printlogo


کد خبر: 224870تاریخ: 1399/7/6 00:00
ستاد مبارزه با کرونای استان تهران خواستار افزایش محدودیت‌ها شد
تهرانی‌ها دورکار شوند

گروه اجتماعی: شیب کرونا در روزهای اخیر دوباره رو به افزایش است و به گفته کارشناسان بهداشتی، هم‌اکنون در حال ورود به موج سوم کرونا هستیم. رئیس‌جمهور اما هنوز شرایط را چندان نگران‌کننده نمی‌داند و گفته است: «در صورت بروز موج‌های جدید کرونا، ناچار به اعمال برخی محدودیت‌ها خواهیم بود».
به گزارش «وطن امروز»، روز جمعه بعد از 55 روز دوباره تعداد مرگ ناشی از کرونا به بالای 200 نفر بازگشت، این در حالی است که تعداد مبتلایان نیز رو به افزایش است. 
 
* وضعیت بحرانی در پایتخت
کارشناسان بهداشت و درمان در روزهای اخیر که کرونا وارد موج سوم و شیب ابتلا و مرگ کرونا صعودی شده است، خواستار افزایش محدودیت‌ها هستند. در حالی که رئیس‌جمهور هنوز به افزایش محدودیت‌ها اعتقادی ندارد، کمیته مقابله با کرونا در تهران برای افزایش محدودیت‌ها تشکیل جلسه داد. غلامرضا عباس‌‌پاشا، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری تهران با اشاره بر لزوم ایجاد محدودیت‌های بیشتر در پایتخت برای جلوگیری از شیوع کرونا، گفت: «بزودی کمیته ستاد کرونای استان تهران تشکیل می‌شود و با بررسی پیشنهادات ارائه شده، تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کنند». معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری تهران افزود: پیشنهاد و تاکید ما این است که فعالیت کارکنان به صورت دورکاری باشد و تنها از یک‌سوم ظرفیت کارکنان استفاده شود».
همچنین علیرضا زالی، رئیس ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه شهر تهران در وضعیت کاملا بحرانی و پرخطر قرار دارد، گفت: «بر این اساس به همراه استانداری تهران طی نامه‌ای به وزیر بهداشت و وزیر کشور، درخواست اعمال محدودیت‌های کرونایی برای استان تهران را تهیه و ارسال کردیم». 
وی درباره واگذاری اختیار تعطیلی استان‌ها به ستادهای استانی کرونا، اظهار کرد: «آن چیزی که در ستاد ملی مصوب شد، سقف و بازه زمانی یک هفته‌ای برای محدودیت‌ها بوده که بر این اساس ما نیز در بازه زمانی یک‌هفته‌ای خواستار اعمال محدودیت‌ها در استان و شهر تهران هستیم و طبیعتا در انتهای هفته با تحلیل آماری و اپیدمیولوژیک بیماری در استان تهران، راجع به استمرار، ادامه یا تعلیق محدودیت‌ها اعمال‌نظر خواهیم کرد».
 
* 800 بستری در بیمارستان‌های تهران در 24 ساعت 
زالی دیروز با بیان اینکه متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته تعداد بیماران جدید بستری در بیمارستان‌های تهران به ۸۰۰ نفر افزایش یافته است، گفت: از این تعداد حدود ۱۲۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند. در واقع شرایط جدید بیماری در تهران کماکان به گونه‌ای است که وضعیت شهر تهران را در وضعیت کاملا بحرانی و پرخطر قرار داده است.
 
* رطوبت هوا انتقال کرونا را تشدید می‌کند
همه اینها در حالی است که هنوز رفتار این ویروس برای دانشمندان ناشناخته است و محققان می‌کوشند با مطالعات خود ابعاد مختلف رفتاری و عوارض این بیماری را کشف کنند اما بتازگی محققان به شواهد جدیدی درباره رفتار این ویروس دست یافته‌اند. بر این اساس، دانشمندان دانشگاه نیکوزیای قبرس تاثیرات دما و رطوبت را در شیوع «کووید-۱۹» مورد مطالعه قرار دادند. در این مطالعات، دانشمندان به بررسی بخار قطرات تنفسی و تاثیرات آن در شیوع ویروس کرونا در جامعه پرداختند. این تحقیقات نشان داد زمانی که درجه حرارت بالا و به طور همزمان رطوبت هوا کم باشد، به طور قابل توجهی از قدرت زیست‌پذیری (زنده ماندن) ویروس کرونا کاسته می‌شود. همچنین زمانی که رطوبت هوا بالا باشد، در هر دمایی توانایی ویروس کرونا برای انتقال از طریق هوا و رطوبت افزایش می‌یابد. وقتی رطوبت به ۹۰ درصد می‌رسد «کووید-۱۹» می‌تواند براحتی تا ۶ متر را طی کند؛ چنانکه همزمان با افزایش دمای هوا و رطوبت، شمار مبتلایان به کرونا در دهلی‌نو افزایش یافته است. دانشمندان آمریکایی نیز می‌گویند ویروس کرونا می‌تواند بیش از ۲ متر در هوا حرکت کند و فاصله ۲ متری افراد از یکدیگر کافی نیست و هر چقدر افراد بتوانند فاصله خود از دیگران را افزایش دهند، می‌توانند بیشتر به کاهش شیوع ویروس کرونا کمک کنند. 
 
