printlogo


کد خبر: 224447تاریخ: 1399/6/27 00:00
اخبار

تقویت برنامه هسته‌ای عربستان
شبکه خبری بلومبرگ با انتشار گزارشی درباره برنامه‌ هسته‌ای عربستان مدعی شد برنامه ریاض در زمینه انرژی اتمی با وعده همکاری آژانس نظارتی سازمان ملل و نیز مساعدت چین تقویت می‌شود. در این گزارش آمده است که سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به موازات مساعدت‌های مسؤولان چینی به عربستان در زمینه بهره‌برداری از اورانیوم کمک می‌کند. این در حالی است که عربستان پیش‌تر از پذیرش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سر باز ‌زده بود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از کنفرانس سالانه خود که قرار است هفته آینده برگزار شود سندی را منتشر کرد که نشان می‌دهد این نهاد نظارتی سازمان ملل آماده همکاری با عربستان برای تولید سوخت هسته‌ای است. در گزارش بلومبرگ همچنین آمده است یک موسسه چینی وابسته به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پیش از این با عربستان در زمینه تحقیقات مرتبط با اکتشاف اورانیوم همکاری کرده است. سعودی‌ها در سال‌های اخیر پیگیری و تلاش‌های خود را برای دستیابی به فناوری‌ هسته‌ای افزایش داده‌اند که این امر با استقبال و آمادگی همکاری بسیاری از شرکت‌های کره‌جنوبی، روسی و آمریکایی همراه بوده است. عربستان سعودی در آستانه تکمیل نخستین رآکتور خود است که از آن به عنوان یک واحد کوچک تحقیقاتی ۳۰ کیلوواتی یاد می‌شود. این رآکتور در حالی با مشارکت یک شرکت دولتی آرژانتینی به نام «این واپ‌اس‌سی» در دست تکمیل است که دولت آمریکا بر اساس گزارشی که مجلس نمایندگان این کشور منتشر کرده در صدد تلاش برای تجهیز هر‌چه سریع‌تر عربستان به فناوری پیشرفته هسته‌ای است. 
***
بازداشت ۱۰۶ نفر در ترکیه
سیاست آنکارا در پاکسازی نهادها و سازمان‌های دولتی از اعضا و وابستگان جنبش «فتح‌الله گولن» واعظ و اپوزیسیون آمریکانشین دولت ترکیه به‌رغم شیوع گسترده ویروس «کووید-۱۹» در این کشور، ادامه دارد. به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، دادستانی کل استانبول دیروز برای ۱۳۲ نفر از مظنونان به همکاری با سازمان گولن و دست ‌داشتن
در کودتای نافرجام پانزدهم جولای ۲۰۱۶ حکم بازداشت صادر کرد که نیروهای امنیتی تاکنون ۱۰۶ نفر از آنها را بازداشت کرده‌اند. این افراد که شامل ۸۲ نظامی فعلی نیروهای مسلح ترکیه نیز می‌شود، به استفاده از نرم‌افزار «بای‌لاک»- برنامه‌ مورد استفاده عوامل گولن در شب کودتا- متهم شده‌اند. مقامات ترکیه‌ می‌گویند عوامل کودتای 4 سال قبل پس از آنکه گروه‌های ارتباطی آنها در شبکه اجتماعی «واتس‌آپ» لو رفته بود، از نرم‌افزار بای‌لاک برای هماهنگی استفاده کردند. عملیات دیروز نیروهای امنیتی ترکیه که به صورت همزمان در ۳۴ استان انجام شد، بعد از مدتی توقف به دلیل شیوع ویروس کرونا در این کشور از سر گرفته شده است. 
***
اعلام نظر چین درباره رزمایش  در جنوب تایوان
دولت چین دیروز از برگزاری رزمایش نظامی در نزدیکی تایوان آن هم در بحبوحه تنش‌ها با تایپه و واشنگتن، دفاع کرد. ما شیائوگوانگ، سخنگوی دفتر امور تایوان در دولت چین طی نشست خبری گفت رزمایش نظامی ارتش این کشور در نزدیکی ساحل جنوب غربی تایوان در هفته گذشته، «اقدامی ضروری» برای محافظت از حکومت چین بود. دولت چین که تایوان را بخشی از مفهوم «چین واحد» می‌داند، اخیرا فعالیت‌های نظامی خود در نزدیکی این جزیره را افزایش داده و هفته قبل رزمایش نظامی دریایی و هوایی گسترده‌ای در جنوب غرب این کشور برگزار کرد. ما شیائوگوانگ با بیان اینکه تایوان بخش «مقدس و جدایی‌ناپذیر» از سرزمین چین است، گفت: فعالیت‌های تمرینی رزمی مربوط توسط ارتش آزادی‌بخش خلق [چین]، اقدامی ضروری درباره وضعیت امنیتی کنونی در تنگه تایوان و برای حفاظت از حکومت ملی بود. 
***
هند: چین 10 هزار نیرو در منطقه مرزی مستقر کرده است
منابع دولتی هند مدعی هستند در ادامه تنش‌های مرزی این کشور با چین در منطقه لداخ، پکن ۱۰ هزار نیروی دیگر را به این منطقه اعزام و در آنجا مستقر کرده است. با این حساب تعداد نیروهای ارتش آزادی‌بخش خلق چین در مرز با هند به حدود ۵۲ هزار نفر رسیده است. طبق این گزارش، چین همچنین در این منطقه ۱۵۰ جنگنده و موشک زمین به هوا مستقر کرده است. نیروهای جدید در ساحل جنوبی دریاچه «پانگونگ» جایی که شاهد تنش‌ها بین ارتش‌های 2 کشور بوده، استقرار یافته‌اند. هند و چین در حالی به استقرار نیرو و تجهیزات نظامی و لجستیکی در منطقه هیمالیایی لداخ ادامه می‌دهند که مذاکرات دیپلماتیک بین ۲ طرف برای کاستن از تنش‌های ۵ ماهه همچنان در جریان است. پیش از این وزیر دفاع هند از عدم رفع تنش مرزی با چین در مذاکرات جدید با این کشور خبر داد. «راجناث سینگ» طی سخنرانی در مجلس این کشور گفت که موضوع تنش مرزی بین هند و چین تاکنون حل نشده و راه حل‌های ارائه شده ۲ طرف قابل قبول نبوده است. 
***
کمک نظامی 250 میلیون دلاری آمریکا به کردستان عراق
متیو تولر، سفیر آمریکا در بغداد در کنفرانس خبری مشترک با شورش اسماعیل، وزیر پیشمرگه کردستان عراق، گفت واشنگتن تجهیزات نظامی به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار در اختیار نیروهای پیشمرگه قرار می‌دهد. به گفته این مقام آمریکایی، یک تیم نظامی نیز قرار است نوع کار با این تجهیزات را به نیروهای پیشمرگه آموزش دهد. سفیر آمریکا در ادامه مدعی شد که این کمک‌ها و پشتیبانی آمریکا از کردستان عراق، با هدف برقراری امنیت و صلح در منطقه است. او سپس از نقش نیروهای پیشمرگه در مبارزه با داعش تقدیر کرد. 

Page Generated in 0/0070 sec