printlogo


کد خبر: 224857تاریخ: 1399/7/6 00:00
دور دنیا

احتمال حذف نام سودان از لیست سیاه آمریکا
رئیس شورای حاکمیتی سودان، دیروز از فراهم آمدن یک فرصت مناسب برای خط خوردن نام سودان از فهرست آمریکا درباره کشورهای حامی تروریسم خبر داد. عبدالفتاح البرهان در نشستی تحت عنوان «اقتصاد اول ملی» در این باره گفت: چندین فرصت برای خروج از بحران پیش روی دولت سودان قرار گرفته است که یکی از این فرصت‌ها خط خوردن نام سودان از فهرست تروریستی آمریکاست. وی در ادامه با تأکید بر اینکه این فرصت باید غنیمت شمرده شود، گفت: ماندن سودان در لیست سیاه مانع ملحق شدن کشور به جامعه بین‌الملل و دمیدن روحیه‌ای جهانی و جدید در جسم اقتصاد ملی سودان می‌شود. این گزارش در حالی منتشر می‌شود که روز گذشته روزنامه صهیونیستی «معاریو» ادعا کرد ۲ کشور عمان و سودان به احتمال زیاد این هفته عادی‌سازی کامل روابط خود با تل‌آویو را اعلام می‌کنند.  
***
بازداشت ۲ طرفدار داعش در آمریکا
اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) ۲ طرفدار گروه تروریستی داعش را به اتهام برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در مناطق حساس این کشور بازداشت کرد. با اینکه اسناد مربوط به اتهامات این ۲ فرد در دسترس نیست اما برخی رسانه‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند این افراد قصد داشتند به داعش کمک کرده و درباره عضوگیری در این گروه تروریستی گفت‌وگوهایی داشته‌اند. طبق این اسناد، این ۲ شهروند آمریکایی با نام‌های‌ متیوس و جیلین مولینا در چت‌رومی آنلاین درباره تبلیغ تفکرات افراطی و انجام حملات تروریستی در آمریکا و دیگر کشورها از طرف داعش گفت‌وگو داشته‌اند. در این گفت‌وگوها متیوس از افراد حاضر در چت روم می‌خواهد از حمله به مراکز خرید که کودکان در آنها حضور دارند خودداری کرده و در عوض به مکان‌های حساسی مانند کاخ سفید، برج ترامپ و مرکز بورس نیویورک حمله کنند. 
***
جزئیات سقوط هواپیمای «آنتونوف‌۲۶» اوکراینی
به دنبال سقوط هواپیمای «آنتونوف‌۲۶» در منطقه خارکوف اوکراین، دیروز مقامات اوکراینی جزئیاتی را درباره این حادثه ارائه کردند. آندری تاران، وزیر دفاع اوکراین با انتشار بیانیه‌ای در وبگاه رسمی وزارت دفاع این کشور عنوان کرد به احتمال زیاد بال این هواپیما با زمین اصابت داشته است. وی در این باره گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد به احتمال زیاد بال این هواپیما با زمین اصابت کرده است. اداره خدمات اضطراری در اوکراین نیز گفته یکی از ۲ سرنشین نجات یافته در این حادثه جان خود را در بیمارستان از دست داده است. پیش از این دفتر دادستانی کل اوکراین نیز گزارش داده بود از ۲۷ سرنشین این هواپیما، ۲۵ نفر کشته شده‌اند. 
***
اولمرت: اسرائیل را باند نتانیاهو و‌همسر و پسرش هدایت می‌کنند
نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی گفت اطمینان دارد دولت بنیامین نتانیاهو از قدرت بیش از حدی بدون هیچ عامل بازدارنده‌ای برخوردار است و نتانیاهو تلاش می‌کند اصول «دموکراسی» در اراضی اشغالی را از بین ببرد. ایهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای در روزنامه عبری‌زبان معاریو نوشت: کمپین تحریک علیه دستگاه قضایی بویژه دادگاه عالی و مخدوش کردن تصویر آن در اذهان عمومی به نحوی که گویا دشمن «دموکراسی» در اسرائیل است، مدت‌هاست همه حد و مرزها را زیر پا گذاشته است. اولمرت بشدت از طرح اتهامات توسط نتانیاهو علیه دادگاه عالی مبنی بر اینکه «کودتاگر» است، انتقاد کرد و خواهان برخورد با چنین ادعاهایی شد. وی ادامه داد: بیماری خطرناکی که اسرائیل در حال حاضر با آن مواجه است، کرونا نیست، بلکه عبارت از این است که نظام حاکم تمام عوامل بازدارنده قدرت و اختیارات خود را از دست داده است. اولمرت هشدار داد: در شرایطی که قدرت سیاسی در دست کسانی باشد که حد و مرزی برای قدرت دولت قائل نیستند یا اینکه این مساله را درک نمی‌کنند یا به آن پایبند نیستند، در این شرایط، هیچ سیستم دموکراتی نمی‌تواند پایدار باشد. وی ادامه داد: اسرائیل را یک فرد ناتوان و پسر و همسرش هدایت می‌کنند که تمایلی ندارد میان نیازهای اسرائیل و ارزش‌های اساسی که بر مبنای آن ایجاد شده است، با نیازهای خاص خود و تمایلات و بلندپروازی‌ها و منافعش تمایزی قائل شود. 
***
بازدید پوتین از رزمایش قفقاز۲۰۲۰
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به ناحیه آموزش نظامی کاپوستین‌یار در منطقه آستاراخان، جایی که مرحله اصلی مانورهای نظامی راهبردی «قفقاز2020» در آنجا در حال برگزاری است، رفت تا شخصا روند انجام این رزمایش نظامی را از نزدیک مشاهده کند. پوتین سپس در برج رصد این ناحیه آموزش نظامی حضور یافت و ضمن مشاهده عملیات برنامه‌ریزی شده، از جمله انتقال و پیاده‌سازی تفنگداران، حملات موشکی و توپخانه به مواضع دشمن فرضی، گزارشاتی را درباره پیشرفت تمرینات نظامی دریافت کرد. تصاویری از بازدید رئیس‌جمهور روسیه از شبکه‌های تلویزیونی این کشور پخش شد. مانور نظامی راهبردی «قفقاز2020» از 21 تا 26 سپتامبر (31شهریور الی 5 مهرماه)، در مناطق جنوب‌غربی روسیه و تحت هدایت ژنرال «والری گراسیموف» رئیس ستادکل نیروهای مسلح روسیه برگزار شد؛ در این رزمایش 80 هزار نیروی نظامی، 450 گونه از تجهیزات و نفربرهای زرهی و همچنین 250 تانک روسیه مشارکت داشتند. علاوه بر این، هزار نفر از پرسنل نظامی کشورهای ارمنستان، بلاروس، ایران، چین، میانمار و پاکستان نیز در این مانور شرکت داشتند. بیش از 10 گردان نظامی مسلح به سامانه‌های موشک‌های ضدهوایی اس‌400 و اس‌300 و مجموعه سامانه‌های موشکی-توپخانه «پانتسیر-سی»، در منطقه برگزاری مانور مستقر شده بود.

Page Generated in 0/0079 sec