printlogo


کد خبر: 224855تاریخ: 1399/7/6 00:00
تهدید پمپئو به تعطیلی سفارت آمریکا در عراق

گروه بین‌الملل: حملات گروه‌های ناشناس به پایگاه‌ها، نیروها و کاروان حامل تجهیزات نظامی آمریکایی‌ها در عراق در چند ماه اخیر افزایش قابل تاملی داشته است. مصوبه چند ماه پیش مجلس عراق مبنی بر لزوم اخراج سربازان آمریکایی از عراق که بعد از شهادت حاج‌قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و یاران‌شان تصویب شد، مقدمه‌ای برای افزایش تحرکات سیاسی عراقی‌ها برای نیل به این هدف بود. 
مقاومت آمریکایی‌ها در برابر مصوبه پارلمان این کشور به طرق مختلف از جمله قلدری سیاسی ادامه داشت تا اینکه دیروز یک روزنامه آمریکایی ابعاد تازه‌ای از گردنکشی آمریکایی‌ها مقابل دولت قانونی عراق را منتشر کرد. 
روزنامه واشنگتن‌پست دیروز روایتی با جزئیات بیشتر از تهدید مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا برای تعطیل کردن سفارت آمریکا در بغداد منتشر کرد. پیش از این روزنامه الاخبار لبنان گزارش داده بود «برهم صالح» رئیس‌جمهوری عراق دوشنبه هفته پیش در جلسه‌ای با حضور رهبران احزاب و گروه‌های سیاسی عراق گفته مایک پمپئو به او هشدار داده چنانچه حملات به سفارت آمریکا، مراکز دیپلماتیک و کاروان‌های نظامی این کشور ادامه داشته باشد، آمریکا سفارتش در بغداد را تعطیل خواهد کرد. صالح به نقل از پمپئو اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به صورت جدی بستن سفارت واشنگتن در بغداد را بررسی می‌کند و برای انجام این کار آماده است. وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود گفته بود:«شاید ترامپ تصمیمی اتخاذ و عملیات نابودی تمام کسانی را آغاز کند که در حمله به نیروهای ما دست دارند». 
«دیوید ایگناتیوس» ستون‌نویس مشهور روزنامه واشنگتن‌‌پست نوشته مایک پمپئو طی روزهای گذشته به صورت خصوصی به دولت عراق هشدار داده است چنانچه بغداد اقدامی جهت متوقف کردن حملات (به ادعای وزیر خارجه آمریکا) شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران به پایگاه‌های آمریکایی انجام ندهد، ایالات متحده سفارت خود در بغداد را تعطیل خواهد کرد. 
 
* ورود ۳۰۰ کامیون تجهیزات آمریکایی از عراق به سوریه
 در ادامه تقویت حضور نظامی و اشغالگری واشنگتن در سوریه، ارتش آمریکا یک کاروان متشکل از ۷۰ کامیون حامل سلاح، تجهیزات نظامی و لجستیک را از عراق به سوریه فرستاد. خبرگزاری آناتولی به نقل از منابع محلی گزارش کرد: ارتش آمریکا از طریق گذرگاه مرزی الولید با عراق، ۷۰ کامیون به سوریه فرستاده است. این منابع که خواستار عدم افشای نام و هویت‌شان شدند، به آناتولی خبر دادند کاروان ارتش آمریکا شامل ۱۲ خودروی زرهی، کامیون‌های حاوی تجهیزات ضروری و چندین تانکر بوده که پنجشنبه هفته گذشته به پایگاه‌های نظامی آمریکا در استان‌های حسکه و دیرالزور فرستاده شده است. خبرگزاری آناتولی گزارش داد: ایالات‌متحده که از سازمان‌های تروریستی «پ‌ک‌ک» و «ی‌پ‌گ» در سوریه حمایت می‌کند، طی ۲ هفته اخیر از طریق عراق حداقل ۳۰۰ کامیون در قالب ۵ کاروان به منطقه (سوریه) فرستاده است. آناتولی همچنین گزارش داد: نیروهای ایالات‌متحده در حال حاضر ۱۱ پایگاه نظامی و مراکز نظامی فعال در مناطق اشغالی حسکه، رقه و دیر‌الزور دارند.
 
* واکنش حزب‌الله عراق به تهدیدهای اخیر آمریکا
در همین حال مسؤول امنیتی گردان‌های حزب‌الله عراق در توئیتی به تهدیدهای آمریکا مبنی بر بستن سفارتش در بغداد و حمله به گروه‌های مقاومت پاسخ داد. ابوعلی العسکری در توئیتی در این باره اعلام کرد: پاسخ ما به مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که مجددا زبان به تهدید گشوده، این است: مکرت را به کار ببر و سعی‌ات را بکن، به خدا قسم نمی‌توانی عزم و اراده اهل مقاومت را تضعیف کنی. تهدیداتت و سخنان باطلی که می‌زنی به خودت بازمی‌گردد. وی گفت: بدان که مردانی را خواهی یافت که قلب‌های‌شان مثل آهن سخت است، بینی‌ات را به خاک می‌مالند و آن هنگام می‌بینی چه کسی رحم نمی‌کند.

Page Generated in 0/0073 sec