printlogo


کد خبر: 224717تاریخ: 1399/7/2 00:00
تغییر ژنتیکی «کووید-۱۹» در موج سوم شیوع
انتقال درون‌خانوادگی کرونا
معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت: میزان ابتلا و بستری کرونا در تهران و قم ۲برابر شده است

موج سوم کرونا در حالی کشور را فرا گرفته که ظرفیت تخت‌های بیمارستانی کشور به دلیل افزایش میزان آمار مبتلایان بدحال به این بیماری، پر شده است. 
به گزارش «وطن امروز»، تشدید شیوع بیماری «کووید‌-19» در کشور که به قول وزیر بهداشت موج جدید آن در کشور نمایان است، نگرانی‌هایی را برای جامعه پزشکی ایجاد کرده، چرا که اکنون میزان ابتلا و بستری‌شدگان کرونایی شهرهای تهران و قم به بیش از 2 برابر رسیده است. 
در چنین شرایطی مدیران و دست‌اندرکاران بهداشتی برای عبور از چنین بحرانی، خواهان اعمال محدودیت‌های بیشتر شده و تاکید دارند درصورتی که پروتکل‌های بهداشتی توسط همه مردم رعایت نشود با توجه به بازگشایی‌های مدارس، انجام ترددها و... وضعیت در هفته‌ها و ماه‌های آینده وخیم‌تر می‌شود. 
از طرفی طبق اظهارات استاندار تهران، ظرفیت تخت‌های بیمارستانی پایتخت تکمیل است. علاوه بر این فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران نیز اعلام کرده در پی رشد آمار مبتلایان به ویروس کرونا، برخی تخت‌های عمومی در بیمارستان‌ها تبدیل به تخت‌های تنفسی ویژه شده است.
در این باره معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به پیک جدید کرونا در کشور، دیگر نمی‌توانیم درباره رنگ‌بندی‌ها صحبت کنیم؛ در ۲ هفته گذشته در بسیاری از استان‌ها از جمله تهران و قم میزان ابتلا و بستری کرونا ۲ برابر افزایش یافته است. شهنام عرشی افزود: در ۷ ماه گذشته با پیک‌های متعدد کوچک و بزرگ اپیدمی کرونا در کشور مواجه بوده‌ایم و با توجه به افزایش موارد بستری و ابتلا به کرونا، موج دوم یا سوم اپیدمی کرونا را با توجه به وضعیت متفاوت استان‌ها از ۲ هفته گذشته در برخی استان‌ها می‌بینیم. علت این پیک جدید نیز تا حد زیادی به مسافرت‌ها و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، برگزاری تجمعات، عروسی‌ها، عزاداری‌ها و مراسم تدفین مربوط است. وی گفت: همه این عوامل در بروز پیک جدید کرونا موثر بوده اما با توجه به زمان بروز آن می‌توان گفت تا حد زیادی به مسافرت‌های محافظت نشده مربوط است. امیدواریم مردم رعایت پروتکل‌ها بویژه استفاده از ماسک را جدی بگیرند، بویژه اینکه در ۲ هفته گذشته آمار استفاده از ماسک در کشور حدود ۱۵ درصد کاهش داشته و در برخی استان‌ها از این هم کمتر است. عرشی در پاسخ به سوال ایرنا درباره احتمال بازگشت محدودیت‌ها گفت: بسته به شرایط ممکن است برخی محدودیت‌ها در برخی شهرستان‌ها (کم یا زیاد) اعمال شود. در هر صورت با توجه به وضعیت بیماری و شرایط هر منطقه، انواع اقدامات برای کنترل این بیماری انجام می‌شود اما یک تصمیم عام برای کل کشور نداریم. این مساله ربطی به فصل پاییز ندارد و در فصل تابستان هم افزایش محدودیت داشتیم. 
همچنین فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه تحلیل‌های آماری نشان می‌دهد وارد موج سوم کرونا شده‌ایم، گفت:‌ تفاوت موج سوم با موج‌های قبلی در این است که خیلی سریع‌تر از موج دوم و اول، تعداد مبتلایان بستری نسبت به مبتلایان سرپایی در حال افزایش است. علیرضا زالی درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در تهران گفت: در شهر تهران کماکان در وضعیت قرمز به سر می‌بریم. وی ادامه داد: در روزهای اخیر با توجه به تحلیل آماری  موجود موج سوم  این بیماری در کشور در حال شکل‌گیری است. تفاوت موج سوم با موج‌های قبلی در این است که خیلی سریع‌تر از موج دوم و اول، تعداد مبتلایان بستری نسبت به مبتلایان سرپایی در حال افزایش است. همچنین تعداد افرادی که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه در موج سوم بستری می‌شوند، طبیعتا نسبت به ادوار قبلی افزایش بیشتری را نشان می‌دهد. زالی تصریح کرد: از آنجا که ما با امواج بیماری روبه‌رو هستیم، هر کاری که منجر به کاهش تولید سفر، کاهش اجتماعات و تقلیل شرایط حضوری افراد در فضای بسته شود، راهبرد بسیار مهمی است و باید اعمال شود. اینکه چه مقدار این مداخلات باید زمانبر باشد، طبیعتا آمار هفته آینده به ما این را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد برخی از محدودیت‌هایی که در گذشته در تهران اعمال شد با توجه به شرایط فعلی تهران باید دوباره اعمال شود و ما نیازمند اعمال محدودیت‌های بیشتری هستیم. وی در ادامه درباره واکسن آنفلوآنزا گفت: اگر چه تزریق واکسن آنفلوآنزا یک توصیه مهم و موکد بهداشتی است، بویژه برای گروه‌های پرخطر و گروه‌هایی که در پروتکل ملی واکسن آنفلوآنزا قرار دارند اما در کنار آن در مواردی که امکان تزریق واکسن آنفلوآنزا برای افراد وجود ندارد، طبیعتا باید با استفاده از ظرفیت‌‌های پروتکل‌های بهداشتی از شیوع آنفلوآنزا جلوگیری کنیم. این در حالی است که وزارت بهداشت در ۳ هفته‌ اخیر تلاش فراوانی انجام داده است تا بتواند ۱۶ میلیون دوز واکسن را وارد کشور کند. طبیعتا نخستین بخش واکسن که وارد شبکه بهداشت و درمان کشور شود، برای گروه‌های پرخطر است. زالی در پاسخ به این سوال که آیا در استان تهران با توجه به همزمانی شیوع آنفلوآنزا و کرونا با کمبود تخت بیمارستانی مواجه خواهیم شد، تصریح کرد: در طول ۲ هفته اخیر با تبدیل برخی تخت‌های عمومی به تخت‌های تنفسی و ویژه توانسته‌ایم بخشی از نیازها را برطرف کنیم اما هیچ وقت ظرفیت درمانی در تهران لایتناهی نیست و می‌تواند با محدودیت مواجه شود.
از سوی دیگر، معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه جهش ژنتیکی اخیر ویروس کرونا و افزایش قدرت سرایت‌پذیری آن نگران‌کننده است، گفت: خصوصیت این موج اپیدمی، انتقال درون خانوادگی بالا در آن است. دکتر ایرج حریرچی درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور گفت: متاسفانه در حال حاضر شاهدیم که رعایت دستورالعمل‌های مقابله با کرونا روند نزولی دارد. این درحالی است که جهش ژنتیکی اخیر ویروس کرونا و افزایش قدرت سرایت‌پذیری آن نگران‌کننده است. وی افزود: قدرت سرایت‌پذیری ویروس، بویژه انتقال درون خانوادگی به میزان زیادی افزایش یافته است. باید توجه کرد که خصوصیت این موج اپیدمی انتقال درون خانوادگی بالاست و در صورت ابتلای یک فرد، اکثر اعضای خانواده به بیماری «کووید-۱۹» مبتلا می‌شوند. حریرچی با بیان اینکه خصوصیت دوره‌های قبل اپیدمی، انتقال درون جامعه بود و با انتقال درون خانوادگی کمتری مواجه بودیم به ایسنا گفت: بر این اساس خانواده‌ها با مشاهده علائم اولیه کرونا در یکی از اعضای خانواده، حتما اقدامات احتیاطی برای عدم ابتلای دیگر اعضای خانواده را انجام دهند. 
 
