printlogo


کد خبر: 224513تاریخ: 1399/6/29 00:00
گزارشی از وضعیت استقلال؛ از نیامدن استراماچونی تا تهدید خارجی‌ها به جدایی
پایان نمایش

باربد بهراد: استقلال که حدود یک ماه پیش نایب‌قهرمان لیگ شد، داربی نیمه‌نهایی جام حذفی را برد و پرسپولیس را از این جام کنار زد، حالا در بحرانی عمیق فرو رفته است. این تیم که با از دست دادن جام حذفی در فینال مقابل تراکتور، جدایی فرهاد مجیدی و منتفی شدن حضور آندره‌آ استراماچونی پیش از این از اوج به زیر کشیده شده بود، حالا فقط جدایی چند ستاره فصل گذشته‌اش را کم دارد تا سونامی ناکامی، هواداران این تیم را با خود ببرد. حال باید صبر کرد و دید تکلیف واریزی حقوق 2 بازیکن خارجی آبی‌ها به کجا ختم می‌شود و آیا میلیچ و دیاباته از استقلال می‌روند؟ 
مدیریت استقلال که تا هفته قبل با شعار بازگرداندن استراماچونی به دنبال نمایش موفقیت بود، حالا با معضل جدی از دست دادن چند ستاره خارجی و داخلی‌اش مواجه است. اگر چه علی کریمی قبول کرده در بازی‌های آسیایی کنار آبی‌ها باشد اما با توجه به عدم تمدید قراردادش به احتمال بسیار زیاد او پس از بازی‌های این مرحله از استقلال جدا می‌شود. از سویی نامه تهدیدآمیزی که از وکیل شیخ دیاباته منتشر شد حالا این خطر را به وجود آورده که شاید جواهر خط حمله استقلال هم از این تیم برود. میلیچ هم نامه تهدید‌آمیز مشابهی را نوشته و در انتظار تسویه مطالباتش است. البته بدترین خبر در این وضعیت، توافق چشمی با یک تیم قطری است که یک رسانه قطری خبر آن را منتشر کرد. اینها همه مصائب پیش روی احمد سعادتمند است؛ مدیری که با کلیدواژه جعلی بازگرداندن استراماچونی از فرهاد مجیدی عبور کرد و حالا نه استرا را در تیمش می‌بیند و نه وضعیت ستاره‌های تیم بعد از این مرحله لیگ قهرمانان آسیا مشخص است. 
موضوع ماندن یا نماندن بازیکنان خارجی استقلال مربوط به امروز و دیروز نیست، بلکه این معضل همواره از ابتدای ورود آنها بوده است و هواداران استقلال می‌دانستند به محض درخشش یک خارجی احتمال رفتنش بسیار بیشتر از ماندنش است. نمونه‌های فراوانی برای مثال وجود دارد، بویژه از زمانی که فدراسیون جهانی فوتبال قانونی گذاشت مبنی بر اینکه در صورت پرداخت نکردن حقوق بازیکنان‌ و مربیان در ۲ ماه، آنها می‌توانند قرارداد خود را یکطرفه فسخ کنند. استقلالی‌ها خاطره خوشی از این قانون ندارند، چرا که سرمربی موفق و محبوب ایتالیایی‌شان، همین فصل گذشته به دلیل پرداخت نشدن مطالباتش و عدم تعهد مدیران استقلال قراردادش را یکطرفه فسخ و نیمکت این تیم را ترک کرد. با این وجود و با این تجربه و دانستن قانون فیفا اما مدیران آبی‌ همچنان در پرداخت حقوق خارجی‌ها کوتاهی می‌کنند به طوری که روز پنجشنبه خبرگزاری تسنیم نامه‌ای از وکیل شیخ دیاباته، مهاجم استقلال منتشر کرد که در تاریخ ۳۰ آگوست اخطاریه‌ای به این باشگاه ارسال شده و ۱۵ روز وقت داده تا مدیران این تیم مطالبات او را پرداخت کنند. البته مهم‌ترین خبر این خبرگزاری این بوده که دیاباته ۴۸ ساعت وقت داده تا حقوقش پرداخت شود، در صورت عدم پرداخت، او قراردادش را فسخ می‌کند. بی‌توجه به اینکه این نامه جعلی است یا واقعی اما از تاریخ ۳۰ آگوست ۲۰ روز گذشته و این یعنی مهلت ۱۵ روزه وکیل دیاباته تمام شده است. البته مسؤولان باشگاه استقلال مدعی‌اند مبلغی از بدهی دیاباته را پرداخت کرده‌اند و جای نگرانی نیست اما آیا واقعا جای نگرانی نیست یا اینکه مثل خارجی‌های قبلی، فسخ قراردادی در راه خواهد بود؟ البته گفته می‌شود هروویه میلیچ، دیگر بازیکن خارجی استقلال هم تهدید به فسخ کرده است. حال باید از مدیران استقلال پرسید اگر از عهده پرداخت حقوق ناچیز هر ماه خارجی‌های خود برنمی‌آیید، چطور ادعای پرداخت پول به آندره‌آ استراماچونی برای بازگشت او را داشتید؟! اگر استقلال می‌توانست مبلغ ۷۰۰ هزار دلار به استراماچونی پرداخت کند و تنها قانون منع جذب خارجی‌ها سد راه بستن قرارداد با مربی ایتالیایی شد، چطور مدیران این تیم از پرداخت بدهی ۵۵۰ هزار دلاری وینفرد شفر عاجزند؟ چرا مدیران استقلال در این مدت به بازیکنان داخلی‌ پرداخت داشتند اما برای خارجی‌ها که قانون سفت و محکم‌تری حاکم است، فکری نکردند؟
 
