printlogo


کد خبر: 224811تاریخ: 1399/7/5 00:00
۲ شبی که یاد ۲ جام‌جهانی را برای ما زنده می‌کند
پرسپولیس استقلالی پرید

استقلال و پرسپولیس طی یک 24 ساعت تاریخی، پروازی بلند برای دگرگون کردن احوال نه چندان مساعد فوتبال ایران در عرصه آسیا داشتند؛ رخدادی که بار دیگر بر شعار قدیمی فوتبال ما صحه گذاشت که ۲ باشگاه بزرگ پایتخت، بال‌های فوتبال ملی هستند. 
پاداش این پرواز، هیجان بی‌امان امشب و فردا شب (شنبه و یکشنبه) در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیاست؛ جایی که صف‌آرایی ۲ نماینده متحول شده کشورمان با ۲ نماینده مقتدر ازبکستان و قطر، یادآور روزهای حساس و نفسگیر رقابت تیم‌ ملی ایران در ۲ دوره گذشته جام‌جهانی ظرف تنها ۲ شب خواهد بود. 
 
* پرواز 4 ستاره  پرسپولیس 
پنجشنبه‌شب در ورزشگاه میزبان جام‌جهانی 2022 قطر، ارتش سرخ ایران، فردای شبی که آبی‌های پایتخت پشت حریف سعودی را به خاک مالیدند، حماسه‌ای موازی آفرید و با ۴ گل بدون پاسخ، الشارجه امارات را در هم کوبید که طی ۲ بازی پیش از آن 10 گل در دروازه مدعیان قدرتمند و صدرنشین گروه یعنی الدحیل قطر(میزبان) و التعاون عربستان کاشته بود. پیروزی حماسی شاگردان یحیی گل‌محمدی در حالی شکل گرفت که رقیب اماراتی‌شان برخلاف الاهلی سعودی که چهارشنبه شب‌گذشته توسط استقلال ۳ گله شده بود، نه به خاطر قطعی شدن صعودش بی‌انگیزه شده بود و نه ذخیره‌های خود را در ترکیب گذاشته بود، بلکه الشارجه پس از ۲ پیروزی خیره‌کننده مورد وصف 2-4 و 0-6 مقابل الدحیل و التعاون آمده بود آخرین گام را برای صعود به یک هشتم نهایی بردارد. 
اما پرسپولیس در شبی باشکوه که یادآور پیروزی تاریخی ۲ فصل پیش بر الدحیل، هم‌گروهی پرستاره قطری‌شان بود، حتی گزارشگر عربی مسابقه را هم از شدت شعف به فارسی حرف زدن واداشت. 
وقتی در دقیقه 44 بازی پرسپولیس- الشارجه از گروه C مرحله گروهی لیگ قهرمانان در غرب آسیا، وحید امیری سومین گل سرخ‌ها را با سومین ضربه سر متوالی به تور دروازه الحسانی، سنگربان درمانده اماراتی چسباند، گزارشگر قطری که علاوه بر بازی درخشان نماینده ایران از در هم شکستن رقیب حیثیتی الدحیل، نماینده کشورش در این گروه نیز به شعف آمده بود، فریاد زد: پرسپولیس قهرمان آسیا!
در بازی به یادماندنی سوم مهر که مدت‌ها بود از پرسپولیس ندیده بودیم، این تیم با طرح و نقشه‌ای مشخص و موثر که حاصل بازی‌خوانی نبوغ‌آسای گل‌محمدی و دستیارانش بود، از همان ابتدا کانال‌های کناری را برای ضربه زدن به الشارجه انتخاب کرد و در عین حال با مالکیت توپ در میانه میدان، ماشین هجومی خطرناک رقیب را در بیشتر دقایق نیمه اول از کار انداخت. جالب اینکه وحید امیری، خلاق‌ترین بال هجومی سرخ‌ها در یک حربه به مرکز ثقل خط آتش سرخ‌ها منتقل شد تا عملا بتواند به جای جناح تخصصی خود (چپ) از هر دو سمت و همین‌طور وسط به یک سوم دفاعی اماراتی‌ها نفوذ کند. پدیده این شب البته بدون تردید احسان پهلوان، هافبک تازه خریداری شده این فصل از ذوب‌آهن بود که نقش موثر خود را در ترکیب 1-3-2-4 در سمت چپ خط حمله با ارسال 2 سانتر منجر به گل‌های اول و سوم به روی سر شجاع خلیل‌زاده (دقیقه 2) و وحید امیری (دقیقه 44) نشان داد. گل دوم پرسپولیس نیز روی ارسال کرنر بشار رسن با ضربه سر عیسی آل‌کثیر (دقیقه 41) شکل گرفت تا پای جانشین اصلی علی علیپور در نوک پیکان حمله در آسیا به گل باز شود. گل چهارم نیز در واپسین لحظات نیمه دوم که نماینده ایران به وضوح عقب کشیده و به قصد حفظ نتیجه درخشان نیمه اول میدان‌داری می‌کرد، توسط پدیده جوان داربی، مهدی عبدی به ثمر رسید که نخستین گل آسیایی او محسوب می‌شد. با این پیروزی، پرسپولیس هم به دنبال استقلال راهی مرحله حذفی لیگ قهرمانان شد. 
این در حالی بود که در بازی همزمان، التعاون عربستان که 6 امتیاز تقدیم پرسپولیس کرده بود با گلی دیرهنگام الدحیل، میزبان و مدعی اصلی گروه را غافلگیر کرد و به عنوان تیم دوم راهی مرحله بعد شد تا عربستانی‌ها ۳ نماینده در یک‌هشتم نهایی داشته باشند. 
 
