printlogo


کد خبر: 224998تاریخ: 1399/7/9 00:00
تلاش‌های آمریکا برای ایجاد آشفتگی و بحران سیاسی در عراق از طریق شایعه‌پراکنی و نشر اکاذیب علیه حشدالشعبی شدت گرفته است
فتنه آمریکا و نزاع عراقی - عراقی
از آنجا که آمریکا توان و مشروعیت مقابله با نیروهای عراقی را ندارد با اتخاذ رویکرد سیاسی- امنیتی به دنبال فتنه‌انگیزی و در مقابل هم قراردادن نیروهای عراقی است

گروه بین‌الملل: حدود ۲ هفته بعد از آنکه اخباری پیرامون تعطیل شدن سفارت آمریکا در عراق از سوی دولت ترامپ مطرح شد، تحولات مشکوکی در راستای متهم جلوه دادن جریان‌های مقاومت به عنوان عامل مشکلات فعلی عراق رقم خورد. در ادامه این سناریو عصر دوشنبه در پی وقوع حمله راکتی مشکوک در بغداد، پایگاه‌های خبری، شبکه‌های اجتماعی و حساب‌های توئیتری وابسته به آمریکا و سعودی طی یک عملیات هماهنگ، تلاش کردند این حمله مشکوک را به گروه‌های مقاومت مردمی منتسب کنند و دیروز هم مصطفی ‌الکاظمی اعلام کرد دولت عراق با چالشی جدی به نام سلاح بی‌ضابطه مواجه است. این مواضع و فشارها مستقیما تضعیف بسیج مردمی عراق را به عنوان خط اول مبارزه با داعش در عراق هدف قرار داده و در پس‌ پرده به دنبال کمرنگ ‌کردن حساسیت‌ها درباره مصوبه پارلمان برای اخراج نظامیان آمریکایی است. در این بین نخست‌وزیر فعلی عراق از زمان انتصاب به این سمت با رویکردهای سیاسی و یکجانبه، عملا مسائل اساسی مثل بهبود وضعیت معیشتی مردم، مقابله با فساد اداری، اصلاح برخی ساختارها و آماده‌سازی کشور برای انتخابات را که در جریان اعتراضات سال 2019 به عنوان مطالبه جدی مردم مطرح شده بود، بر زمین نهاده و با برجسته کردن برخی بحث‌های حاشیه‌ای عملا کشور را درگیر منافع آمریکا کرده است. 
 
* چرایی مرتبط کردن جنایت الرضوانیه به نیروهای مقاومت
به گزارش «وطن امروز»، در پی حمله‌ راکتی دوشنبه به نزدیکی فرودگاه بغداد که منجر به اصابت 2 راکت به یک خانه مسکونی نزدیک فرودگاه و کشته شدن 5 نفر از اعضای یک خانواده ۷ نفره از جمله ۲ مادر و ۳ کودک در منطقه رضوانیه شد، گروه‌های مقاومت و حشدالشعبی ضمن محکومیت این فاجعه خواستار شناسایی و محاکمه عاملان آن شدند. این در حالی است که برخی جریان‌های رسانه‌ای به دنبال این هستند نیروهای وابسته به بسیج مردمی عراق را مسؤول این فاجعه معرفی کنند. در همین ارتباط «ابوالاء الولایی» دبیرکل گروه مقاومت اسلامی «کتائب سیدالشهدا» گفت: هدف از مرتبط کردن جنایت علیه منزل مسکونی یکی از خانواده‌های منطقه الرضوانیه در غرب بغداد به مقاومت، شرمسار کردن و در تنگنا قرار دادن آن در میان افکار عمومی است. وی طی پستی در توئیتر نوشت: جنایات بمباران بی‌هدف منازل شهروندان و غیرنظامیان اقدامی زشت و شرعا حرام است و از آن زشت‌تر تلاش‌های مستمر برای مرتبط کردن این جنایات به مقاومت با هدف شرمسار کردن و در تنگنا قرار دادن آن در مقابل افکار عمومی است. دبیرکل کتائب سیدالشهدا در ادامه نوشت: تحقیق فوری و شناسایی جنایتکاران و تحویل آنها به عدالت یک خواسته ملی است. 
 