* ۳۷۱۲ نفر دیگر به کرونا مبتلا شدند
آمار مبتلایان به «کووید-۱۹» افزایش یافت. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از شناسایی ۳۷۱۲ مورد جدید کروناویروس در کشور طی ۲۴ ساعت خبر داد. سیماسادات لاری در این باره گفت: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳هزار و ۷۱۲ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۸۱۷ نفر از آنها بستری شدند. وی گفت: مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۴۲۹ هزار و ۱۹۳ نفر رسید. به گفته لاری، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۸ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۴ هزار و ۶۵۶ نفر رسید. وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون ۳۶۳ هزار و ۷۳۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ۳۹۲۲ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
 
***
[بحرانی شدن کرونا هنوز در ذهن مسؤولان جا نیفتاده است]
رئیس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به روند صعودی موارد ابتلا و بستری بیماران کرونایی در کشور گفت: متاسفانه هنوز وخامت اوضاع در ذهن مسؤولان جا نیفتاده است. مصطفی معین در چهلمین جلسه شورای عالی نظام پزشکی اظهار داشت: تمام کشور در شرایط و وضعیت قرمز و هشدار قرار دارد و تهران فوق قرمز است و در یک شبانه‌روز ۷۰۰ بستری نشان از فاجعه‌ای بزرگ دارد ولی هنوز در ذهن مسؤولان سیاسی - اجرایی کشور اهمیت، حساسیت و وخامت موضوع جا نیفتاده است. وی افزود: این مسائل قابل پیش‌بینی و پیشگیری بود، اگر سیاست‌های علمی و پایدار وجود داشت و از همکاری نهادهای مردمی و غیردولتی و نظام پزشکی استفاده می‌شد. معین ادامه داد: این نوع برنامه‌ریزی و مدیریت سبب شد تا تجمع و سفر صورت گیرد و اکنون به دلیل بی‌ثباتی و عادی‌سازی کاذب، خیلی از مردم ماسک استفاده نمی‌کنند. وی گفت: در شرایط پاندمی بزرگ به مشارکت عمومی مردم نیاز داریم ولی بازگشایی مدارس به رغم هشدارها و توجه به شرایط اپیدمی، تعجب‌برانگیز بود. اکنون که در آستانه فصل پاییز هستیم، بحران‌های متعدد خواهیم داشت و کرونا تشدید خواهد شد و افراد بیشتر در فضای بسته بوده و فاصله‌ها کاهش می‌یابد و هوای آلوده در شهرهای پرترافیک خواهیم داشت؛ اپیدمی آنفلوآنزا و تجمیع این مسائل با هم تراژدی ایجاد کرده که خطرهای زیادی برای سالمندان و کودکان و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، ایجاد می‌کند. 

Page Generated in 0/0061 sec