* شب آتش‌بازی مثلث مرگبار آبی
آبی‌های تهران امشب در حالی در مرحله یک‌هشتم نهایی در ورزشگاه الجنوب قطر به مصاف پاختاکور ازبکستان، صدرنشین گروه B می‌روند که این سومین رویارویی 2 تیم در این رقابت‌ها محسوب می‌شود. مجید نامجومطلق شوربختانه در حساس‌ترین شرایط برای این بازی ممکن است چند مهره ارزشمند خود بویژه کاپیتان وریا غفوری را در اختیار نداشته باشد. او در مقابل الاهلی در اواخر نیمه اول از ناحیه همسترینگ پای چپ دچار مصدومیت شد و زمین بازی را ترک کرد. 
با این حال ساختار تیمی منسجم و درخشش فوق‌العاده مهدی قائدی طی بازی‌های اخیر نقطه امید آبی‌ها خواهد بود. 
سرمربی استقلال دیروز در نشست خبری پیش از بازی صحبت‌هایی بسیار امیدوار‌کننده داشت، از جمله اینکه در پاسخ به اشاره خبرنگاران به 3 غایب اصلی تیمش و اینکه مهم‌ترین بازیکنان تیم در خط حمله هستند، هوشمندانه اعلام کرد 25 بازیکن مهم در اختیار دارد. 
با این وجود بر کسی پوشیده نیست که او یکی از زهردارترین خطوط آتش غرب آسیا را در اختیار دارد که در بازی‌های اخیر خود را در قالب مثلث قائدی، شیخ و مطهری نشان داده است، آن هم در حالی که یک هافبک کامل به نام علی کریمی آنها را از پشت سر حمایت می‌کند؛ رهبری با انگیزه که صحنه ضربه کاشته به یاد ماندنی‌اش به الاهلی می‌تواند در مقابل حریف ازبک هم تکرار شود. 
نامجو‌مطلق نقطه تحول تیمش را از نیمه دوم بازی با الشرطه عراق دانست که تیم او با گل تساوی به بازی و لیگ قهرمانان بازگشت. او از واکنش‌های عالی حسینی، سنگربان تیم در مقابل الاهلی نیز به عنوان یکی از فاکتورهای کلیدی صعود استقلال از گروهش یاد کرد. 
تارنمای کنفدراسیون فوتبال آسیا به بررسی شرایط 2 تیم پرداخته و جدال نمایندگان ایران و ازبکستان را به یک دیدار سخت و هیجانی تشبیه کرده است. ترکیب احتمالی استقلال در بازی پاختاکور که امشب ساعت ۲۱:۱۵ آغاز می‌شود به شرح زیر خواهد بود: سیدحسین حسینی، محمد دانشگر، روزبه چشمی، عارف غلامی، میلاد زکی‌پور، علی کریمی، مسعود ریگی، فرشید اسماعیلی، ارسلان مطهری، مهدی قائدی و شیخ دیاباته.
 
* ترس پاختاکور
در مقایسه با روحیه بالای اردوی استقلال، در اردوی پاختاکور اوضاع چندان رو به ‌راه نیست. شوتا آرولادزه، سرمربی گرجی این تیم پس از تست مثبت کرونا از اردوی تیم فاصله گرفته و فقط می‌تواند دورادور تیمش را هدایت کند. پیتر هویسترا، کمک مربی هلندی پاختاکور در نشست خبری دیروز تلاش کرد این مشکل را کوچک جلوه دهد اما از صحبت‌های او و آنزور اسماعیل‌ا‌ف، مدافع تیم پیدا بود آنها حساب ویژه‌ای روی قدرت نماینده ایران باز کرده‌اند. هویسترا تیم خود را تیمی فیزیکی معرفی کرده که صرفا می‌تواند در مقابل موج خلاقیت استقلال مقاومت کند و آن را به زحمت اندازد. اسماعیل‌اف هم به آخرین حضور پاختاکور در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اشاره کرد که 10 سال پیش بود و نشان می‌دهد ازبک‌ها امشب با نهایت استرس جلوی استقلال قرار خواهند گرفت. 
این حقیقت که پاختاکور از ضعیف‌ترین گروه غرب آسیا به یک‌هشتم نهایی صعود کرده که شهر خودرو در آن هیچ گلی نزد و مدعی اصلی آن الهلال عربستان هم به خاطر کرونایی شدن اغلب بازیکنانش توسط ‌ای‌اف‌سی از مسابقات کنار گذاشته شد نه با معادلات فوتبالی، خود موید سطح پایین‌تر حریف ازبک است. 
 
