printlogo


کد خبر: 224828تاریخ: 1399/7/5 00:00
اخبار

تمدید مهلت ثبت‌نام وام کرونا و ودیعه مسکن
مطابق تصمیمات ستاد کرونا در اواخر مردادماه، مهلت تشکیل پرونده و پرداخت تسهیلات برای «کسب‌وکارهای بیمه نشده» تا پایان شهریور 99 و برای «کسب‌و‌کارهای بیمه شده» تا 15 شهریورماه 99 تعیین شده بود اما سخنگوی دولت از تمدید مهلت ثبت‌نام این وام خبر داد. علی ربیعی گفت: پرداخت وام به مشاغل آسیب‌دیده از کرونا تا پایان مهر و وام ودیعه مسکن تا پایان دی تمدید شده است. بر این اساس به کارگاه‌هایی که مستقیم از کرونا لطمه دیده و به اجبار تعطیل شده‌اند، مبلغ 16میلیون تومان وام به ازای هر نیروی انسانی اختصاص می‌یابد و به واحدهای کسب‌وکاری که فعال بوده، تعطیل نشده و غیر مستقیم از کرونا آسیب دیده‌اند، مبلغ 12 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود. نرخ سود تسهیلات نیز 12درصد بوده و بازپرداخت آن از مهرماه است. 
***
ورود مجلس به اصلاح سازوکار مشاوران املاک
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوعات مطرح‌شده درباره افزایش تعرفه معاملات مشاوران املاک گفت: موضوع فعالیت این بنگاه‌ها و میزان تعرفه دریافتی یکی از مسائل مهم و تأثیرگذار در بازار مسکن است اما متأسفانه همواره در زمان بررسی بازار مسکن، اصلاح و ساماندهی این حوزه مغفول می‌ماند. نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مشاوران املاک حلقه واسطی میان فروشنده و خریدار مسکن هستند و عملا یک مأموریت و وظیفه حقوقی دارند، حال در چند سال اخیر مشاوران املاک میزان فعالیت خود را در فضاهای مجازی افزایش داده‌اند که این مساله نیز باید ساماندهی شود. البرز حسینی با اشاره به پیشنهاد اتحادیه مشاوران املاک برای افزایش حق کمیسیون املاکی‌ها گفت: به نظر من با تعرفه فعلی نیز میزان درآمد مشاوران املاک بسیار بالاتر از میزان فعالیت و مسؤولیت‌شان است که این مساله قطعا باید کنترل شود. وی افزود: متأسفانه هیچ کنترل دقیقی بر فعالیت مشاوران املاک نمی‌شود، از این رو باید برنامه‌ریزی دقیقی جهت اصلاح این وضعیت و ساماندهی این حوزه شود. قطعا موضوع فعالیت مشاوران املاک و بحث اخذ تعرفه معاملات یکی از مسائلی خواهد بود که در هفته‌های آینده در نشست کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. 
***
ارسال فهرست بیش از ۱۰۰۰‌صادرکننده متخلف به قوه‌قضائیه
بانک مرکزی سومین فهرست مشخصات صادرکنندگانی که صادرات آنها بیش از یک میلیون یورو بوده و بخش عمده تکلیف خود را درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات در مهلت مقرر قانونی به چرخه اقتصاد انجام نداده‌اند به قوه‌قضائیه ارسال کرد. طبق این فهرست، اسامی ۱۰۳۳ صادر‌کننده که مانده تعهد آنها جمعا به مبلغ 9/4 میلیارد یورو است، برای قوه‌قضائیه ارسال شده تا طبق مقررات قانونی و از جمله مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با متخلفان برخورد لازم شود. گفتنی است این سومین فهرست ارسالی از سوی بانک مرکزی به قوه‌قضائیه است و مجموع مبلغ 2 فهرست قبلی، بالغ بر 8/6 میلیارد یورو بوده است. 
***
افشای نام دستگاه‌های غیرهمکار با سازمان امور مالیاتی
معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی با اشاره به نامه‌نگاری‌های این سازمان با دستگاه‌های مختلف برای ارائه اطلاعات گفت: از ۸۸ دستگاه، ۴۴ دستگاه همکاری‌های خوبی با سازمان امور مالیاتی داشته‌اند اما ۱۲ دستگاه همکاری نکردند که با مکاتبه با سازمان بازرسی کشور، دیوان محاسبات و خزانه‌داری درصدد برخورد قضایی با آنها هستیم. هادی ‌خانی اظهار داشت: از ۸۸ دستگاه، ۴۴ دستگاه همکاری‌های خوبی با سازمان امور مالیاتی داشته‌اند اما ۱۲ دستگاه همکاری نکردند که با مکاتبه با سازمان بازرسی کشور، دیوان محاسبات و خزانه‌داری درصدد برخورد قضایی با آنها هستیم. وی افزود: متأسفانه در ۱۲ دستگاهی که با سازمان امور مالیاتی همکاری نکرده‌اند نام چند بانک دیده می‌شود که عبارتند از بانک انصار، بانک حکمت ایرانیان و بانک قوامین که به دلیل ادغام در بانک سپه، از این به بعد با بانک سپه مواجه خواهیم بود. دستگاه‌های دیگری که همکاری‌های لازم را نداشته‌اند نیز عبارتند از: سازمان تنظیم مقررات رادیویی، اتاق اصناف، برخی معاونت‌های وزارت تعاون، معاونت درمان وزارت بهداشت، شرکت ارتباطات سیار ایران و ایرانسل. این دستگاه‌ها از جمله دستگاه‌هایی هستند که همکاری لازم را با سازمان امور مالیاتی نداشته‌اند که برای این دستگاه‌ها از فاز درخواست خارج شده و به فاز اقدام قضایی وارد شده‌ایم. 
***
اخذ مالیات از عایدی سرمایه  راهکار مقابله با دلالان مسکن
عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به بررسی لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در هیأت دولت گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل نبود نظارت کافی، بازار مسکن دچار آشفتگی و تنش بسیاری شده و شاهد افزایش چند برابری قیمت‌ها در بازار هستیم. مجتبی یوسفی اظهار داشت: قطعا برای مدیریت بازار مسکن باید از سفته‌بازی جلوگیری کرد. یکی از راهکارهای موثر در مقابله با دلالان، اخذ مالیات از عایدی سرمایه است که در این راستا باید قوانین مصوب بدرستی اجرایی شود و مانع از خرید و فروش مسکن با نرخ کاذب شد. وی گفت: مالیات از عایدی سرمایه یکی از انواع پیشرفته در حوزه مالیاتی است که می‌تواند در ساماندهی بازار کمک شایانی کند، البته این مساله غیرقابل انکار است که ما باید به صورت ریشه‌ای نسبت به اصلاح و بهبود اقتصاد کشور اقدام کنیم. عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: مجلس از ارسال لایحه مالیات بر عایدی سرمایه از سوی دولت استقبال می‌کند اما قطعا اگر تعللی در این رابطه شود، مجلس خود طرحی را در این رابطه پیگیری می‌کند.  

Page Generated in 0/0062 sec