printlogo


کد خبر: 224482تاریخ: 1399/6/27 00:00
وضعیت ابتلای کرونا در تهران همانند اسفند ۹۸ شده است کادر پزشکی نگران است
برگریزان کرونایی

شمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونایی مدتی است افزایش یافته تا جایی که رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران اعلام کرده وضعیت کرونایی اسفندماه 98 در حال شکل‌گیری است. به گزارش «وطن امروز»، بی‌توجهی برخی‌ در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رفتن به مسافرت در هفته‌های گذشته موجب شد تا موج سوم کرونا در کشور شکل گیرد، آنگونه که رؤسای بیمارستان‌ها خبرهای ناخوشی از رشد ابتلا و بستری‌شدگان کرونایی می‌دهند. کارشناسان بهداشت معتقدند محدودیت‌ها دوباره باید از سر گرفته و در مورد ترددها و بازگشایی‌ها تجدیدنظر شود، چرا که موج سوم در حالی کشور را فرا گرفته است که در صورت تداوم و افزایش بستری‌شدگان تاب‌وتوان از کادر پزشکی گرفته می‌شود.
 
* شکل‌گیری مجدد وضعیت کرونایی اسفند 98 در تهران
 در این باره رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به افزایش شمار مبتلایان به کرونا، گفت: به نظر می‌رسد شرایط اسفندماه دوباره در حال شکل‌گیری است. علیرضا زالی در جلسه شورای فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران افزود: این در حالی است که همزمانی کرونا با آنفلوآنزا و بیماری‌های شایع فصل سرما، به افزایش بار مراجعان دامن می‌زند. وی تلاش برای جذب مشارکت‌های مردمی و بسیج را با همان طراوتی که در روزهای ابتدایی شیوع اپیدمی پای کار آمدند ضروری دانست و توضیح داد: مشارکت‌های مردمی و نهادهای مدنی می‌تواند راهکار موثری برای کنترل و تسهیل شرایط تهران باشد. زالی کاهش حضور کارکنان را یکی از موثرترین اقدامات برای کنترل ترددها و کاهش ترافیک در کالبد شهر دانست و پرهیز از تاخیر در اجرای مصوبات مثل اعمال محدودیت‌ها و کنترل ترددهای درون‌شهری و برون‌شهری را خواستار شد. وی همچنین به تکمیل پروژه‌های بیمارستانی و افزایش تخت‌های بستری نیز اشاره کرد. زالی جبران درآمدهای کاهش‌یافته کارکنان، ارائه بسته‌های تشویقی، تامین نیروی انسانی و تجهیزات را راه‌حل مناسبی برای تقویت زیرساخت‌های مقابله با کرونا عنوان کرد. 
 
* ۱۷۹ فوتی و ۲ هزار و ۹۸۱ بیمار جدید
هشدار‌ها درباره شیوع موج بعدی کرونا در حالی مطرح می‌شود که سخنگوی وزارت بهداشت دیروز آخرین موارد بروز و فوتی ناشی از کروناویروس جدید را تشریح کرد و گفت: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 2 هزار و ۹۸۱ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۷۲۶ نفر از آنها بستری شدند. دکتر سیماسادات لاری گفت: مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۴۱۰ هزار و ۳۳۴ نفر رسید. وی گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۹ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۳ هزار و ۶۳۲ نفر رسید. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، خوشبختانه تاکنون ۳۵۲ هزار و ۱۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. وی افزود: ۳۸۲۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. 
وی همچنین گفت: حقوق دستیاران با پیگیری و موافقت صورت‌گرفته، از مهرماه امسال ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. لاری بیان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تنها دانشگاه‌هایی هستند که از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون پای کار بوده‌اند و از ۱۷ خرداد که دانشگاه‌ها بازگشایی شد، باز هم این دانشجویان حضور یافتند. وی افزود: بار درمان بیماران مبتلا به «کووید-‌۱۹» افزون بر پزشکاران و پرستاران، بر دوش دستیاران و انترن‌ها بود و کارورزان نیز کمک قابل توجهی کردند؛ سرافراز هستیم که هیچ کدام از دانشجویان همپای کادر درمان در این وضعیت شانه خالی نکردند. وی با اشاره به اینکه در وزارت بهداشت همه نگاه‌ها به بهداشت و درمان بوده و از بقیه جاها غفلت شده است، گفت: دستیاران پزشکی سربازان خط مقدم بیمارستان‌ها هستند که فشار زیادی بر آنها وارد می‌شود و حق‌الزحمه‌ای نیز دریافت نمی‌کنند. لاری همچنین از بیمه کردن دستیاران پزشکی خبر داد و گفت: حق بیمه‌ای که دستیاران پزشکی باید پرداخت کنند، ماهانه ۵۸۰ هزار ریال است که می‌توانند خانواده را نیز تحت پوشش قرار دهند. وی در ادامه پرداخت وام از آبان‌ماه سال‌جاری به دستیاران پزشکی را یادآور شد و افزود: این تسهیلات با همکاری درآمدهای اختصاصی صندوق رفاه ۶۰۰ میلیارد ریال است که در بانکی سرمایه‌گذاری شده و در قالب ۱۰ هزار وام ۱۵۰ میلیونی یا ۱۵ هزار وام ۱۰۰ میلیون ریالی در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت. 
 
