printlogo


کد خبر: 225001تاریخ: 1399/7/9 00:00
دور دنیا

افشاگری درباره زندان‌های بحرین
علی حسین الحاجی، بازداشتی بحرینی بخشی از تخلفات کادر پزشکی درمانگاه زندان مرکزی «جو» و تبانی‌شان با مدیریت زندان را فاش کرد. ابتسام الصائغ، فعال حقوقی بحرینی به نقل از الحاجی که به ۱۰ سال زندان محکوم است، گفت: بازداشتی‌ها در این زندان از درمان محرومند، کادر پزشکی در تبانی با وزارت کشور بحرین از معاینه بازداشتی‌های شکنجه شده خودداری می‌کنند و بازداشتی‌ها با اهمال عمدی این کادر روبه‌‌رو هستند. الصائغ ادامه داد: قوانین بین‌المللی، حق مراقبت‌های بهداشتی را تضمین کرده اما بازداشتی‌های زندان جو فاقد اختیار هستند و مراقبت‌های بهداشتی آنها بسته به موافقت طرف‌های اجرایی دارد؛ این طرف اجرایی، وزارت کشور است که بر زندان‌ها در بحرین نظارت دارد. وی افزود: سازمان‌های حقوق بشری محلی باید از وزارت کشور بخواهند وضعیت بد کنونی در درمانگاه زندان جو را سروسامان دهد، زیرا زندگی بازداشتی‌ها را در معرض خطر قرار داده است. کادر پزشکی در این درمانگاه با مقامات در اجرای سیاست تنبیه جمعی علیه بازداشتی‌ها همراه شده است. سیاست وزارت کشور در تمایز میان بازداشت‌شدگان، عدم توزیع دارو و امتناع از انتقال افراد به درمانگاه‌های خارج از زندان به این شرایط بیشتر دامن ‌زده است. 
***
معارض عربستانی: 
آل‌سعود عربستان را اشغال کرده است
حمزه الشاخوری از معارضان و فعالان سیاسی عربستانی با بیان اینکه عربستان به دست آل‌سعود اشغال شده است، گفت: هیچ گروهی همچون معارضان حس میهن‌دوستی ندارند اما مناسبتی که آل‌سعود به نام «روز ملی» جشن می‌گیرد، ارتباطی به عربستان ندارد. الشاخوری به شبکه احرار گفت که آل‌سعود در طول دهه‌ها و قرن‌های گذشته علیه ساکنان شبه‌جزیره عربی از طوائف و گروه‌های مختلف دست به انواع جنایت‌ها‌ زده و از قرن هجدهم میلادی که در عربستان بر مسند قدرت تکیه زده، روی خون و اجساد ساکنان عربستان بنا شده است. معارض عربستانی تأکید کرد آل‌سعود در طول سال‌های حکمرانی خود، عربستان را نابود کرده و ثروتش را به تاراج برده و با هویت دینی و تاریخی و فرهنگی‌اش به جنگ برخاسته است. به گفته وی، دولت سعودی با جذب روحانیون همسو با خود، آنها را بر منبر رسول خدا گماشت و از زبان آنها مدام القا می‌کند این حکومت باید پابرجا بماند، چرا که به ادعای آنها توانسته دستاوردهای بزرگی برای عربستان به ارمغان بیاورد و ثبات و امنیت را برقرار کند. 
***
انفجار خونین مین در افغانستان
در انفجار یک مین در ولایت دایکندی ۱۴ غیرنظامی جان باختند. طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان با تایید این خبر گفت: این انفجار دیروز در منطقه دشت سلیمان شهر کجران ولایت دایکندی رخ داده ‌است. گل‌آقا سجادی، سخنگوی فرماندهی پلیس دایکندی نیز درباره این انفجار گفت: این واقعه حوالی ساعت 9 صبح دیروز در روستای «کاریز» شهرستان کجران رخ داده است. وی افزود: این انفجار 14 کشته بر جای گذاشت که شامل 7 زن، ۵ کودک و ۲ مرد می‌شود. به گفته‌ او، در این انفجار ۳ کودک نیز زخمی شده‌اند. سخنگوی فرماندهی پلیس دایکندی گفت این رویداد ناشی از برخورد یک خودروی لندکروز با یک حلقه مین کنارجاده‌ای بوده است. به گفته‌ وی، این خودرو 17 سرنشین داشته و از روستای کاریز به سمت مرکز کجران در حرکت بوده است. 
***
آتش‌سوزی مهیب در کالیفرنیا
در پی تداوم آتش‌سوزی‌ها در ایالت کالیفرنیا، گاوین نیوسام، فرماندار این ایالت در «ناپا»، «سونوما» و «شاستا» اعلام وضعیت اضطراری کرد. روزنامه آمریکایی «لس‌‌آنجلس‌ تایمز» در این باره گزارش کرد تلفات جدیدترین دور از آتش‌سوزی‌های کالیفرنیا روز دوشنبه افزایش یافت و 3 مورد فوتی در شهر شاستا و تخریب چندین ساختمان در این منطقه گزارش شد و هزاران نفر نیز مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. گزارش رسانه‌های آمریکایی حاکی از آن است که آتش موسوم به «گلس فایر» (Glass Fire)، بیش از ۶۶ هزار جریب از اراضی شهر‌های ناپا و سونوما را سوزانده است و آتش موسوم به «زاگ فایر» ‌(Zogg Fire)‌ نیز ۳۱ هزار جریب از مناطق شهر شاستا را دربرگرفته است. 
***
ساف: دبیرکل اتحادیه عرب فوراً استعفا کند
صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) به اظهارات اخیر احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در ارتباط با توافق سازش امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد. اخیرا دبیرکل اتحادیه عرب در اظهاراتی توافق عادی‌سازی روابط بین امارات و رژیم صهیونیستی را ستوده و در عین حال مدعی شده بود که این توافقنامه باعث توقف طرح الحاق اراضی فلسطین شده که این یک اتفاق مهم است. عریقات در واکنش به این ادعا گفت ابوالغیط آشکارا نگرش «دونالد ترامپ»‌ رئیس‌جمهور آمریکا در قبال توافق‌ بحرین و امارات با تل‌آویو را تأیید کرده است و این بدان معناست که او با قرار گرفتن قدس شرقی اشغالی، مسجد‌الاقصی و کلیسای «رستاخیز» تحت حاکمیت تل‌آویو موافق است. وی افزود: «این به معنای چراغ سبز نشان دادن به آن دسته کشورهای عربی است که به دنبال سازش مجانی با اسرائیل و ایجاد ائتلاف امنیتی و نظامی با آن هستند یا به عبارتی دقیق‌تر، ابوالغیط خود بخشی از نقض میثاق، تصمیمات و طرح صلح عربی شده است». طبق این گزارش، عریقات با بیان اینکه احمد ابوالغیط اعتبار خود را از دست داده و دیگر نمی‌تواند دبیرکل اتحادیه عرب باشد، بر لزوم استعفای فوری او تأکید کرد.

Page Generated in 0/0475 sec