printlogo


کد خبر: 224521تاریخ: 1399/6/29 00:00
8 سال جنگ باید تاریخ ما را تغذیه کند

اعتقادم این است اگرچه جنگ به خودی خود موضوعیتی ندارد اما عرصه‌ بسیار مهمی برای بروز روحیه‌ اسلامی و انقلابی و خصلت‌های مسلمانی درست است؛ از این جهت بسیار ارزشمند است... ما حالا که دیگر جنگ نداریم و نمی‌خواهیم هم به دست خودمان یک جنگ درست کنیم که عرصه‌ انقلاب شود، لیکن آن 8 سال جنگ باید تاریخ ما را تغذیه کند... این یک گنج است. آیا ما خواهیم توانست این گنج را استخراج کنیم، یا نه؟ این هنر ما است که بتوانیم استخراج کنیم. 
(بیانات در دیدار مسؤولان دفتر هنر و ادبیات مقاومت 1370/04/25)
 
* تاریخ نمی‌تواند اینها را بیان کند
این حادثه‌ جنگ، واقعا حادثه‌ عجیبی بود... ما تا آنجا که می‌توانیم، باید آثار جنگ را کشف و حفظ کنیم... تاریخ نمی‌تواند اینها را بیان کند. در تاریخ خواهند گفت 8 سال جنگ شد- دیگر بیشتر از اینکه نمی‌شود بگویند- عملیات‌ها را یکی یکی خواهند گفت؛ در فلان تاریخ، عملیات فتح‌المبین شد؛ در فلان تاریخ، فلان عملیات شد؛ اینقدر نیرو شرکت داشت؛ پیروزی به دست آمد؛ اما اینها کجا و حقیقت آنچه در این میدان‌ها گذشته، کجا؟
(بیانات در دیدار اعضای دفتر پژوهش و گسترش فرهنگ جبهه 1370/10/16)
 
* می‌خواهند یاد آن روزها را از خاطر ملت ایران ببرند
امروز بعضی هستند که در دنباله‌ کارهای فرهنگی خطرناک، می‌خواهند یاد آن روزها را هم از خاطر ملت ایران ببرند. از تکرار اسم جنگ و اسم مناطق جنگی و «خرمشهر» و «شلمچه» و «دو کوهه» و از این قبیل چیزها عصبانی می‌شوند... می‌خواهند این را از خاطر ملت ایران حذف کنند. به همین سبب، درست عکس این خواست باید انجام گیرد؛ یعنی خاطره‌ درخشان روزهای بزرگ دفاع مقدس باید با قوت و قدرت بیشتر و روشن و همان که بوده است باقی بماند. البته اینکه عرض می‌کنیم «همان که بوده است» یعنی مبالغه‌ای در آن انجام نگیرد، چون احتیاج به مبالغه هم نیست.
(بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان سپاه 1377/06/24)
 
* این پیروزی را باید روایت کنیم
ما در این ماجرای 8 ساله، یک پیروزی مطلق به دست آوردیم... این پیروزی را با همین ابعاد، با همه‌ خصوصیاتی که در آن وجود دارد، با همه‌ آن هزاران هزار ماجرایی که آن را به وجود آورده است، ما باید روایت کنیم. این کار هنرمندان عزیز ما است، کار نویسندگان است، کار سینماگران است، کار شاعران است، کار نقاشان است، کار اصحاب فرهنگ و هنر است. امروز کار عده‌ای که به میدان جنگ رفتند و در این 8 سال، آن حماسه را آفریدند- چه شهدای‌شان، چه ایثارگران‌شان، چه رزمندگان‌شان- دیگر تمام شد. آنها کار خودشان را کردند. پس از پایان کار آنها، کار یک خیل عظیم دیگری آغاز می‌شود... بعد از پایان جنگ، نوبت این خیل عظیمی است که این دیگر مساله‌اش 8 سال نیست، 80 سال هم اگر طول بکشد، جا دارد.
(بیانات در دیدار جمعی از مدیران و فعالان فرهنگی دفاع مقدس‌ 1379/07/06)

Page Generated in 0/0057 sec