرح اقدام متقابل ایران علیه فعال‌سازی مکانیسم ماشه شدند. در همین زمینه، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی دیروز (سه‌شنبه 25 شهریور) در تذکر شفاهی از آماده کردن طرح سه‌فوریتی برای اقدام متناسب مجلس درباره شیطنت و پاسکاری اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها درباره فعال کردن مکانیسم ماشه خبر داد. 
او در این تذکر اعلام کرد این طرح را حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، نماینده مردم قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تهیه و تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس کرده اما از هیأت‌رئیسه می‌خواهیم برای سه‌فوریتی شدن این طرح دوفوریتی دستورات لازم صادر شود. در مقدمه این طرح آمده است: آمریکا به‌رغم پایان دادن به مشارکت خود در برجام، بازی خطرناک و غلطی را برای بازگشت قطعنامه‌‌های تحریمی سازمان ملل آغاز کرده که از نظر حقوق بین‌‌الملل غیرقابل قبول است. در صورتی که اقدام آمریکا منجر به بازگشت قطعنامه‌‌های سازمان ملل گردد، اجرای تعهدات هسته‌‌ای از سوی ایران هیچ توجیهی نخواهد داشت و ضروری است جمهوری اسلامی ایران متقابلا دست به اقدام بزند. 
در ماده واحده این طرح نیز آمده است: در صورت بازگشت قطعنامه‌‌های شماره 1696، 1737، 1747، 1803، 1835و 1929 که مطابق قطعنامه 2231 خاتمه یافته بودند، دولت جمهوری اسلامی ایران ظرف یک هفته کاری موظف به پایان دادن کامل به اجرای تعهدات زیر است:
بازطراحی و بازسازی رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک به منظور تبدیل آن به آب سبک (بند 2 تا 13 ضمیمه‌ یک برجام)
ممنوعیت ایران در استفاده از رآکتورهای آب سنگین (بند 16 ضمیمه‌ یک برجام)
ممنوعیت فعالیت‌های بازفرآوری سوخت مصرف شده (بند 18 تا 25 ضمیمه‌ یک برجام)
ممنوعیت فعالیت‌هایی که می‌تواند به طراحی و توسعه وسایل انفجار هسته‌ای کمک کند (بند 82 ضمیمه‌ یک برجام)
اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و کد 1/3 ‌اصلاحی (بند 64 و 65 ضمیمه یک برجام)
استفاده از فناوری‌های مدرن نظارتی و حضور طولانی‌مدت آژانس (بند 67 ضمیمه یک برجام)
شفافیت مربوط به سنگ معدن اورانیوم (‌UOC‌) بند 68 و 69 ضمیمه یک برجام
شفافیت مربوط به غنی‌سازی (بند 70 تا 74 ضمیمه یک برجام)
دسترسی به سایت‌های هسته‌‌ای (بند 74 تا 78 ضمیمه یک برجام)
شفافیت در تولید اجزای سانتریفیوژ (بند 79 و 80 ضمیمه یک برجام)
همچنین بندهای نظارتی و راستی‌آزمایی که در بخش‌های عملیاتی وجود دارد و هر گونه تعهد باقی‌مانده که در برجام وجود دارد. 

Page Generated in 0/0069 sec