printlogo


کد خبر: 224876تاریخ: 1399/7/6 00:00
اخبار

ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه در بورس
مدیریت عملیات شرکت بورس اوراق بهادار تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد از شنبه (5 مهرماه) تا اطلاع ثانوی، زمان سپرده شدن سهام از ‌t+0 به ‌t+1 تغییر می‌یابد، لذا انجام معامله روز مجاز نیست. بدیهی است فروش سهام خریداری شده در همان روز امکان‌پذیر نیست. این اقدام در راستای ایجاد ثبات بیشتر در معاملات بازار سرمایه انجام شده است. 
***
آغاز توزیع تخم‌مرغ با نرخ مصوب در کشور
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اشاره به آغاز توزیع تخم‌مرغ با قیمت مصوب در کشور، اظهار کرد: دفاتر شرکت‌های پشتیبانی امور دام در کل کشور موظف شده‌اند نسبت به هماهنگی برای خرید تخم‌مرغ از مرغداران با قیمت مصوب در مقابل مرغداری و توزیع آن اقدام کنند. محمدرضا طلایی افزود: مقرر شد شرکت پشتیبانی امور دام و اتحادیه مرغ تخم‌گذار نسبت به توزیع گسترده تخم‌مرغ با قیمت مصوب در سازمان‌های میادین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کارخانجات و مصارف عمده تخم‌مرغ اقدام کنند. وی گفت: دفاتر شرکت‌های پشتیبانی امور دام در کل کشور موظف شده‌اند نسبت به هماهنگی جهت خرید تخم‌مرغ از مرغداران با قیمت مصوب در مقابل مرغداری و توزیع آن اقدام کنند. طلایی تاکید کرد: محدودیتی در خرید و توزیع تخم‌مرغ با قیمت مصوب وجود ندارد. 
***
اعلام نرخ جدید سپرده قانونی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری
هیأت عامل بانک مرکزی با توجه به مصوبه پیشین شورای پول و اعتبار مبنی بر تفویض اختیار تعیین نسبت سپرده قانونی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در دامنه ۱۰ تا ۱۳ درصد به رئیس کل بانک مرکزی و با هدف کنترل رشد نقدینگی و تورم و در عین حال تداوم اجرای برنامه‌های حمایتی به دلیل شرایط خاص اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا، مقرر کرد:
1- نسبت سپرده قانونی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی از روز شنبه ۲۲ شهریور به ارقام قبل از زمان اجرای مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در این باره بازمی‌گردد. 
۲- معادل یک‌سوم تسهیلات اعطایی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی (موضوع مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا)، از محل سپرده قانونی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، حسب عملکرد در اعطای تسهیلات مورد نظر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. مبالغ کسرشده از محل سپرده قانونی بابت اعطای تسهیلات مذکور پس از ۲ سال با بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی عامل تسویه می‌شود. 
۳- پس از بازگشت نسبت سپرده قانونی به ارقام قبل، مابه‌التفاوت سپرده قانونی جدید بانک‌ها و مؤسسـات اعتباری غیربانکی از سوی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مذکور نزد بانک مرکزی تودیع می‌گردد. در صورتی که بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی قادر به تسویه یک‌باره مابه‌التفاوت سپرده قانونی مذکور (پس از کسر مبلغ مورد نظر در بند ب) در تاریخ ۸ مهر ۹۹ نباشد، بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی می‌تواند طی 3 قسـط مساوی ماهانه در تاریخ‌های ۳۰ مهر، ۳۰ آبان و ۳۰ آذر ۹۹ و با نرخ یک ده‌هزارم (0001/0) درصد به عنوان سود متعلقه، نسبت به تودیع مبالغ مذکور نزد بانک مرکزی اقدام کند. در صورت عدم واریز مبالغ مزبور به صورت ماهانه، مراتب توسط اداره حسابداری کل و بودجه بانک مرکزی رأسا از حساب بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی مربوط برداشت می‌شود. 
***
نرخ تورم شهریورماه اعلام شد
مرکز آمار اعلام کرد نرخ تورم کل کشور در شهریورماه ١٣٩٩ برابر با ٢٦ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه 4/23 درصد برای دهک اول تا 9/29 درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم 12 ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین 8/20 درصد برای دهک دهم تا 9/21 درصد برای دهک دوم است. همچنین این آمار درباره گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» بین 1/25 درصد برای دهک اول تا 3/32 درصد برای دهک دهم است. بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به 5/6 درصد رسید که نسبت به ماه قبل (4/5 درصد) 1/1 واحد درصد افزایش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل 5/0 واحد درصد و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل 8/1 واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. 
***
تشویق صادرکنندگان متعهد به بازگشت ارز صادراتی
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: صادرکنندگان بر اساس گروه‌های کالایی، میزان صادرات، میزان تعهد صادراتی، میزان بازگشت ارز و همچنین روند بازگشت ارز طبقه‌بندی شده‌اند که از مهم‌ترین شاخص‌های مدل طراحی‌شده، میزان صادرات و در نتیجه، میزان بازگشت ارز، گروه‌های کالایی و همچنین روند بازگشت ارز از آبان‌ماه ۹۸ تا مرداد ۹۹ است. 
حمید زادبوم افزود: از بین مجموع صادرکنندگانی که صددرصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند، صادرکنندگان با بیش از 10 میلیون یورو صادرات تفکیک شده‌اند و از این تعداد، صادرکنندگانی که براساس گزارشات دریافتی از بانک مرکزی به صورت ماهانه روند بازگشت ارز بیش از ۹۰ درصد را رعایت کرده‌اند، انتخاب شده‌اند. بر اساس تحلیل انجام‌شده، ۲۲۸۶ صادرکننده ۱۰۰ درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند که از آنان تقدیر خواهد شد. 

Page Generated in 0/0141 sec