printlogo


کد خبر: 224576تاریخ: 1399/6/30 00:00
آمار جان‌باختگان کرونا در ایران از ۲۴ هزار نفر گذشت؛ کارشناسان از ضرورت اعمال دورکاری و محدودیت‌ها می‌گویند
باید به خانه بازگردیم

موج سوم کرونا در کشور شروع و آمار مراجعه‌کنندگان به برخی مراکز درمانی 2 تا ۳ برابر شده است. 
به گزارش «وطن امروز»، هیچ نقطه‌ای از جغرافیای ایران زمین عاری از بیماری «کووید-19» نیست و به گفته معاون وزیر بهداشت، ویروس کرونا اکنون در تمام مناطق ایران جولان می‌دهد. از طرفی نگرانی از موج سوم و احتمال رشد آمار مرگ‌ و تعداد مبتلایان به این بیماری خطرناک باعث شده تا از هم‌اکنون مدیران برخی بیمارستان‌ها اعلام کنند ظرفیت تخت بستری برای بیماران کرونایی‌ها پرشده است. 
حال در چنین شرایطی که تمام ایران در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد، استاندار تهران هفته گذشته دورکاری کارمندان دولت را لغو کرد. در این باره عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: با توجه به روند رو به رشد آمار مرگ‌‌و‌میر و مبتلایان به ویروس جان‌گیر کرونا، در هفته‌های آینده شرایط بدتری پیش رو خواهیم داشت، بنابراین توصیه می‌شود محدودیت‌ها برای کاهش ابتلا و چرخش ویروس کرونا در کشور ایجاد و دورکاری‌ها از سر گرفته شود، در غیر این صورت کشور دچار بحران می‌شود. 
دکتر مسعود مردانی با بیان اینکه شواهد موجود گویای وحشی شدن ویروس کرونا برای گرفتن جان شهروندان است، افزود: مردم باید هشیار باشند که کرونا در کمین است و با کسی شوخی ندارد. در چنین شرایطی ابتدا مردم باید اصول بهداشتی را بیش از پیش رعایت و از مسافرت‌ها و تجمعات دوری کنند، از طرفی مسؤولان نیز باید تدابیری بیندیشند تا با ایجاد برخی محدودیت‌ها و تجدیدنظر در لغو دورکاری، مانع از شیوع گسترده این بیماری مهلک شوند. 
وی در ادامه گفت: زمانی که آمار مرگ‌و‌میر ناشی از ابتلا به کرونا افزایش می‌یابد و شمار بستری‌شدگان بالا می‌رود، نباید نسبت به عواقب چنین بیماری کم‌توجهی شود، چرا که در صورت ابتلا به این بیماری در سطح وسیع، کشور وارد فاز بحران همه‌گیری شده و کار خدمات‌رسانی درمان نیز در چنین شرایطی سخت و سخت‌تر می‌شود.
همچنین رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به پیک سوم کرونا و با بیان اینکه این روزها چیزی به اسم سرماخوردگی نداریم و هر علامت تنفسی مطمئنا کروناست، گفت: متاسفانه موج سوم کرونا شروع شده و حداقل تا 4 ماه آینده باید برای جلوگیری از فاجعه‌ جدید، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و حواس خود را سرگرم اخبار واکسن و دارو نکنیم. دکتر پیام طبرسی با اشاره به افزایش تقاضای بستری در بخش اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری از اواخر هفته گذشته، عنوان کرد: متاسفانه آمار مراجعه به اورژانس از حدود ۶۸ نفر در چند روز گذشته، این روزها به حدود ۲۰۰ نفر در روز رسیده به‌گونه‌ای که مردم برای بستری در اورژانس صف کشیده‌اند و فشار کاری شدیدی طی چند روز اخیر شروع شده است. 
وی با انتقاد از تکرار اشتباهات در زمینه کنترل این اپیدمی، اظهار کرد:‌ تجربه 7 ماه گذشته نشان داده که وقتی اپیدمی وارد موج می‌شود، مانند موج اول و دوم، موج سوم شدیدتر خواهد بود و موج سوم بین یک تا ۲ هفته طول خواهد کشید، بنابراین به طور خیلی جدی از مردم خواهش می‌کنم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند و از مسافرت‌ها، حضور در تجمعات غیرضرور و رفتارهای غیربهداشتی خودداری کنند. وی همچنین از مسؤولان خواست بحران کرونا را جدی‌تر بگیرند و تاکید کرد: نباید صبر کنیم که شرایط بحرانی شود و بعد به دنبال حل بحران باشیم. شیوع موج سوم از اواخر هفته گذشته آغاز شده و اگر به همین منوال پیش برویم، طبق تخمین دکتر حریرچی،  در آبان‌‌ماه مرگ‌ ناشی از کرونا به ۶۰۰ نفر در روز می‌رسد، البته امیدواریم که این تخمین هیچ وقت محقق نشود ولی اگر برنامه‌‌ریزی درستی نداشته باشیم و این تخمین واقعی شود، واقعا یک فاجعه در کشور رخ می‌دهد. وی افزایش ناگهانی آمار ابتلا به کرونا طی چند روز اخیر را مساله‌ای قابل پیش‌بینی دانست و گفت:‌ میزان بالای مسافرت‌های اخیر و عدم ‌رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم در تجمعات و مراسم‌های مختلف، همگی مشخص بود که می‌تواند منجر به بروز فاجعه شود، الان کادر درمان در حال جمع کردن تبعات این فاجعه هستند، لذا از مردم می‌خواهیم که بیش از پیش رعایت کنند، چرا که در غیر این صورت آمار مرگ‌ بسیار بالاتر می‌رود. طبرسی با اشاره به افزایش ابتلاهای خانوادگی در موج دوم کرونا، عنوان کرد:‌ این مساله به دلیل رهاسازی پروتکل‌ها در خانواده‌ها اتفاق افتاد، بنابراین برای کنترل و مدیریت موج سوم کرونا باید اصل بهداشتی و پروتکل‌ها را بیش از پیش جدی بگیریم تا بتوانیم از بروز فاجعه پیشگیری کنیم.
 وی خطاب به مسؤولان آموزش‌و‌پرورش بر بازنگری جدی برنامه‌ها برای بازگشایی مدارس تاکید کرد و گفت:‌ متاسفانه طی چند روز اخیر شاهد مواردی از ابتلای دانش‌آموزان و معلمان بودیم. باید دقت کنیم که شاید دانش‌آموزان به کرونای شدید مبتلا نشوند ولی می‌توانند بیماری را به سایر اعضای خانواده منتقل کنند؛ متاسفانه سرعت چرخش و انتقال این بیماری بالاست. وی گفت: در حال حاضر توصیه می‌شود که آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها به صورت مجازی باشد تا بتوانیم از این فاز بگذریم، چرا که اگر نتوانیم آن را کنترل کنیم، شرایط بدی پیش رو خواهد بود. 
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه تخت خالی برای پذیرش بیماران جدید نداریم، گفت: مدتی تناسب و تعادل بین ترخیص و بستری بیماران کرونایی برقرار شده بود که متاسفانه از اواخر هفته گذشته مجددا این تعادل به هم خورده و برای پذیرش در اورژانس تخت خالی نداریم. 
وی ادامه داد: این روزها آبریزش بینی هم می‌تواند از علایم کرونا باشد، برخی تنها آبریزش بینی دارند و به خیال سرماخوردگی از کنار آن می‌گذرند ولی بعد از مدتی علائم شدیدتر می‌شود، لذا هر علامتی می‌تواند نشانه کرونا باشد و فرد باید خود را سریع قرنطینه کند.
 
