printlogo


کد خبر: 224732تاریخ: 1399/7/2 00:00
بیژن نوباوه در گفت‌و‌گو با «وطن‌امروز» از طرح نمایندگان برای اصلاح آیین‌نامه‌ها و اولویت‌های مجلس خبرداد
تحول در بهارستان

«طرح تحول در مجلس» روز گذشته در جلسه غیرعلنی مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 
به گزارش «وطن امروز»، نمایندگان مجلس روز گذشته کار خود را با حضور در جلسه غیرعلنی شروع کردند؛ جلسه‌ای که به بررسی طرح تحول در مجلس اختصاص داشت. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در ابتدای نطق پیش از دستور خود با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس اظهار داشت هدف طرح تحول در مجلس، اصلاح و کارآمدسازی مجلس است. 
برای اطلاع بیشتر از جزئیات این طرح سراغ بیژن نوباوه، نماینده مردم تهران در مجلس رفتیم. اگرچه نوباوه در ابتدا اظهار داشت نمی‌تواند به جزئیات طرح تحول در مجلس بپردازد اما در ادامه کلیاتی از این طرح را برای ما تشریح کرد. نوباوه در گفت‌وگو با «وطن امروز» اظهار داشت: خوشبختانه با شروع به کار مجلس یازدهم نشانه‌های خوبی از تغییر و تحول در این نهاد مهم کشور دیده شد. هیأت‌رئیسه مجلس و در رأس آن شخص آقای قالیباف، یک آسیب‌شناسی از مجلس را کلید زدند که طی آن، مشکلات ساختاری نهاد مجلس شناسایی و برای رفع آنها چاره‌اندیشی شد. 
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: به طور مثال یکی از مشکلات جدی ما در مجلس بحث مطول شدن بررسی طرح‌ها و لوایح است. شما اگر به آیین‌نامه داخلی مجلس نگاهی بیندازید متوجه اشکالات آن خواهید شد. اولویت‌بندی طرح‌ها از حیث زمانی دارای مشکلات جدی است که کارآمدی بررسی این طرح‌ها را پایین آورده است. 
نوباوه افزود: گاهی شاید 100 طرح در دستور کار مجلس قرار بگیرد که برخی از این طرح‌ها از فوریت ویژه‌تری برخوردارند، حتی فوریت‌دار شدن برخی طرح‌ها هم از فرآیند مناسب و کارآمدی برخوردار نیست و این از موارد مهمی است که نیاز جدی به اصلاح دارد. این اصلاح، کارآمدی بررسی طرح‌ها و لوایح را افزایش خواهد داد. 
نماینده تهران با بیان اینکه «اصلاح از درون، نیاز مجلس است»، گفت: همه نمایندگان بر این نکته توافق نظر دارند که وضعیت کنونی مجلس باید تغییر کند تا کارآمدی مجلس افزایش یابد. 
نوباوه درباره تدوین طرح تحول در مجلس گفت این امر در کمیسیون آیین‌نامه با حضور نمایندگانی از کمیسیون‌های دیگر مورد بررسی قرار گرفته است. دکتر بحرینی که ریاست این کمیسیون را بر عهده دارد، خودش از نخستین منتقدانی است که معتقد است ساختارها و فرآیندهای مجلس نیاز به آسیب‌شناسی و اصلاح دارد. 
خبرهایی که در روزهای گذشته از مجلس رسیده، نشان می‌دهد نمایندگان قصد دارند دست به تغییرات دیگری نیز در روند کاری مجلس بزنند. در یکی از این طرح‌ها حسینعلی حاجی‌دلیگانی پیشنهاد داده است شبکه تلویزیونی خانه ملت تاسیس شود. در طرح پیشنهادی حاجی‌دلیگانی با عنوان «پخش مذاکرات مجلس از سیمای جمهوری اسلامی» که تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس شده، پیش‌بینی شده صداوسیما موظف است حداکثر تا ۳ ماه پس از تصویب این قانون با تأسیس شبکه تلویزیونی خانه ملت، مذاکرات علنی مجلس را به صورت مستقیم پخش کند. در متن این طرح همچنین پخش جلسات رسمی کمیسیون‌ها و هیأت‌رئیسه مجلس نیز پیش‌بینی شده است. 
در بخش دیگری از این طرح مصاحبه با نمایندگان امضا‌کننده طرح‌های قانونی، تحقیق و تفحص، سوال از وزرا، سوال از رئیس‌جمهور، تذکر به رئیس‌جمهور و وزرا و استیضاح وزرا و همچنین اعضای هیأت‌رئیسه و روسای کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها نیز در نظر گرفته شده است. 
در مقدمه این طرح عنوان شده است با گذشت زمان و جایگزین شدن تلویزیون به عنوان فراگیرترین رسانه، مردم از دیدن و نظارت بر آنچه در رأس نهادهای کشور می‌گذرد محروم هستند و طرح قانونی پخش مستقیم تلویزیونی جلسات مجلس برای رفع دیرهنگام این نقیصه بزرگ است. 
شفافیت آرای نمایندگان از دیگر طرح‌هایی است که در مجلس در حال پیگیری است. مالک شریعتی، نماینده مجلس در پیامی در صفحه شخصی‌اش در توئیتر نوشت: بررسی طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس موسوم به ‎شفافیت آرای نمایندگان دیروز در کارگروهی به ریاست جواد کریمی‌قدوسی و با حضور بنده و روح‌الله نجابت، نماینده طراحان، کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و چند اندیشکده نهایی شد و هفته آینده برای تصویب جزئیات در دستور کار کمیسیون آیین‌نامه قرار خواهد گرفت. 
مهم‌ترین تغییر اعمال شده در جزئیات طرح، ‎شفافیت کامل مذاکرات کمیسیون‌های مجلس است که صوتی، تصویری و مکتوب در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت. مخفی بودن رای اعتماد یا رای به استیضاح وزرا و عدم کفایت رئیس‌جمهور هم ملغی خواهد شد.

Page Generated in 0/0062 sec