* خیز کرونا قبل از فصل خزان
موج جدید بیماری «کووید-۱۹» قبل از شروع فصل پاییز کشور را فراگرفت. در این باره عضو کمیته ملی مقابله با کرونا گفت: آمار مرگ‌ومیر و مبتلایان به کرونا در هفته‌های آینده بالا و بسیار نگران‌کننده خواهد بود. مینو محرز در گفت‌وگو با «وطن امروز» تصریح کرد: شیوع گسترده ویروس کرونا که موج سوم آن نیز در کشور شروع شده است ناشی از بی‌توجهی برخی‌ها نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام مسافرت‌هایی است که با وجود هشدارهای مکرر و توصیه‌های جامعه پزشکی و مسؤولان در هفته‌های گذشته انجام شد و تبعات جبران‌ناپذیر آن الان خود را نشان می‌دهد. وی به خستگی کادر پزشکی و پرستاران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اشاره کرد و گفت: کادر پزشکی دیگر نای خدمات‌رسانی را ندارد، از طرفی نیروی تازه‌نفس کارکشته و خبره هم در این بخش نداریم که جایگزین آنها شوند. 
عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر در ایران به جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد و اظهارداشت: در این جلسه آمارهای نگران‌کننده از ابتلا به این بیماری کشنده و بستری‌شدگان اعلام شد و بعد از یک دوره کاهش این آمار در تهران و خیلی از شهرستان‌ها، طی روزهای اخیر روند افزایشی گرفته است. 
وی خاطرنشان کرد: هنوز پاییز از راه نرسیده که وضعیت همه‌گیری کرونا نگران‌کننده شده است، این در حالی است که با آمدن فصل سرما و شیوع آنفلوآنزا در کنار بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها چنانچه اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های فیزیکی سفت و سخت رعایت نشود، کشور دچار بحران می‌شود. 
علاوه بر این، رئیس بیمارستان شریعتی تهران نسبت به تکرار افزایش موارد ابتلا به کرونا هشدار داد. سعیدرضا مهرپور گفت: بعد از فاجعه تیر که ویروس کرونا در موج دوم ما را غافلگیر کرد، شاهد کاهش موارد ابتلا بودیم که کم‌کم در موارد بستری به تعداد ۳۰ نفر رسیدیم اما اکنون دوباره آمارها رو به افزایش است و در ۱۵ روز گذشته موارد ابتلا تقریبا 2 برابر شده است. رئیس بیمارستان شریعتی تهران افزود: نگران افزایش آمار مبتلایان به کرونا هستیم؛ به پرستاران و پزشکان هشدار موج سوم در اواخر شهریور را داده‌ایم. 
در همین حال معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری درباره آمار مبتلایان به کرونا گفت: شمار ابتلا به کرونا و بستری‌ها در یک هفته اخیر روند افزایشی داشته است و متاسفانه به موج سوم کرونا نزدیک می‌شویم. پیام طبرسی در گفت‌وگویی تلفنی با شبکه خبر افزود: شمار ابتلا به کرونا و بستری‌ها در یک هفته اخیر روند افزایشی داشته است و متأسفانه به موج سوم کرونا نزدیک می‌شویم. وی گفت: اوایل شهریور بیماری کاهش یافت اما به دلیل توجه نکردن مجدد، بیماری کرونا دوباره افزایش یافته است به طوری که میزان مراجعات در ۲ روز گذشته ۲ تا ۳ برابر شده است. طبرسی ادامه داد: با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اگر مردم موارد بهداشتی را رعایت نکنند با موج سوم و افزایش بیشتر موارد ابتلا به کرونا مواجه خواهیم شد.
***
[۱۶۳ دانش‌آموز استان اصفهان به کرونا مبتلا شدند]
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در چند روز اخیر ۱۶۳ دانش‌آموز این استان مبتلا به کرونا شده‌اند و ۲ هزار و ۸۶۳ دانش‌آموز هم یکی از اعضای خانواده‌شان گرفتار این بیماری شده است. بهروز کلیدری در جمع خبرنگاران در این دانشگاه با اشاره به خطر شیوع ویروس در مدارس تصریح کرد: در این مدت ۴۸ معلم مبتلا به ویروس و ۱۸۳ معلم در خانواده خود فرد مبتلا داشته‌اند. وی اظهار داشت: وضعیت همه‌گیری بیماری «کووید-۱۹» از مردادماه در این استان بدتر شده است. وی خاطرنشان کرد: از اواسط تابستان شرایط شیوع ویروس کرونا در استان سخت‌تر و پیچیده‌تر شده است و بی‌تفاوتی نسبت به آن احتمال ۲ تا 3 برابر شدن شمار مبتلایان و 4 تا 5 برابر شدن جان‌باختگان را در پی خواهد داشت. وی اظهارداشت: وضعیت کرونا طی یکی، دو هفته گذشته در استان شیب صعودی پیدا کرده و به طور متوسط در هر شبانه‌روز ۷۰۰ تا یکهزار بیمار جدید شناسایی کرده‌ایم. معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در این خطه در حال تکمیل است، گفت: این موضوع زنگ خطری برای هفته‌های پیش رو است، علاوه بر آن بیماران غیرکرونایی هم در معرض خطر و کاهش رسیدگی به آنان و در نتیجه تلفات بیشتر قرار خواهند گرفت. 