* عبور آمار جان‌باختگان کرونایی از مرز 24هزار نفر
آمار جان‌باختگان کرونا طی 7 ماه اخیر به بیش از 24000 نفر در کشور رسید. به گزارش «وطن امروز»، شمار مبتلایان و بستری‌‌شدگان همراه با فوتی‌های کرونایی مسیر صعودی را می‌پیماید به طوری که دیروز سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۸۴۵ مورد ابتلا و ۱۶۶ فوتی ناشی از «کووید-19» در 24 ساعت خبر داد. سیماسادات ‌لاری گفت: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲هزار و ۸۴۵ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۱۴۹ نفر از آنها بستری شدند. 
وی گفت: مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۴۱۹ هزار و ۴۳ نفر رسید. لاری ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۶ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۴ هزار و ۱۱۸ نفر رسید. به گفته وی، خوشبختانه تاکنون ۳۵۷ هزار و ۶۳۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ۳۸۹۳ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. به اذعان وی، تاکنون 3 میلیون و ۷۱۹ هزار و ۲۱۰ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است.

***

[افزایش ابتلا به کرونا در دوسوم استان‌های کشور]
رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید انستیتو پاستور با بیان اینکه دوسوم استان‌های کشور با افزایش موارد ابتلا به کرونا روبه‌رو شده‌اند، گفت: موارد بستری در تهران نسبت به گذشته ۲ برابر شده است.  احسان مصطفوی در گفت‌وگو با فارس درباره «آخرین وضعیت کرونا در کشور» اظهار داشت: بر اساس آخرین گزارش‌ تحلیلی هفتگی که کمیته ملی اپیدمیولوژی کرونا در 21 شهریور منتشر کرده، اعلام شده است در 12 استان روند بیماری «کووید-19» صعودی است یا احتمالا شروع یک پیک جدید را تجربه می‌کنند.  وی متذکر شد: اصولا هر نوع تجمعی که اتفاق بیفتد و در آن چارچوب‌های بهداشتی رعایت نشود، بویژه اینکه تجمعی باشد که در اماکن سرپوشیده باشد که می‌تواند شامل مجالس عزاداری، حضور در اماکن خرید، مدرسه و... باشد، در نتیجه این تجمعات ریسک ابتلا افزایش می‌یابد.  مصطفوی تصریح کرد: موارد بستری نسبت به قبل ۲ برابر شده است، یعنی ما با اشغال مجدد و قابل توجه تخت‌های بیمارستانی پایتخت مواجه هستیم. 

Page Generated in 0/0355 sec