printlogo


کد خبر: 224697تاریخ: 1399/7/2 00:00
یادی از ملاقلی‌پور و سینایی در افتتاحیه شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت
رسول صدای مظلومیت ایرانیان

مراسم افتتاحیه شانزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» با حضور هنرمندان و مدیران فرهنگی برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، در این مراسم مهدی عظیمی‌میرآبادی، مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس و دبیر این رویداد در سخنانی گفت: «ذیل ۲ هدف راهبردی انجمن سینمای انقلاب که متشکل از تقویت و تثبیت سینمای دفاع‌مقدس به‌ عنوان سینمای تراز انقلاب و حمایت از هنرمندان انقلابی بوده است، این جشنواره از دوره شانزدهم با جدیت بیشتری طراحی و اجرایی شد تا وظیفه خودمان را انجام بدهیم. برای این کار باید اهداف اجرایی هم در نظر گرفته می‌شد. اهداف مشخصی را تعیین و برنامه‌های خودمان را تنظیم کرده‌ایم».
در بخش دیگری از این مراسم، کلیپ نکوداشت زنده‌‌یاد خسرو سینایی که چندی پیش بر اثر ابتلا به کرونا از دنیا رفت، هادی مشکات تهیه‌کننده، غلامرضا جنت‌خواه دوست مستندساز، همایون‌رضا عطاردی آهنگساز و شهید حسین فهیمی مستندساز پخش شد. سپس حبیب احمدزاده، ناصر شفق، قاسم قلی‌پور، احمد عبداللهیان و محمدحسین عقیقی برای این بخش روی صحنه آمدند. حبیب احمدزاده در این بخش با مرور خاطراتی از زنده‌یاد خسرو سینایی گفت: امثال آقای سینایی زیاد هستند، این ما هستیم که بلد نیستیم با زبان درست با آنها صحبت کنیم. ما فقط بلدیم با افرادی با زبان خودی صحبت کنیم. فکر می‌کنم یکی از مشکلات ما همین زبانی است که به‌روز نیست. آقای سینایی در همه جشنواره‌های دانش‌آموزی دفاع‌مقدس در مناطق مرزی شرکت می‌کرد. احمدزاده با اشاره به خاطراتی از خسرو سینایی گفت: سینایی هیچ وقت برای کارهای دفاع‌مقدس نه نمی‌گفت. ممنونم از آقای عظیمی که دایره دوستان را گسترش داد و این نکوداشت را برای او هم برگزار کرد، آقای کیارستمی هم همین‌طور بود. کیارستمی پس از بازدید از موزه جانبازان شیمیایی اعلام کرد هر کار که حاضر باشد برای این جمع می‌کنم و آنها فقط خواستند صدای مظلومیت ما را به جهان برسانند. این را برای نخستین‌بار در یک مراسم رسمی می‌گویم که کیارستمی از آن به بعد هر گاه برای حضور در رویدادی به خارج از کشور می‌رفت، از ما درخواست می‌کرد تعدادی مستند مرتبط با جانبازان شیمیایی مانند «خاطراتی برای تمام فصول» را با زیرنویس مرتبط با کشور مقصدی که به آن سفر می‌کرد آماده کنیم تا همراه خود ببرد. همین فیلم‌ها را در کلاس‌ها و کارگاه‌های خود برای سینماگران خارج از کشور به نمایش می‌گذاشت. 
در بخش پایانی این بخش فارسیجانی، مدیر بخش «نشان رسول» روی صحنه آمد و گفت: «رسول ملاقلی‌پور از جمله هنرمندانی بود که از دریای شوق و اخلاص خود سیراب شده بود و از خرمن انگیزه‌های انقلابی در عرصه هنر آنقدر لبریز بود که با تلاش مومنانه خود آثاری ارزشمند بجا گذاشت که هر چه بیشتر می‌گذرد جای خالی او بیشتر حس می‌شود. او با آثار خود زمان را با گذشته و حال پیوند داد». در قسمت پایانی این مراسم نیز با حضور مدیران سینمایی از خانواده مرحوم رسول ملاقلی‌پور تقدیر و از یادنامه رسول ملاقلی‌پور رونمایی شد.

Page Generated in 0/0077 sec