printlogo


کد خبر: 224808تاریخ: 1399/7/5 00:00
دور دنیا

پکن: آمریکا مشکلات زیادی برای جهان درست کرده است
ژانگ ژون، نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد مجددا به ادعاهای مقامات آمریکایی درباره شیوع ویروس کرونا واکنش نشان داد. بر اساس گزارش ژاپن تایمز، وی خطاب به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که گفته بود جهان باید پکن را بابت ویروس کرونا مسؤول بشناسد، گفت: به این اظهارات پایان دهید. وی در یک نشست مجازی شورای امنیت خطاب به واشنگتن افزود: کافی است. من باید بگویم که شما تا همین الان نیز مشکلات زیادی برای جهان درست کرده‌اید. 
***
عبور با دوچرخه از روی سر معترض آمریکایی
تصاویر رد شدن یک افسر پلیس با دوچرخه از روی سر یک معترض در شهر سیاتل ایالت واشنگتن آمریکا، شبکه‌های اجتماعی را به لرزه درآورده و با تقبیح بسیاری روبه‌رو شده است. در مقابل، اداره پلیس سیاتل از انجام تحقیقات درباره این اقدام خبر داده است. اداره پلیس سیاتل روز پنجشنبه اعلام کرد این افسر پلیس را که با دوچرخه از روی سر مردی که روی زمین دراز کشیده عبور می‌کند، به مرخصی فرستاده است. این اتفاق در جریان اعتراضات علیه نژادپرستی و خشونت پلیس روز چهارشنبه در سیاتل رخ داده است. در ویدئوی دیگری که گفته شده مربوط به ۵ دقیقه قبل از ویدئوی بحث‌برانگیز است، مردی که کلاه ایمنی بر سر دارد دیده می‌شود که روی زمین افتاده و مرد دیگری برای کمک به او نزدیک می‌شود اما افسران پلیس با فریاد مانع او می‌شوند. کارآگاه پلیس «مارک جمیسون» مدعی شده مردی که پلیس با دوچرخه از روی سر او رد شده آسیب ندیده و در بازداشت است. دور جدید اعتراضات در سیاتل و شهرهای دیگر آمریکا بعد از آن آغاز شد که دادستان کل کنتاکی از رای خود درباره پرونده قتل «برونا تیلور» زن سیاه‌پوست خبر داد. دادستان کل ایالت کنتاکی اعلام کرد 2 افسر پلیسی که این زن را چند هفته پیش در لویی‌ویل به قتل رسانده بودند، مجازات نخواهند شد. 
***
شکایت برادرزاده ترامپ از عمویش
مری ترامپ که چندی پیش با نوشتن یک کتاب جنجالی علیه عمویش، دونالد ترامپ به شهرت رسید، اکنون از او شکایت کرده است. مری ترامپ در شکایت‌نامه‌اش مدعی شده ترامپ چند دهه پیش با تقلب میلیون‌ها دلار اموالی را که قرار بوده به او به ارث برسد از چنگش درآورده و او را از کسب‌و‌کار خانوادگی بیرون رانده است. او علاوه بر دونالد ترامپ، از دیگر عمویش، رابرت ترامپ و عمه‌اش، ماریان ترامپ هم شکایت کرده است. در این شکوائیه که روز پنجشنبه در دیوان عالی ایالت نیویورک تنظیم شده ادعا شده متشاکیان بعد از مرگ پدر مری ترامپ (فرد ترامپ جونیور) اینطور وانمود کرده‌اند که قصد حراست از اموال ماترک متوفی را دارند اما در ادامه با فریبکاری او را از منافع ناشی از کسب‌و‌کار خانوادگی محروم کرده‌اند. مری ترامپ در شکوائیه‌اش نوشته است: برای خانواده دونالد ترامپ کلاهبرداری نه فقط یک کسب‌و‌کار خانوادگی، بلکه یک آیین زندگی است. مری ترامپ تحصیلکرده رشته روان‌شناسی بالینی است و چند ماه پیش کتابی جنجالی علیه دونالد ترامپ منتشر کرد. او در این کتاب، روایتی روان‌شناختی از نقش عوامل تربیتی در رفتارهای دونالد ترامپ ارائه کرده است. 
***
قتل افسر پلیس لندن
یک افسر پلیس بازداشتگاه ناحیه کرویدون در جنوب لندن به ضرب گلوله کشته شد. عامل این تیراندازی یک مرد ۲۳ ساله بوده که در محل حادثه بازداشت شده و خودش هم به دلیل جراحت شدید به بیمارستان منتقل شده و حالش وخیم است. این افسر پلیس در صحنه حادثه تحت درمان قرار گرفت و بعد به بیمارستان منتقل شد که در همان جا به دلیل شدت جراحات جان باخت. بنا بر گزارش‌ها، ماموران پلیس به عامل تیراندازی شلیک نکردند و گفته شده وی بر اثر تیراندازی به خودش زخمی شده است. پلیس لندن در بیانیه‌ای اعلام کرد تحقیقات درباره این قتل آغاز شده است. 
***
تداوم اعتراضات ضددولتی در مصر
دیروز تظاهرات ضددولتی علیه عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر برای پنجمین روز متوالی در شهرهای مختلف این کشور ادامه یافت. این تظاهرات بیشتر در روستاها و شهرهای استان «الجیزه» (شمال مصر) و شهرها و روستاهای مرکز این کشور در جریان بود. روزنامه العربی الجدید به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد تعداد افراد بازداشتی افزایش یافته و به چند صد نفر رسیده است. این افراد به دادگستری تحویل شدند. اتهام این افراد، دریافت مبالغی از خارج با هدف ایجاد هرج‌ومرج در مصر عنوان شده است. 
***
سقوط میگ‌21 ارتش صربستان
برخی منابع خبری در شرق اروپا از سقوط یک فروند هواپیمای نظامی در نزدیکی شهر لوژنیکا در صربستان خبر دادند. شبکه راشا تودی نیز گزارش داد این هواپیما از نوع میگ‌21 و متعلق به ارتش صربستان بوده و خلبان این هواپیما کشته شده است. 
***
چراغ سبز نتانیاهو برای ساخت شهرک‌های جدید
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با ساخت واحد‌های مسکونی صهیونیست‌نشین در کرانه باختری موافقت کرد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی پنجشنبه گزارش دادند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم برای ساخت بیش از 5 هزار واحد مسکونی صهیونیست‌نشین در کرانه باختری چراغ سبز نشان داده است. بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان، هر گونه شهرک‌سازی در داخل مرزهای ۱۹۶۷ کرانه باختری غیرقانونی است. رژیم صهیونیستی طی ماه‌های گذشته از تصمیم خود مبنی بر اجرای طرح الحاق (اشغال) ۳۰ درصد کرانه باختری که در غور اردن (دره اردن) قرار دارد، خبر داد که اعتراض سازمان‌های بین‌المللی و گروه‌های فلسطینی را در پی داشت. 

Page Generated in 0/0086 sec