* تهدید میلیچ به فسخ قرارداد
دیاباته تنها خارجی استقلال نیست که مطالباتش را دریافت نکرده و هروویه میلیچ هم در شرایط مشابهی قرار دارد و حالا این مدافع کروات هم باشگاه را تهدید به فسخ قراردادش کرده است. بر اساس اخباری که منتشر شده، میلیچ هم مانند دیاباته به باشگاه استقلال نامه ‌زده و تهدید به فسخ قرارداد کرده است، البته در صورتی که تا پایان موعد مقرر مطالباتش را دریافت نکند. میلیچ 6 ماه است از استقلال حقوق نگرفته و باشگاه استقلال را تهدید کرده در صورت عدم واریز مطالباتش، بعد از بازی‌های آسیایی این تیم را ترک خواهد کرد. 
 
* روزبه چشمی با «ام‌صلال» قطر به توافق رسید
شبکه الکاس قطر مدعی شد روزبه چشمی، مدافع تیم فوتبال استقلال با تیم ‌ام‌صلال به توافق رسیده است. چشمی در حال حاضر همراه استقلال در قطر به سر می‌برد تا آبی‌پوشان را در لیگ قهرمانان آسیا همراهی کند. پیش از سفر استقلال به قطر، باشگاه از تمدید قرارداد چشمی خبر داده بود. با این حال توئیتر شبکه الکاس قطر در خبری به نقل از منابع خاص خبر داد چشمی با تیم ‌ام‌صلال به توافق رسیده است تا هواداران استقلال را در جریان برگزاری لیگ قهرمانان آسیا شوکه کند. در صورت توافق قطعی، چشمی احتمالا بعد از پایان لیگ قهرمانان استقلال را ترک می‌کند و در ‌ام‌صلال توپ می‌زند. ام‌صلال پیش از این در سال‌های گذشته پژمان منتظری، دیگر مدافع ایرانی را در اختیار داشت. 
 
* واکنش مدافع استقلال به خبر توافقش
مدافع استقلال به خبر توافقش با باشگاه‌ ام‌صلال قطر واکنش نشان داد. روزبه چشمی درباره خبر منتشر‌شده مبنی بر امضای قرارداد با یک باشگاه قطری، به سایت باشگاه گفت: من بازیکن استقلال هستم و هم‌‌اکنون در اردوی این تیم حضور دارم که شرایط سفت و سخت قرنطینه هم حاکم است. وی افزود: هیچ قراردادی هم با هیچ تیمی جز استقلال امضا نکرده‌ام و این مساله شایعه است. ما در لیگ قهرمانان هستیم و همه تمرکزم موفقیت استقلال در این مسابقات است. 
***
[شیخ دیاباته در گفت‌وگو با «وطن امروز»: وکیلم در جریان است]
خبرنگار «وطن امروز» برای پیگیری ماجرای نامه‌های تهدیدآمیز بازیکنان خارجی استقلال به باشگاه و مطرح کردن موضوع فسخ یکطرفه قرارداد قصد داشت با شیخ دیاباته و هروویه میلیچ گفت‌وگویی انجام دهد که میلیچ حاضر به گفت‌وگو نشد اما دیاباته در این ‌باره به خبرنگار «وطن امروز» گفت: من تمام تمرکزم روی فوتبال است و الان هم در اردوی قطر هستم. این مسائل بین باشگاه و وکیل من است و تنها می‌توانم از وکیلم سوال کنم اما واقعیتش نمی‌خواهم در این باره مصاحبه‌ای انجام دهم. اگر مشکلی وجود داشته باشد، سعی می‌کنیم آن را حل کنیم. 

Page Generated in 0/0131 sec