* محکومیت فاجعه رضوانیه توسط گروه‌های عراقی
  ائتلاف الفتح: ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حمله از دولت خواست عاملان این «جنایت فجیع» را شناسایی کند. در ادامه این بیانیه آمده است که ائتلاف الفتح در این لحظه دشوار وضعیت امنیتی، چنین اقداماتی را از سوی هر طرفی که باشد، محکوم می‌کند، زیرا جان افراد بی‌گناه و صلح و امنیت جمعی و تقدس ملی را هدف قرار می‌دهد. 
 جنبش النجباء: اکرم الکعبی، دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی النجباء هم خواستار تشکیل کمیته‌ای برای تحقیق درباره جنایت مشکوک بغداد شد.  دبیرکل مقاومت اسلامی النجباء در پیامی نوشت: ۲ روز پیش نسبت به اقدامات خصمانه و فریبکارانه‌ شیطان بزرگ هشدار داده بودیم؛ اقداماتی از قبیل برافروختن فتنه و درگیری که در راستای اهداف سوء آمریکا دنبال می‌شوند. وی در همین راستا، خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با محوریت دستگاه قضایی عراق شد و افزود: خواستار تحقیقاتی شفاف و واضح هستیم تا ملت عراق از نقش پلید دشمنان آگاه شود.  
  ائتلاف دولت قانون: نوری المالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون عراق هم با صدور بیانیه‌ای حمله موشکی به منطقه الرضوانیه بغداد را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: این حمله نشان می‌دهد دشمنان عراق به اقدامات خرابکارانه خود علیه شهروندان عراقی و امنیت آنها ادامه می‌دهند.
 