* مسابقات متمرکز، مزیت برای ایرانی‌ها
یکی از مزیت‌های تاریخی و روانی استقلال و پرسپولیس در این دوره از رقابت‌های لیگ قهرمانان در منطقه غرب آسیا، برگزاری متمرکز مسابقات در قطر پس از توقف چند ماهه آن به خاطر بحران کروناست. 
از آغاز رقابت‌های قهرمانی باشگاه‌های آسیا از سال 1967 میلادی تاکنون، نمایندگان ایران شامل استقلال، پرسپولیس و پاس در ادواری که این مسابقات در شکل سنتی‌اش به طور متمرکز به میزبانی یک کشور خاص برگزار می‌شد، موفق‌تر از دیگر ادوار بوده و معمولا در چنین شرایطی به فینال رسیده و حتی قهرمان شده‌اند. 
استقلال در شکل قبلی رقابت‌ها ۲ بار قهرمان آسیا شده است و پاس با یک قهرمانی در رده بعدی قرار دارد. 
در شکل جدید رقابت‌ها یعنی لیگ قهرمانان آسیا هم تیم‌های سپاهان، ذوب‌آهن و پرسپولیس به فینال رسیده‌اند. همچنین تیم‌های ایرانی 5 بار به نیمه نهایی رسیده‌اند. سپاهان، ذوب‌آهن، استقلال و پرسپولیس(۲ بار) در نیمه‌نهایی حضور داشته‌اند. در مجموع تیم‌های ایرانی ۸ بار به فینال آسیا رسیده‌اند و ۵ بار نایب‌قهرمان شده‌اند. استقلال ۲ بار و سپاهان، ذوب‌آهن و پرسپولیس هم یک بار نایب‌قهرمان شده‌اند. 
***
[ایرانی‌ها برترین بازیکنان هفته آخر مرحله گروهی]
هفته آخر مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در حالی به پایان رسید که جز شهرخودرو، تمام تیم‌های ایرانی با برد زمین را ترک کردند و ۲ تیم سرخابی نیز به مرحله حذفی راه یافتند. برد سپاهان برابر السد، پرسپولیس مقابل شارجه و استقلال بر الاهلی، در حالی به دست آمد که هر کدام از این تیم‌ها ستاره شاخصی داشتند که حالا مورد توجه کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفته است. 
طبق رنکینگ تارنمای سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در هفته‌ای که گذشت برای نخستین‌بار 5 بازیکن ایرانی در فهرست برترین‌های هفته لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ قرار گرفته‌اند و همگی نیز نمره نزدیکی به هم دارند. ستاره استقلال با صدرنشینی قاطعانه خودنمایی می‌کند اما اختلاف امتیاز بقیه تنها 2/0 است. 
پرسپولیسی‌ها با ۳ نماینده رکورددار هستند و سپاهان نیز با حضور سجاد شهباززاده پایان خوبی را رقم ‌زد؛ حالا باید دید از بین پهلوان، قائدی، خلیل‌زاده و آل‌کثیر هفته آینده کدام یک در این لیست جا خواهند گرفت. 
 ۳ نفر برتر همگی ایرانی هستند. مهدی قائدی ابرستاره ایرانی غرب آسیا بود که یک گل زیبا زد و یک پاس گل داد تا با دریافت نمره بسیار خوب 6/8 عنوان طلایی و جایگاه نخست را به خود اختصاص دهد. او نخستین گلزنی خود در آسیا را با کسب جایزه بهترین بازیکن هفته خاطره‌انگیزتر کرد. 
در رتبه دوم سجاد شهباززاده و احسان پهلوان به صورت مشترک با نمره 7/7 قرار دارند. سجاد در بازی آخر دومین گل سپاهان را که منجر به کسب تنها ۳ امتیاز شاگردان محرم نویدکیا از لیگ قهرمانان آسیا شد، به ثمر رساند. احسان پهلوان نیز نقشی پررنگ در صعود سرخ‌ها ایفا کرد و با ۲ پاس گل، نقش بی‌بدیلش در موفقیت پرسپولیس را نشان داد. 
کوجو لابا که مقابل النصر عربستان موفق به گلزنی شد، جلال‌الدین ماشاریپوف که دروازه شهر خودرو
را باز کرد و حالا آماده دیدار با استقلال می‌شود، به همراه هاشم علی، ستاره السد در برابر سپاهان، دیگر بازیکنان این لیست هستند که همگی نمره 6/7 را گرفته‌اند. 
۲ جایگاه بعدی به گلزنان پرسپولیس اختصاص دارد. شجاع خلیل‌زاده که در دقیقه یک روی ارسال دقیق پهلوان موفق به گلزنی شد در کنار عیسی آل‌کثیر که با ضربه سری تماشایی سانتر احمد نوراللهی را به ثمر نشاند ۲ بازیکن برتر دیگر آسیا هستند.

Page Generated in 0/0069 sec