printlogo


کد خبر: 224511تاریخ: 1399/6/29 00:00
دور دنیا

انفجار بزرگ در پایگاه هوایی «اسپایکر» در شمال عراق
منابع عراقی دیروز گزارش دادند در پایگاه «اسپایکر» در استان «صلاح الدین» (شمال عراق) انفجاری بزرگ رخ داده است. پایگاه خبری «شفق‌نیوز» در این باره گزارش داد یک انبار مهمات جنگی در پایگاه هوایی اسپایکر منفجر شده است. یک منبع امنیتی در این باره به شفق‌نیوز گفت این انفجار در ساختمان محل نگهداری تجهیزات باقیمانده از زمان جنگ در پایگاه اسپایکر به وقوع پیوسته است. این منبع در ادامه گزارش داد به دنبال این انفجار، ساختمان یادشده فروریخته و از سوی دیگر، انفجار باعث آتش‌سوزی در علفزارهای اطراف ساختمان شده است. منبع یادشده در ادامه با بیان اینکه آتش مهار شده است، گفت این انفجار تلفات جانی در پی نداشته اما به ساختمان یادشده خسارت فراوانی وارد کرده است. فرماندهی عملیات استان صلاح‌الدین عراق در این ارتباط گفت انبار کردن نامناسب مهمات جنگی و گرمای هوای علت این انفجار بوده است. وی همچنین اخبار منتشر‌شده در برخی وبگاه‌ها مبنی بر حمله به یک انبار متعلق به حشد‌الشعبی در این پایگاه را تکذیب کرد. 
***
ادعای اف‌بی‌آی علیه روسیه
کریستوفر رای، رئیس اف‌بی‌آی بار دیگر مدعی شده عوامل مرتبط با دولت روسیه در تلاش برای تضعیف کارزار انتخاباتی «جو بایدن» است. کریستوفر رای در یک جلسه استماع در کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان گفت: «ارزیابی جامعه اطلاعاتی این است که روسیه به تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات ما ادامه می‌دهد». وی ادامه داد: «ما شاهد تلاش‌هایی فعال از سوی روسیه برای اثرگذاری بر انتخابات ۲۰۲۰ بوده‌ایم که این تلاش‌ها بیشتر در جهت اقدامات مخرب، مانند استفاده از شبکه‌های اجتماعی، استفاده از نایبان، رسانه‌های دولتی، ژورنال‌های آنلاین و... بوده است. هدف آنها ایجاد تفرقه و دوگانگی، تضعیف جو بایدن و آن چیزی است که به آن تشکیلات ضدروسیه می‌گویند». در بیانیه‌ای که «ویلیام ایوانیا»، مدیر «مرکز ملی امنیت و ضداطلاعات»، از نهادهای زیرمجموعه «مدیر اطلاعات ملی» آمریکا منتشر کرده، آمده است: «کشورهای خارجی از تدابیر اثرگذار در رسانه‌های اجتماعی و سنتی برای اثرگذاری بر دیدگاه‌ها و ترجیحات رأی‌دهندگان آمریکایی، ایجاد تغییر در سیاست‌های آمریکا، دامن زدن به تفرقه‌ها و تضعیف اعتماد به روند دموکراتیک ما استفاده می‌کنند». در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «در حال حاضر، نگرانی ما در وهله اول از چین، روسیه و ایران است، اگر چه بقیه دولت‌‌ها و بازیگران غیردولتی هم می‌توانند به روند انتخاباتی ما ضربه بزنند».
***
انتقاد وزیرخارجه رژیم صهیونیستی از رئیس موساد
وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در واکنش به اظهارات رئیس موساد، گفت او نباید در سیاست دخالت کند. گابی اشکنازی پنجشنبه در واکنش به اظهارات یوسی کوهن، رئیس دستگاه جاسوسی این رژیم (موساد) خواستار عدم دخالت او در امور سیاسی شد. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در این باره گفت: «به جای نتانیاهو [بودم]، به گونه دیگری در ارتباط با مساله دعوت به واشنگتن رفتار می‌کردم. رئیس موساد نباید در سیاست دخالت کند». با آنکه در این گزارش اشاره‌ای به اظهارات سیاسی رئیس موساد نشده است اما یوسی کوهن در گفت‌و‌گو با کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفته بود سازش قریب‌الوقوع تل‌آویو با عربستان سعودی را دور از ذهن نمی‌داند. گابی اشکنازی در ادامه گفت: «با عمانی‌ها و چند کشور دیگر صحبت کردم. امیدوارم کشورهای بیشتری به دایره [سازش] ملحق شوند».
***
گزارش مارک اسپر  از ماهواره‌های چین و روسیه
وزیر دفاع آمریکا، روسیه و چین را به نظامی کردن فضا متهم کرد. مارک اسپر طی سخنانی در این باره گفت چین و روسیه ماهواره‌های کشنده دارند. او بر همین اساس مدعی شد که فضا دیگر عرصه صلح‌آمیز نیست. آمریکا پیش‌تر روسیه و چین را به تلاش برای نظامی‌سازی فضا متهم کرده بود. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در ماه دسامبر نیروی فضایی این کشور را با هدف آنچه تمرکز بر تلاش‌های آمریکا در دفاع از خود در مقابل تسلیحات مستقر در فضا خواند، ایجاد کرد. چندی قبل نیز رئیس فرماندهی فضایی نیروی هوایی آمریکا مدعی شد روسیه پرتابه‌ای را با مشخصات سلاح به فضا فرستاده که می‌تواند تهدیدی برای ماهواره‌های آمریکا و متحدان آن باشد. روسیه متعاقب این ادعا با رد سخنان مقامات آمریکایی اعلام کرد این ایالات‌متحده است که همواره در پی نظامی‌گری  در فضاست.
***
خیز عراق برای خرید سوخو از روسیه
روسیه در نظر دارد تغییراتی در جهت توسعه بیشتر جنگنده سوخو‌۵۷ انجام دهد و برخی کشورها از جمله عراق به دنبال خرید این نسخه از این هواپیمای جنگی هستند. طبق گفته برخی رسانه‌ها، روسیه بزودی نخستین قرارداد فروش جنگنده نسل پنجم 57‌Su- را امضا خواهد کرد. روسیه قصد دارد تغییراتی در جهت توسعه بخش‌هایی از این جنگنده اعمال کند. به‌رغم اینکه روس‌ها نخستین جنگنده سوخو۵۷ را در سال ۲۰۱۷ ساختند اما تاکنون عجله‌ای برای تولید انبوه از خود نشان نداده‌اند و در این مدت در حال آزمایشات و افزایش کارایی‌های این جنگنده بودند. به گفته کارشناسان نظامی، سوخو۵۷ دارای قدرت جنگاوری بسیار بالایی است و بزودی وارد چرخه تولید انبوه خواهد شد. خبرگزاری چینی «سوهو» نیز نوشته است نمایندگان تعدادی از کشورها در سفر به مسکو برای خرید سوخو۵۷ با روسیه به مذاکره نشسته‌اند که در میان آنها تعدادی از کشورهای جهان سوم از جمله عراق نیز حضور دارند. هنوز قیمتی برای این جنگنده اعلام نشده است اما باید به مراتب ارزان‌تر از رقیب آمریکایی خود یعنی اف‌۳۵ باشد؛ جنگنده‌ای که هر فروند آن ۲۰۰ میلیون دلار فروخته می‌شود و برای کشورهای ضعیف چنین مبالغی سنگین است.

Page Generated in 0/0151 sec