* نقش سفارت آمریکا در توطئه در عراق
«صباح الطایی» تحلیلگر سیاسی عراقی با هشدار درباره تلاش‌های آمریکا برای ایجاد آشفتگی و بحران سیاسی در این کشور از طریق شایعه‌پراکنی و نشر اکاذیب گفت: اینکه سفیر آمریکا از بغداد به کردستان عراق منتقل شده، دروغی است که ملت عراق همگی به آن پی بردند. الطایی در مصاحبه با وبگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد سفر الکاظمی به واشنگتن نتایج عکس برای عراق داشت و احتمال دارد طرحی در حال اجرا باشد که هدف آن تضعیف حشدالشعبی و اتهام‌زنی به آن باشد. الکاظمی دیروز در واکنش به فاجعه الرضوانیه بر چالش جدی عراق درباره سلاح بی‌ضابطه تاکید کرد. الکاظمی گفت: «امروز دولت عراق با چالشی جدی به نام سلاح بی‌ضابطه رو به رو است». در همین ارتباط الطایی افزود اکثر طرف‌های سیاسی و ملت عراق بخوبی می‌دانند حشد‌الشعبی توانست طرح واشنگتن برای وارد کردن داعش به عراق را ناکام گذاشته و بر آن پیروز شود و همین امر باعث شده حشد‌الشعبی به هدف نخست مزدوران آمریکا در عراق تبدیل شود. این تحلیلگر سیاسی تصریح کرد: اینکه «متیو تولر» سفیر آمریکا، بغداد را ترک کرده و به اربیل منتقل شده و سفارت نیز تعطیل شده است، یک دروغ و تنها برای محک زدن واکنش طرف‌های سیاسی درباره چنین اتفاقی و تلاش برای اعمال فشار بر دولت بغداد جهت مقابله با حشدالشعبی و متهم کردن آن به هدف قرار دادن سفارت آمریکاست. 
***
دکتر حسین آجورلو  در گفت‌وگو  با «وطن امروز» تبیین کرد
بازی سیاسی - امنیتی آمریکا برای ماندن در عراق
رخدادهای یک هفته گذشته و مواضعی که مقامات عراقی بویژه نخست‌وزیر این کشور اتخاذ کرده‌اند، نشان می‌دهد آمریکایی‌ها وارد فضای جدیدی در تقابل با نیروهای مقاومت و بسیج مردمی شده‌اند. در همین ارتباط دکتر حسین آجرلو، کارشناس غرب آسیا در گفت‌وگو با «وطن امروز» در پاسخ به این سوال که دلیل وقوع این رویکرد و رخدادهای پس از آن چیست؟ گفت: درباره جنایت فجیعی که روز دوشنبه در منطقه الرضوانیه عراق رخ داد و منجر به کشته شدن ۵ نفر از شهروندان عراقی شد، تنها چیزی که در حال حاضر و در شرایطی که عامل و پشتیبان این فاجعه مشخص نشده می‌توان گفت این است که جریان رسانه‌ای غرب در عراق با بهره‌برداری و مصادره به نفع جریان سیاسی خود در جنگ روایت‌ها، جریان حشدالشعبی و مقاومت را مقصر جلوه داد. دلیل اینکه چرا این اتفاق مشکوک در مقطع زمانی فعلی رخ داده را باید در یک سناریو و ماتریسی دید که به دنبال تطهیر آمریکایی‌ها و فراموش کردن بحث خروج نظامیان آن از عراق است. 
کارشناس غرب آسیا افزود: در رابطه با عراق و رویکرد آمریکایی‌ها درباره این کشور باید این مساله همواره مدنظر باشد که آنها عراق را نه به لحاظ نظامی و نه سیاسی ترک نخواهند کرد. دلیل آن هم جایگاه ویژه عراق در معادلات ژئوپولیتیک و ژئواستراتژیک نظام بین‌الملل و منطقه غرب آسیاست. از این جهت هر تهدیدی از سوی مقامات آمریکایی برای بستن سفارت و امثالهم در عراق محدود به اظهارات و نقشه‌های سیاسی است. مقامات آمریکایی که از سال گذشته تاکنون تحت فشار مصوبه پارلمان و مطالبات مردمی با درخواست اخراج نظامیان‌شان از این کشور مواجه هستند، بعد از سفر نخست‌وزیر کاظمی به آمریکا، به دلیل توافقاتی که شکل گرفت این فشار را دوچندان حس کردند. از آنجا که آمریکایی‌ها در صحنه نظامی- امنیتی به شدت تضعیف شده و توان و مشروعیت مقابله با نیروهای عراقی را ندارند، با اتخاذ رویکرد سیاسی- امنیتی در صحنه عراق به دنبال نهادینه کردن این گزاره هستند که خروج‌شان از عراق محدود به نظامیان‌شان نخواهد بود. 
مدیر گروه مطالعات غرب آسیا در مؤسسه ابرار معاصر گفت: آمریکا با مطرح کردن بستن سفارتش در عراق به دنبال این است مصوبه پارلمان و راهبرد مقاومت را درباره اخراج نظامیانش کمرنگ کند و اجرای این مطالبه را به منزله پایان همکاری سیاسی و اقتصادی عراق و آمریکا معرفی کند. در این چارچوب نخست‌وزیر عراق هم به همراه برخی گروه‌های سیاسی با برجسته کردن نیازهای عراق به آمریکا خواسته یا ناخواسته به بازیگری در این صحنه می‌پردازند. آجورلو در پاسخ به این پرسش که چرا مصطفی الکاظمی به نقش‌آفرینی در این صحنه پرداخته است؟ گفت: واقعیت این است که نخست‌وزیر عراق در روزهایی که باید به مسائلی مثل انتخابات یا بهبود وضعیت اقتصاد و حتی مسائل مربوط به بهداشت و کرونا بپردازد، ترجیح می‌دهد ضعف عملکردش را در لوای اقداماتی از این دست پوشش دهد. این در حالی است که به لحاظ تکنولوژیک و نیازهای اقتصادی عراق در دوره آقای عبدالمهدی با چین قرارداد مبسوطی تنظیم کرد که از سوی دولت فعلی نادیده گرفته شده است. این یعنی این بازی چندان هم ناخواسته و از روی عدم شناخت فضای سیاسی- بین‌المللی نیست.
***
[سفارت آمریکا در عراق لانه جاسوسی و   وجودش اهانت است]
«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب در مقاله‌ای به تهدیدات آمریکا علیه عراق برای تعطیلی سفارتش در بغداد پرداخت و نوشت: اینکه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور تماس گرفته و تهدید به تعطیلی سفارت آمریکا در صورت استمرار شلیک موشک‌ها کند، اوج وقاحت و باج‌خواهی و نقض آشکار عرف دیپلماتیک است. وی افزود: ما نمی‌دانیم چگونه صالح و کاظمی این جسارت پمپئو را پذیرفته و با او سخن می‌گویند، رفتار پمپئو به گونه‌ای بوده که گویی نماینده عالی آمریکاست و صالح و کاظمی به عنوان کارمندان یا اتباع دولت آمریکا هستند، حال آنکه عرف و پروتکل‌های دیپلماتیک چنین است که یک وزیر، وزیر همتای خود را مخاطب قرار دهد اما اینکه رئیس‌جمهور یک کشور دارای تمدن ۸ هزار ساله را تهدید کند، این یک اهانت و نقض تمام عرف‌هاست. به نوشته روزنامه «رأی‌الیوم»، عطوان با اشاره به اینکه ما موافق حملات موشکی به سفارتخانه‌های خارجی چه در عراق و چه هر کشور دیگری نیستیم، نوشت: البته به شرط آنکه سفارتخانه‌ها به عرف دیپلماتیک پایبند بوده و در امور داخلی کشور میزبان دخالت نکنند اما سفارت آمریکا به لانه جاسوسی و کانون توطئه علیه یک کشور عربی مسلمان که همچنان در آشوب، فساد مالی و بی‌ثباتی ناشی از تهاجم و اشغالگری آمریکا به سر می‌برد، تبدیل شده است. 

Page Generated in 0/0360 sec