printlogo


کد خبر: 224505تاریخ: 1399/6/29 00:00
برگزاری مراسم رونمایی از فیلم مستند «نبردهای فانتوم»
فانتوم‌ها بهتر از دوران جنگ سرپا هستند

مراسم رونمایی از فیلم مستند سه‌گانه «نبردهای فانتوم» به کارگردانی مهدی جبین‌شناس و تهیه‌‌کنندگی سالار بی‌باک پنجشنبه 27 شهریور با اجرای حسن شمشادی در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده (فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران)، جمعی از فرماندهان ارتش، محمداحسان محمدحسنی (مدیرعامل سازمان هنری و رسانه‌ای اوج)، خانواده شهید سرلشکر خلبان علیرضا یاسینی و اهالی رسانه حضور داشتند. به گزارش «وطن امروز»، در ابتدای مراسم امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن گرامیداشت یاد شهدای انقلاب، دفاع‌مقدس، سلامت و نیروی هوایی گفت: «همان‌طور که در مستند دیدیم و توضیح داده شد پس از پیروزی انقلاب اسلامی دشمن توطئه‌های متعددی را طرح‌ریزی کرد تا مانع رشد و پیشرفت انقلاب اسلامی شود. در دفع برخی از این توطئه‌ها نیروی هوایی و همچنین فانتوم‌ها نقش مهمی داشتند، مانند ماجرای کردستان که شهید محمد نوژه با زبان روزه به این ماموریت اعزام شد و به شهادت رسید». او در ادامه به نقش مهم فانتوم‌های ارتش در ماجرای برهم زدن اجلاس سران جنبش عدم تعهد در بغداد و نقش مهم این ماجرا در تاریخ جنگ تحمیلی اشاره داشت. 
فرمانده نیروی هوایی ارتش در ادامه بیان کرد: امروز پس از گذشت 42 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمن منتظر بود غرش هواپیماها در پایگاه‌های هوایی قطع شود اما اینطور نشد. در شب شهادت سردار سلیمانی ما تا دم جنگ رفتیم و پروازهایی را هم انجام دادیم. زمانی که در مقر فرماندهی بودیم خلبانان از ما ماموریت می‌خواستند. همان سلحشوری، ذوق و شوق نسل جنگ در بین خلبانان جوان امروز کشور وجود دارد. دشمن باید بداند این خلبانان مانند شهید حسین خلعتبری برای سر دادن در راه دفاع از مملکت و ارزش‌های آن لحظه‌شماری می‌کنند. 
در ادامه این مراسم، سالار بی‌باک، تهیه‌کننده، نویسنده و پژوهشگر مستند «نبردهای فانتوم» گفت: ما چند سال پیش مستندی را با عنوان «نبردهای تام کت» تهیه و تولید کردیم و آن اثر که در شبکه‌های تلویزیونی پخش شد بسیار مورد توجه قرار گرفت. سپس طی صحبتی با مهدی مطهر، مدیر خانه مستند انقلاب اسلامی تصمیم به تهیه مستندی با محوریت نقش و رشادت خلبانان هواپیماهای فانتوم در 8 سال دفاع‌مقدس گرفتیم. ما در تهیه این پروژه تلاش بسیاری برای جمع‌آوری آرشیوی مناسب و جامع انجام دادیم، چرا که متاسفانه در ارتش آرشیوهای تصویری و مستند مناسبی وجود ندارد. خوشبختانه با پیگیری‌های مکرر توانستیم به آرشیو بصری و تصاویری دیده‌نشده دست پیدا کنیم. ما بنا بر مصاحبه‌هایی که تهیه کردیم و قولی که سازمان اوج به ما داده است، تصمیم داریم 4 قسمت دیگر از این مستند را بسازیم که تدوین آن هم شروع شده است.

Page Generated in 0/0112 sec