printlogo


کد خبر: 224428تاریخ: 1399/6/26 00:00
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از بررسی محیط نمونه‌برداری شده در ایران توسط بازرسان خبر داد
سناریوی آمریکایی؛ گزینه‌ای محتمل!

گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در سخنرانی اولیه‌اش در جلسه شورای حکام درباره فعالیت در زمینه برنامه هسته‌ای ایران گفت: گزارش من در زمینه راستی‌آزمایی و بازرسی در ایران تحت قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، فعالیت‌های ما در چند ماه اخیر در زمینه راستی‌آزمایی و بازرسی اجرای تعهدات هسته‌ای ایران طبق برجام (توافق هسته‌ای) را شامل می‌شود. «رافائل گروسی» در ادامه با بیان اینکه آژانس به راستی‌‌آزمایی شکافت‌ناپذیری مواد هسته‌ای اعلام شده توسط ایران طبق معاهده پادمانی ادامه می‌دهد، افزود: ارزیابی‌ها درباره عدم وجود مواد هسته‌ای و فعالیت‌های اعلام‌نشده برای ایران ادامه دارد. 
گروسی خطاب به رئیس جلسه گفت: شما همچنین گزارش من درباره معاهده پادمانی «ان‌پی‌تی» با ایران را دریافت کرده‌اید که در تلاش است درباره سوال‌های مرتبط با درستی و کامل بودن اظهارات ایران تحت معاهده پادمانی و پروتکل الحاقی شفاف‌سازی کند. وی با اشاره به مذاکرات ماه گذشته با حسن روحانی و دیگر مقامات ارشد گفت: گفت‌وگوهایی در راستای ایجاد پیشرفت واقعی در رسیدگی به سوال‌های باقیمانده آژانس بویژه در حل کردن مساله دسترسی به ۲ محل در ایران داشتم. گروسی در این راستا بیان کرد: ما به توافقی بر سر حل کردن مسائل اجرایی پادمانی که از سوی آژانس مطرح شده بود رسیدیم. آژانس سپس در یکی از ۲ محل مشخص شده از سوی ما تحت پروتکل الحاقی به دسترسی تکمیلی دست یافت. بازرسان ما از محیط نمونه‌برداری کرده‌اند که مورد بررسی قرار خواهد گرفت. دسترسی تکمیلی به محل دوم بعدا طی ماه جاری انجام خواهد شد. وی همچنین با اشاره به بیانیه مشترک ایران و آژانس گفت: من از توافق میان آژانس و ایران که امیدوارم موجب تحکیم همکاری و افزایش اعتماد ۲ طرف شود، استقبال می‌کنم. 
در این میان اشاره مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بازدید از ۲ محل اعلام شده را با توجه به رویه ثابت آمریکا برای بهره‌برداری از سازمان‌های بین‌المللی برای صیانت از منافعش باید امری قابل تامل دانست، به گونه‌ای که بیم آن می‌رود آژانس با انتخاب این ۲ مکان برای بازدیدهای پادمانی خود به دنبال آغاز دومینویی از بازدیدهای دیگر به بهانه گزارش‌های ارسالی‌اش باشد. تجربه حاضر ایران از تلاش‌هایی که آمریکا در سال‌های اخیر برای پیگیری منافعش به واسطه سازمان‌های بین‌المللی داشته (همانند طرح محکومیت ایران در زمینه بمباران آرامکو) این امکان را به اذهان متبادر می‌کند که این بار آژانس به دنبال آن باشد با گزارش‌های ارسالی خود پیرامون نقاط بازرسی شده آغازگر فشارها برای بازدید از مناطق جدید باشد. در چنین شرایطی نوع مواجهه ایران با بازدیدهای آژانس باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که با تعیین سازوکارهای محدودکننده مانع آغاز بهانه‌تراشی‌های جدید برای آژانس شود. 
با این حال گروسی در پیامی توئیتری اعلام کرد با شبکه BBC World در‌باره موضوعاتی همچون ایران، کره‌شمالی، عربستان سعودی و آینده انرژی هسته‌ای گفت‌وگو کرده است. گروسی در این پیام توئیتری اطلاع داد که گفت‌وگویش روز چهارشنبه از این شبکه پخش می‌شود؛ گفت‌وگویی که می‌توان پیگیری سناریوی آمریکایی آژانس را در آن محتمل دانست. 
***
[دیدار معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و مدیرکل آژانس]
معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه که برای شرکت در اجلاس شورای حکام در وین حضور دارد، با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد. محسن بهاروند در این دیدار با اشاره به همکاری‌های گسترده ایران و آژانس، بر ضرورت عدم تاثیرپذیری آژانس از فشارهای سیاسی برخی کشورها با هدف ایجاد انحراف در تعاملات فی‌مابین تاکید کرد. معاون وزیر امور خارجه کشورمان همکاری‌ها در فضایی سازنده و به دور از تاثیرپذیری طرف‌های ثالث را به نفع ۲ طرف و تمامیت آژانس خواند. وی همچنین با قدردانی از کمک‌های آژانس برای مبارزه با کرونا در ایران، همکاری‌های فنی را جزئی مهم و لاینفک در ماموریت آژانس برشمرد. بهاروند با اذعان به اینکه استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز حق تمام اعضای آژانس است، به وضعیت عربستان سعودی نیز اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های این کشور که بسیار غیرشفاف است و از پذیرش بازرسان آژانس نیز استنکاف می‌ورزد، موجب نگرانی است و آژانس باید بتواند فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود را در این قبیل کشورها انجام دهد. رافائل گروسی نیز با مثبت خواندن همکاری‌های ایران و آژانس و همچنین سطح فعالیت‌های راستی‌آزمایی در ایران، ایران را شریک مهمی برای آژانس خواند.

Page Generated in 0/0071 sec