printlogo


کد خبر: 224727تاریخ: 1399/7/2 00:00
گزارشی درباره طرح مجلس برای «حمایت معیشتی از مردم»
حمایت از سفره‌ها
قالیباف: در قالب کارت الکترونیک کالایی نیاز اقشار ضعیف به کالاهای اساسی برطرف می‌شود

گروه اقتصادی: رشد شدید قیمت‌ها در بازارهای مختلف و بی‌توجهی دولت به مشکلات مردم، نمایندگان مجلس یازدهم را به این نتیجه رسانده که برای حل مسائل کشور منتظر دولت نمانند. از همین رو دیروز رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخت شدن تامین کالاهای اساسی برای برخی خانوارهای کشور، از طرحی به نام «حمایت معیشتی از مردم» رونمایی کرد. محمدباقر قالیباف بر حفظ و افزایش قدرت خرید کالاهای ضروری و سبد غذایی توسط مردم تاکید کرد و گفت: در موضوع حمایت و دسترسی اقشار ضعیف و کم‌درآمد به کالاهای اساسی، مجلس تدبیری اندیشیده است تا در قالب کارت الکترونیک کالایی، نیاز اساسی این قشر را برطرف کند. همکاران من جلسات متعددی در مجلس و با کارشناسان مختلف و دستگاه‌های مسؤول داشتند تا بتوانند بهترین پیشنهاد را انتخاب کنند. وی تاکید کرد: ما نباید اجازه دهیم سبد غذایی و ضروری مردم کوچک شود. تاکنون مشمولان و رقم دقیق این کمک‌ها مشخص نشده و جزئیات آن مطرح شده است.
به گزارش «وطن امروز»، چند ماهی است قیمت بسیاری از کالاها در کشور به طرز چشمگیری افزایش یافته و تامین نیازهای معیشتی برای مردم سخت‌تر از گذشته شده است. آنچه تحمل این وضعیت را سخت‌تر کرده، ناکارآمدی و بعضا بی‌توجهی دولت به مسائلی است که زندگی را برای بخش زیادی از مردم دشوار کرده است. تعلل دولت در معرفی وزیر برای وزارت صنعت، معدن و تجارت نمونه آشکاری از بی‌توجهی دولت به مسائل جاری کشور است. در حالی که بسیاری از بازارها از خودرو گرفته تا لبنیات دچار بی‌ثباتی شده و قیمت‌ها در این بازارها به سرعت در حال تغییر است، با این حال گویا این مسائل دولت را مجاب به معرفی هر چه سریع‌تر شخصی برای تصدی وزارت صمت نکرده است، البته مصادیق تعلل دولت در امور کلان کشور، به معرفی نشدن گزینه وزارت صمت محدود نمی‌شود. وعده‌های مکرر دولت برای ارائه لایحه مالیاتی با هدف افزایش درآمدهای مالیاتی هم تاکنون بی‌سرانجام بوده است. حال بی‌اعتنایی دولت به مسائل کشور و مشکلات مردم، مجلس را متقاعد کرده است برای مشکلات کشور منتظر دولت نباشد و خود آستین همت را بالا بزند. در همین راستا روز گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی از طرح نمایندگان برای تامین کالاهای اساسی خانوار با عنوان «طرح حمایت معیشتی از مردم» رونمایی کرد. محمدباقر قالیباف در نشست دیروز خود با روسای کمیسیون‌های اقتصادی و برخی نمایندگان مجلس که با موضوع بررسی «طرح حمایت معیشتی از مردم» تشکیل شده بود، گفت: مجلس در این موضوع به یک فوریت طرحی رای داده که اکنون در حال جمع‌بندی نهایی در کمیسیون برنامه و بودجه است. مجموعه مجلس و دولت درباره طرح حمایت معیشتی از مردم باید هماهنگ عمل کنند. جلساتی در کمیسیون برنامه و بودجه در این باره با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی برگزار شده است و ان‌شاءالله بزودی پیرامون نحوه تامین اعتبارات و اجرای این طرح، مجلس به جمع‌بندی می‌رسد. 
 
