printlogo


کد خبر: 224839تاریخ: 1399/7/5 00:00
در پاسخ به سؤالی درباره تعهدش به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در صورت شکست در انتخابات
ترامپ: انتقال قدرتی در کار نیست
به نظر من کار انتخابات به دیوان عالی کشیده خواهد شد خیلی مهم است ما 9 قاضی در دیوان عالی آمریکا داشته باشیم بهتر است انتخاب قاضی جدید را قبل از انتخابات انجام دهیم

گروه بین‌الملل: 38 روز مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شرایط انتخابات این کشور پیچیده‌تر از هر زمانی در تاریخ این کشور است. 2 طرف رقابت، کاندیدای رقیب را به تلاش برای «تقلب سیستماتیک» متهم می‌کنند و حالا کمپین ترامپ با مرگ قاضی متمایل به دموکرات‌ها در دیوان عالی این کشور، انگار جان دوباره‌ای گرفته است و می‌داند اگر کار به بررسی دعوای وی با بایدن در دیوان عالی بکشد، پیروزی وی با توجه به حضور بالای جمهوری‌خواهان در این نهاد قطعی است. ترامپ حالا ابایی هم از اعلام پیروزی زودهنگام خود ندارد به گونه‌ای که در نشست خبری خود در کاخ سفید صراحتا از پیروزی خود سخن گفت: «هیچ‌گونه انتقال قدرتی در کار نیست».
 
* ترامپ: انتقالی در کار نخواهد بود، بلکه تداوم ریاست‌جمهوری من را خواهیم داشت
به گزارش «وطن امروز»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد پنجشنبه در جریان نشست خبری خود در کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره تعهدش به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در صورت شکست در انتخابات گفت: «باید ببینیم چه پیش می‌آید... صندوق‌های رأی فاجعه و خارج از کنترل هستند! صادقانه بگویم، انتقال قدرتی در کار نخواهد بود، بلکه تداوم [ریاست‌جمهوری من را] خواهیم داشت». ترامپ این اظهارنظر را در ادامه مخالفت‌ها و انتقادهایش نسبت به رای‌گیری پستی اعلام کرد. این در حالی است که رأی‌‌گیری زودهنگام برای انتخاب رئیس‌جمهور آمریکا از 5 روز پیش در ایالت‌های «مینه‌سوتا»، «ویرجینیا»، «داکوتای جنوبی» و «وایومینگ» آغاز شده است. نکته قابل توجه اینکه رئیس‌جمهور آمریکا 29 تیرماه امسال در فاصله کمتر از 4 ماه تا انتخابات نوامبر هم از پاسخ به پرسش فاکس‌نیوز درباره اینکه آیا وی نتایج انتخابات ماه نوامبر (آبان) را می‌پذیرد یا نه، گفت: «نه! نمی‌خواهم بگویم بله! همان‌طور که قصد ندارم بگویم نه. باید قبل از هر چیزی نتایج را ببینم». این اظهارنظر ترامپ و در ادامه صحبت‌های چند هفته اخیر او پیرامون عدم سلامت انتخابات، حتمی بودن تقلب و اینکه نتایج انتخابات نوامبر 2020 نمی‌تواند دقیق باشد، موجی از نگرانی را میان مقامات سیاسی در ایالات متحده و تشدید گمانه‌ها درباره پدید آمدن وقایع ناگواری مثل جنگ داخلی پس از اعلام نتایج انتخاباتی در پی داشته است. 
 
* ترامپ: کار انتخابات به دیوان عالی کشیده خواهد شد
رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در جریان کنفرانس خبری بامداد پنجشنبه یک موضوع مهم دیگر را هم مطرح کرد که نشان‌دهنده قصد جدی او برای قبضه قدرت و پیروزی در انتخابات به هر قیمتی است. تصمیم ترامپ برای تعیین قریب‌الوقوع جایگزین «روث بیدر گینزبرگ» قاضی دیوان عالی آمریکا سبب شد خبرنگاران از وی دلیل عجله برای این انتصاب را جویا شوند. رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به این سوال گفت: «به نظر من [کار انتخابات] به دیوان عالی کشیده خواهد شد و به نظر من، خیلی مهم است ما 9 قاضی (در دیوان عالی آمریکا) داشته باشیم». وی افزود: «از نظر من، بهتر است این کار را قبل از انتخابات انجام دهیم، چرا که از نظر من این کلاهبرداری که دموکرات‌ها دارند انجام می‌دهند، به دیوان عالی ایالات متحده کشیده خواهد شد». منظور ترامپ از «کلاهبرداری»، ادعاهایش درباره نقایص شیوه رای‌دهی از طریق پست و احتمال تقلب گسترده ناشی از آن است. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین اعلام کرد روز شنبه(امروز) گزینه خودش برای قاضی دیوان عالی این کشور را که یک خانم است، اعلام خواهد کرد. دیوان عالی آمریکا بالاترین مرجع حل اختلاف در آمریکاست و تصمیم‌گیری نهایی در موارد بروز اختلاف بین دولت و کنگره نیز بر عهده این نهاد است. عضویت در هیأت قضات دیوان عالی آمریکا مادام‌العمر است و تغییر در ترکیب این هیأت می‌تواند سال‌ها بر وضعیت موازنه قوا در این کشور اثرگذار باشد. 
 