* مرگ 172 نفر در 24 ساعت 
در این میان تعداد مبتلایان و مرگ‌ بر اثر کرونا همچنان بالاست. سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز ضمن تشریح آخرین آمار بیماران و بهبودیافتگان کرونا در کشور گفت: در ۲۴ ساعت ۱۷۲ نفر بر اثر کرونا جان باختند. به گزارش «وطن امروز»، سیماسادات لاری گفت: از دیروز تا امروز [5 مهر 99] و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار و 204 بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و 274 نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به 443 هزار و 86 نفر رسید. وی افزود: متاسفانه در طول 24 ساعت، 172 بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به 25هزار و 394 نفر رسید، البته خوشبختانه تاکنون 372 هزار و 51 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. به گفته لاری، 4041 نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۳ میلیون و 905 هزار و 352 آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. 
 
* آمریکا با 2/7 میلیون مبتلا و ۲۰۸ هزار کشته در صدر
طبق آخرین آمار تاکنون ۳۲ میلیون و ۷۶۹ هزار نفر در جهان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که کشور آمریکا با ۷ میلیون و ۲۴۴ هزار مبتلا و ۲۰۸ هزار و ۴۴۰ کشته در رده نخست جهان قرار دارد. بر اساس آخرین آمار جهانی پایگاه اطلاعاتی «worldometer»، 32 میلیون و 769 هزار و 112 نفر در جهان به ویروس کرونا «کووید-۱۹» مبتلا شده‌اند که از این تعداد، 993 هزار و 542 نفر جان خود را از دست داده‌اند. از مجموع تعداد مبتلایان در جهان، تاکنون 24 میلیون و 178 هزار و 437 نفر بهبود یافته و توانسته‌اند این بیماری را شکست دهند. کشور آمریکا با بیشترین تعداد مبتلایان در جهان با افزایش 58 هزار و 668 مبتلا در 24 ساعت، به مجموع 7 میلیون و 244 هزار و 184 نفر رسیده است؛ همچنین تاکنون 208 هزار و 440 آمریکایی مبتلا به «کووید-۱۹» جان خود را از دست داده‌‌اند. 
***
[مرگ  ۱۲ هزار تهرانی بر اثرکرونا]
رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران از فوت ۱۲ هزار نفر در پایتخت به دلیل کرونا خبر داد. ناهید خداکرمی درباره وضعیت کرونا در پایتخت اظهار داشت: متأسفانه همزمان با آغاز موج سوم کرونا در تهران، آمار فوتی‌های ناشی از این بیماری همچنان رو به افزایش است. وی افزود: از زمان آغاز موج سوم کرونا، تعداد فوتی‌ها در طول روز به 90 هم رسیده که البته هنوز وارد پیک موج سوم نشده‌ایم و احتمال افزایش فوتی‌ها بیشتر از موج اول و دوم وجود دارد. عضو شورای شهر تهران ادامه داد: همه ظرفیت بیمارستان‌های خصوصی و دولتی در حال حاضر به دلیل افزایش آمار مراجعات، تکمیل شده و بسیاری از شهروندان از این بیمارستان به آن بیمارستان به دنبال تخت بستری برای برخی از اعضای خانواده خود به دلیل ابتلا به این بیماری هستند. خداکرمی گفت:‌ درمان کرونا پیچیده است و در بخش خصوصی نیز هزینه بستری بسیار گران‌تر از بخش دولتی است، بنابراین رعایت پروتکل‌های بهداشتی هر چه بیشتر باید مورد توجه شهروندان قرار گیرد. خداکرمی اظهار داشت: در تهران تاکنون 12 هزار نفر به دلیل کرونا جان خود را از دست داده‌اند، این در حالی است که با درایت می‌توان جلوی آن را گرفت.

Page Generated in 0/0067 sec