printlogo


کد خبر: 224510تاریخ: 1399/6/29 00:00
دخالت کشورهای غربی، بلاروس را در آستانه اتفاقات پیش‌بینی نشده قرار داد
آماده‌باش لوکاشنکو به ارتش؛ اروپا ضرب‌الاجل تعیین کرد

گروه بین‌الملل: بحران اخیر بلاروس از پنجشنبه با ضرب‌الاجل پارلمان اروپا به لوکاشنکو وارد فاز جدیدی شد. دخالت‌های اروپایی‌ها در روند سیاسی بلاروس این کشور را در آستانه اتفاقات عجیب و غریبی قرار داده است. اروپایی‌ها در چند هفته اخیر حمایت گسترده‌ای از نافرمانی‌های مدنی و شورش در بلاروس انجام داده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد. 
در همین ارتباط، پارلمان اروپا با انتشار بیانیه‌ای روز پنجشنبه تهدید کرد که الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش در پنجم نوامبر 2020 دیگر به عنوان رئیس‌جمهور این کشور شناخته نخواهد شد. پارلمان اروپا در این بیانیه همچنین از اتحادیه اروپایی خواسته تحریم‌های اقتصادی را علیه لوکاشنکو اعمال کند. پارلمان اروپا با برگزاری یک رأی‌گیری، نتیجه انتخابات اخیر بلاروس را رد کرد. در این رأی‌گیری ۵۷۴ نفر از قانون‌گذاران رأی‌ مثبت دادند و ۳۷ نفر از این قانون‌گذاران نیز رأی‌شان منفی بود. ۸۲ نفر دیگر رأی ممتنع دادند.  
گفتنی است انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس روز نهم آگوست (19 مردادماه) برگزار و الکساندر لوکاشنکو با کسب 80 درصد آرا پیروز شد. سوتلانا تیخانوفسکایا، رقیب اصلی لوکاشنکو در این انتخابات تنها 12/10 درصد آرا را به دست آورد اما تاکنون نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس را به رسمیت نشناخته است. لوکاشنکو از زمان استقلال بلاروس از شوروی ۵ دوره متوالی به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور انتخاب شده است. 
 
* آماده‌باش لوکاشنکو به ارتش
با بالا گرفتن بحران بلاروس، رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرد سربازان را در حالت آماده‌باش کامل قرار داده و تمام مرزها با لهستان و لیتوانی را می‌بندد. لوکاشنکو در یک نشست مختص زنان گفت: ما مجبوریم سربازان را از خیابان‌ها خارج کنیم و ارتش را در هشدار بالا قرار دهیم و مرزهای غربی خود با لیتوانی و لهستان را ببندیم. رئیس‌جمهوری بلاروس همچنین گفت، مرز این کشور با اوکراین نیز تقویت می‌شود و ادامه داد: نمی‌خواهم در جنگ باشد. نمی‌خواهم بلاروس، لهستان و لیتوانی به صحنه عملیات نظامی تبدیل شوند، چون با این روند مسائل ما حل‌و‌فصل نمی‌شود. وی افزود: امروز من در مقابل شما می‌گویم که از مردم لیتوانی، اوکراین و لهستان می‌خواهم سیاستمداران احمق خود را متوقف کرده و اجازه ندهند جنگی رخ دهد. 
رئیس‌جمهور بلاروس ۳ روز پیش هم گفته بود: کشور‌های غربی بویژه آمریکا به مدت ۱۰ سال برای برپایی اعتراضات در کشورش برنامه‌ریزی کرده‌اند.

Page Generated in 0/0052 sec