***

[برخی جهش‌های ویروس کرونا در ایران «اختصاصی» است]
پژوهشگاه رویان با مقایسه ویژگی‌های ژنتیکی ویروس کرونا و مقایسه این داده‌ها با داده‌های جهانی اعلام کرد برخی جهش‌های ژنتیکی این ویروس تنها در جامعه ایرانی دیده می‌شود. به گزارش تسنیم، توجه به این نکته که ماده ژنتیکی ویروس به سرعت دچار جهش شده و تغییر می‌کند، بسیار مهم است. با هدف شناسایی جهش‌های ایجاد شده در ویروس «کووید-19» در مبتلایان ایرانی، محققان پژوهشگاه رویان به مقایسه ژنوم این ویروس در 20 بیمار ایرانی و غیرایرانی که سابقه مسافرت به ایران یا ارتباط با فردی از جامعه ایرانی را داشتند، پرداختند. نتایج این پژوهش که در مجله یاخته(Cell Journal)‌ به چاپ رسیده است، نشان‌دهنده 44 تفاوت در سطح نوکلئوتیدها و 26 تفاوت در پروتئین حاصل بود که به علت جهش (موتاسیون) ایجاد شده بود. مقایسه این داده‌ها با داده‌های جهانی نشان داد برخی از این جهش‌ها تنها در جامعه ایرانی دیده می‌شود. بررسی محل جهش‌ها نشان داد که محل قرارگیری آنان روی پروتئین ویروس از بخش متصل‌شونده به گیرنده‌های سلول انسانی که با فراهم کردن امکان ورود ویروس به درون سلول‌های انسانی باعث آلوده شدن آنها می‌شود، فاصله دارد. نتایج این پژوهش برای طراحی روش‌های تشخیصی اختصاصی، بررسی تغییرات ژنوم ویروس در ایران، پژوهش درباره روش‌های درمانی و تولید واکسن برای جامعه ایرانی ارزشمند خواهد بود. دکتر مهدی توتونچی، دکتر نجمه صالحی، دکتر امیر امیری‌یکتا و همکاران‌شان این تحقیق را در پژوهشگاه رویان انجام داده‌اند. 

Page Generated in 0/0069 sec