* اعلام موضع کاخ سفید و تشدید نگرانی‌ها
پس از این 2 اظهارنظر جنجالی از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا، «کایلی مک اینانی» سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به خبرنگاران گفت: رئیس‌جمهوری نتایج یک انتخابات آزاد و منصفانه را قبول خواهد کرد ولی تصور می‌کنم سوال شما برای پرسیدن از دموکرات‌ها مناسب‌تر است. مک اینانی حاضر به پاسخ دادن مستقیم به این سوال نشد که «آیا نتایج انتخابات تنها زمانی مشروع خواهد بود که ترامپ پیروز شود؟» این در حالی است که سخنگوی کاخ سفید بار دیگر مشروعیت رای‌گیری به صورت پستی را زیر سوال برد. کاخ سفید در همراهی با ترامپ بارها با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر از طریق رای‌گیری پستی مخالفت کرده است.
 
* واکنش جمهوری‌خواهان به اظهارات ترامپ
سنای آمریکا که با وضعیتی نسبتا شکننده ‌در کنترل جمهوری‌خواهان آمریکاست با انتشار  بیانیه‌ای به اتفاق آرا بر انتقال مسالمت‎آمیز و نظام‎مند قدرت در این کشور تاکید کرد. در همین حال گروهی از قانون‌گذاران مطرح جمهوری‌خواه در آمریکا در واکنش به اعلام مواضع ترامپ درباره عدم تحویل مسالمت‌آمیز قدرت در صورت شکست در انتخابات، سخنان وی را  محکوم کردند. «میچ مک‌کانل» رهبر حزب اکثریت مجلس سنا در آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر نوشت:‌ «پیروز انتخابات سوم نوامبر، بیستم ژانویه ۲۰۲۱ مراسم تحلیف را برگزار می‌کند». وی همچنین نوشت: «انتقال قدرت طبق معمول که هر 4 سال بعد از سال ۱۷۹۲ اتفاق افتاده است، انجام خواهد شد». دیگر جمهوری‌خواهان مطرح آمریکا که به اظهارات رئیس‌جمهور کشورشان واکنش نشان دادند، «میت‌ رامنی» سناتور ایالت یوتا، «مارکو روبیو» سناتور ایالت فلوریدا، «راب پورتمن» سناتور ایالت اوهایو، «لیز چنی» سناتور ایالت وایومینگ‌ و «جان کاتکو» سناتور ایالت نیویورک بودند. البته در بیانیه‌های این جمهوری‌خواهان، هیچ‌کدام از آنها نام دونالد ترامپ را مستقیما ذکر نکرده‌اند و از دلیل اینکه چرا الان درباره این موضوع صحبت می‌کنند، حرفی به میان نیاورده‌اند اما به رای‌دهندگان آمریکایی اطمینان دادند نتیجه انتخابات نوامبر را قبول خواهند کرد. 
 
