printlogo


کد خبر: 224999تاریخ: 1399/7/9 00:00
شورای امنیت از برگزاری جلسه در ارتباط با مناقشه میان آذربایجان و ارمنستان خبر داد
تداوم درگیری‌ها در قره‌باغ

گروه بین‌الملل: درگیری‌ها پیرامون مناقشه قره‌باغ بین نیروهای آذربایجان و ارمنستان در حالی ادامه دارد که ۲ طرف قصد عقب‌نشینی از مواضع خود را ندارند. روز گذشته وزارت دفاع منطقه خودمختار قره‌باغ اعلام کرد روز دوشنبه 26 نفر از سربازان آن خودمختاری در درگیری با نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان کشته شدند. قره‌باغ که کنترل آن دست ارمنی‌هاست، مورد مناقشه ارمنستان و آذربایجان است و هر ۲ کشور یکدیگر را به آغاز حمله‌های مرزی و انجام حملات هوایی و توپخانه‌ای متهم می‌کنند. به گزارش «وطن امروز»، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان پیش‌تر گفته بود نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان روز شنبه به منطقه قره‌باغ حمله کردند و همزمان وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد نیروهای این کشور به حملات طرف ارمنی پاسخ دادند. از سوی دیگر، وزارت دفاع ارمنستان هشدار داد که در صورت لزوم از همه نوع تسلیحات نظامی، از جمله جنگنده‌های سوخو‌30 و موشک‌های بالستیک اسکندر برای پاسخگویی به حملات جمهوری آذربایجان استفاده خواهد کرد. وزارت دفاع آذربایجان نیز با انتشار تصاویر هوایی از انهدام تانک و خودروهای زرهی ارمنستان در درگیری‌ها هشدار داد که در صورت ادامه حملات از سوی ارمنستان، نیروهای جمهوری آذربایجان نیز حملات متقابل انجام خواهند داد. بر اساس آخرین اخبار از درگیری‌ها، نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان با پیشروی در بخش‌هایی از منطقه مورد مناقشه کنترل تعدادی از روستاهایی را که پیش از این از دست داده بودند به دست آوردند. این سنگین‌‌ترین درگیری میان ۲ طرف از سال 2016 است و نگرانی‌ها را درباره ثبات در منطقه قفقاز جنوبی که کریدور خطوط لوله‌ حامل نفت و گاز به بازارهای جهانی است، افزایش داده است. 
 
* جلسه شورای امنیت درباره قره‌باغ
به دنبال تشدید درگیری‌ها میان نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ که تاکنون ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشته است، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در یک نشست اضطراری که به درخواست آلمان و فرانسه برگزار می‌شود، به بحث و تبادل نظر درباره درگیری نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان می‌پردازند. در همین ارتباط سازمان ملل در واکنش به ادعای مقامات ارمنستانی مبنی بر اعزام نیروهای شبه‌نظامی توسط ترکیه به منطقه مورد مناقشه قره‌باغ برای حمایت از آذربایجان، اعلام کرد که این سازمان نمی‌تواند مستقلا گزارش‌ها درباره دخالت ترکیه در دور جدید تنش‌های نظامی در منطقه قره‌باغ کوهستانی را تایید یا تکذیب کند. استفان دوجاریک در این باره توضیح داد: «ما هیچ اطلاعاتی درباره صحت این ادعا و بسیاری دیگر از ادعاها که مطرح می‌شود، نداریم. ما هیچ راهی هم برای بررسی آنها نداریم». 
 
* ادامه واکنش‌های جهانی به مناقشه قره‌باغ
دولت چین در واکنش به درگیری نیروهای آذربایجان و ارمنستان، حفظ صلح و ثبات در منطقه را به نفع همه کشورهای منطقه از جمله آذربایجان و ارمنستان دانست. در همین حال کشورهای منطقه از جمله ازبکستان نسبت به این مناقشه و پیامدهای آن ابراز نگرانی کردند. از سوی دیگر کشورهای افغانستان و پاکستان حمایت خود را از جمهوری آذربایجان در این جنگ اعلام کردند.

Page Generated in 0/0067 sec