* روایت قالیباف از تنگنای معیشتی برخی خانوارها
رئیس مجلس ضمن تاکید بر ضرورت تصویب این طرح در شرایط کنونی گفت: متاسفانه این روزها افزایش قیمت‌ها و تورم کالاها بر اقشار کم‌درآمد، حقوق‌بگیر و متوسط جامعه فشار آورده است. به نحوی که حتی برای برخی خانوارها دسترسی به کالاهای اساسی هم به سختی امکان‌پذیر است یا حتی دست نیافتنی شده است این وظیفه ما مسؤولان است که برای این وضعیت چاره‌اندیشی کنیم. 
وی با بیان اینکه متاسفانه ارز 4200 تومانی تخصیصی به کالاهای اساسی نتوانسته مسیر درستی را طی کند و نتیجه مطلوبی داشته باشد و به اجماع همه کارشناسان هدررفت آن بیش از مزیتش بوده است، تاکید کرد: ارز یارانه‌ای تخصیصی برای تامین کالاهای اساسی باید بدرستی در اختیار جامعه هدف قرار بگیرد تا بتوانیم به بهترین نحو از داشته‌های خود استفاده کنیم. 
 
* منابع طرح معیشتی نباید تورم‌زا باشد
رئیس مجلس با اشاره به تامین منابع مالی برای اجرای طرح حمایت معیشتی از مردم از محل مناسب اظهار کرد: برای تامین منابع مالی طرح نباید از منابع تورم‌زا و افزایش پایه پولی استفاده کرد، بلکه باید با بهره‌گیری از منابع موجود بودجه و صرفه‌جویی دولت این اتفاق بیفتد. به هر حال باید به مردم اطمینان داد سبد غذایی و ضروری آنها کوچک نمی‌شود. 
قالیباف خاطرنشان کرد: این گرانی افسارگسیخته کار را بر زندگی مردم بشدت سخت کرده است، به گونه‌ای که بخشی از مردم دغدغه تامین نیازهای ضروری معیشتی زندگی‌شان را دارند. اصل کار این است که اقتصاد کشور رونق بگیرد و مسائل اقتصادی به صورت ریشه‌ای حل شود اما در شرایط فعلی ما باید دغدغه اولیه زندگی مردم را برطرف کنیم، لذا مردم برای تامین کالاها‌ی اساسی و ضروری‌شان باید تضمین داشته باشند. 
 
* تأمین کالاهای اساسی با استفاده از کارت الکترونیک
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روی تامین کالاهای اساسی با استفاده از کارت الکترونیکی و به صورت موقت بحثی وجود ندارد، افزود: تعداد دفعات پرداختی به جامعه هدف تا پایان سال 99 برای خرید کالاهای اساسی باید تعیین شود و در صورت ادامه اجرای آن هم در سال آینده باید مکانیزم لازم پیش‌بینی شود. ما معتقدیم باید در فواصل منظم تا پایان سال اقلام اساسی مورد نیاز خانوارها مانند گوشت و روغن و برنج و دیگر کالاهای اساسی با قیمت ارزان در اختیار خانوارهای مشمول قرار گیرد. 
قالیباف ضمن تاکید بر اینکه در شرایط کنونی باید قدرت خرید مردم برای تامین اقلام اساسی حفظ شود، گفت: ما نباید اجازه دهیم سبد غذایی و ضروری مردم کوچک شود، بنابراین موضوع تامین کالاهای اساسی در اولویت کاری ما قرار دارد و بعد از جمع‌بندی نهایی، کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، این طرح را برای بررسی در صحن علنی آماده می‌کند. 
وی تاکید کرد: همکاران من در مجلس هم از بعد نظارتی و هم قانون‌گذاری تلاش می‌کنند بتوانیم راهکارهایی را پیش‌بینی کنیم و دولت را در پیگیری و اجرای این راهکارها همراهی کنیم و در مواردی که لازم است، قاطعانه و با جدیت احقاق حقوق مردم را مطالبه کنیم. ما عهد بستیم بر سر حقوق مردم ایستادگی کنیم و کوتاه نیاییم.

Page Generated in 0/0065 sec