* اقدامات کاخ سفید به منظور مقابله با ترامپ
علاوه بر جمهوری‌خواهان کنگره، اخباری هم از تحرکات داخلی برخی جمهوری‌خواهان در کاخ سفید برای اجرای برنامه‌هایی برای خروج احتمالی ترامپ از قدرت منتشر شده است. نشریه پولیتیکو با انتشار این خبر به نقل از منابع آگاه نوشت: با وجود ادعاهای ترامپ درباره ماندن در قدرت، تیم او در کاخ سفید مشغول انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای تحویل قدرت در صورت باخت احتمالی رئیس‌جمهور در انتخابات است. 
نشریه پولیتیکو در ادامه نوشته «کریس لیدل» یکی از دستیاران دونالد ترامپ در چند هفته گذشته به بررسی جزئیات مربوط به تحویل احتمالی قدرت به جو بایدن پرداخته است. لیدل همچنین با رعایت ضرب‌الاجل‌های تعیین‌شده توسط کنگره، ۲ گزارش در ماه‌های میلادی مه و آگوست درباره نحوه انتقال قدرت تهیه کرده است. او همچنین در حال انجام همکاری‌های لازم با یک مقام باسابقه دولتی است که مسؤولیت هماهنگی‌ها برای انتقال قدرت را به عهده دارد. علاوه بر این، مقام‌های مطلع به پولیتیکو گفته‌اند وزارت دادگستری آمریکا موافقت کرده بررسی‌های امنیتی لازم را درباره همراهان احتمالی جو بایدن در صورت پیروزی او در انتخابات به عمل آورد. با این وجود، مسأله‌ای که در اینجا مطرح است اینکه اگر ترامپ متوجه اقدامات لیدل شود، مشخص نیست او بتواند کارش را با همین سطح حرفه‌ای‌گری ادامه بدهد. یک مقام سابق آمریکایی گفت: «گمان می‌کنم رئیس‌جمهور کاملا از این موضوع بی‌خبر است. به محض اینکه از ماجرا با خبر شود، ممکن است این اقدامات به حاشیه رانده شود».
 
 
***
[واکنش دموکرات‌ها به اظهارات ترامپ]
در همین حال دموکرات‌ها و در راس آنها جو بایدن هم  به سخنان ترامپ درباره عدم تحویل قدرت در صورت باخت در انتخابات واکنش نشان دادند. جو بایدن ضمن محکوم کردن سخنان ترامپ گفت: «ما در چه کشوری زندگی می‌کنیم؟» نامزد حزب دموکرات افزود: «برایم خنده‌دار است. ببینید! او نامعقول‌ترین حرف‌ها را به زبان می‌آورد. نمی‌دانم در این باره چه بگویم اما این حرف‌های ترامپ مرا غافلگیر نمی‌کند». علاوه بر بایدن، برنی سندرز با هشدار درباره مشکلات آتی در انتقال قدرت در آمریکا خواستار تشکیل کمیسیونی مستقل برای نظارت بر انتخابات ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری آمریکا شد. سندرز طی سخنرانی در واشنگتن گفت: ترامپ در حال تلاش برای سرکوب گسترده رای‌دهندگان و کاشتن بذر هرج و مرج، آشفتگی و تئوری‌های توطئه است. «چاک شومر» رهبر اقلیت‌های (حزب دموکرات) سنا هم ترامپ را  فاقد وجاهت و لیاقت ریاست‌جمهوری دانست. نکته جالب توجه اینکه علاوه بر سندرز که پیش از این از احتمال عدم انتقال مسالمت‌آمیز قدرت توسط ترامپ صحبت کرده بود، نانسی پلوسی و هیلاری کلینتون نیز در مقاطع زمانی مختلف نسبت به این قصد ترامپ هشدار داده ‌بودند. ماه گذشته هیلاری کلینتون در این باره گفت: «نمی‌خواهم مردم را بترسانم اما می‌خواهم آمادگی هر چیزی را داشته باشند. من دلایل لازم زیادی دارم که باور داشته باشم اگر ترامپ در انتخابات شکست بخورد، کاخ سفید را ترک نخواهد کرد و به آرامی در تاریکی شب محو نخواهد شد. او در صورت شکست تلاش خواهد کرد ما را گیج و سردرگم کند و سعی خواهد کرد انواع و اقسام پرونده‌های قضایی را پیش بکشد. او دادستان کل «ویلیام بار» را دارد که رفیقش است و آمادگی دارد هر کاری که لازم باشد برای ترامپ انجام دهد». رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز سال گذشته به صراحت گفت نگران است که دونالد ترامپ فقط در صورتی که با اختلاف زیاد آرا در انتخابات ۲۰۲۰ شکست بخورد، قدرت را تحویل دهد و در صورت باخت با اختلاف اندک، قدرت را واگذار نکند. پلوسی گفته بود آمریکا باید برای مقابله با این موضوع آماده و تقویت شود.

Page Generated in 0/0070 sec