printlogo


کد خبر: 225004تاریخ: 1399/7/9 00:00
نگاهی به اوضاع مدیریتی غول‌های آسیا و اروپا

هدی یوسفی*: نوروز 1400 برای بارسا مهم خواهد بود؛ زمانی که انتخابات مردمی ریاست باشگاه بارسلونا برگزار می‌شود. 

در حالی که پیش‌شرط برگزاری همه‌پرسی از اعضای باشگاه بارسلونا جهت برکناری رئیس آبی‌و ‌اناری‌های کاتالونیا فراهم شده بود و امکان داشت او زودتر از موعد مقرر به کارش در این باشگاه پایان دهد اما قرار شد تا 6 ماه آینده نیز در این باشگاه ماندگار شود و رئیس جدید این باشگاه محبوب اول فروردین 1400 انتخاب می‌شود. 
تلاش مخالفان سرسخت «جوزپ ماریا بارتومئو» رئیس باشگاه بارسلونا برای جمع‌آوری 16 هزار و 520 امضا از اعضای باشگاه که لازمه برگزاری یک همه‌پرسی درباره آینده این مرد اسپانیایی است، نتیجه داد و امکان داشت او قبل از فرارسیدن پایان دوران ریاستش مجبور به ترک نوکمپ شود اما حالا تصمیم گرفته شده وی که یکی از ضعیف‌ترین رؤسای تاریخ باشگاه کاتالان است، تا آخر سال جاری خورشیدی 20 مارس 2021 در مقام خود بماند. 
نامزدهای ریاست باشگاه بارسلونا از حالا اهداف‌شان را مشخص کرده و قصد دارند بلوگرانا را به روزهای خوش گذشته بازگردانند. 
 این در حالی است که فشار بر بارتومئو، رئیس فعلی روز به روز افزایش می‌یابد ولی با تایید باشگاه مشخص شد باشگاه کاتالان قصد ندارد زودتر از تاریخ مشخص شده رئیس فعلی‌اش را برکنار کرده و انتخابات جدیدی برگزار کند. 
پس از ۳ فصل پی در پی حذف در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا با باخت‌های عجیب برابر رم ایتالیا (0-3)، لیورپول انگلیس (0-4) و فاجعه شکست تاریخی و هضم‌ناشدنی 2-8 برابر بایرن مونیخ آلمان، فشار بسیاری بر رئیس منفور این باشگاه که همگی ضعف مدیریتی وی را عامل چنین نتایجی می‌دانند، برای کناره‌گیری از ریاست آورده شد اما وی کنار نرفت. فاجعه مدیریتی بارتومئو با فروش نیمار جونیور به پاری سن ژرمن آغاز شد و وی با خرید دمبله و بعد کوتینیو تلاش کرد جای وی را پر کند اما هر ۲ بازیکن هیچ توفیقی در تیم نداشتند. برکناری توأم با بی‌اخلاقی «ارنستو والورده» و آوردن یک مربی از گاوداری(!) که منجر به حقارت بی‌سابقه برابر مونیخی‌ها شد در کنار اشتباهات مهلک در فروش بازیکنان آینده‌داری چون آرتور ملو و آوردن پیانیچ مسن، خشم هواداران بارسا را برانگیخت اما وی هم مانند برخی مدیران ورزشی و غیرورزشی ایرانی، محکم در جای خود ایستاد! حتی ارسال فکس از سوی لئو مسی، اسطوره تمام تاریخ باشگاه مبنی بر جدایی و شرط برنده 6 توپ طلا مبنی بر ماندن فقط در صورت برکناری بارتومئو هم نتوانست وی را مجاب به رفتن کند. تظاهرات کاتالونیایی‌ها در پی اعلام جدایی مسی هم خدشه‌ای بر تصمیم وی نداشت تا آنجا که مسی خود بازگشت! باشگاه بارسلونا پیش‌بینی کرده به دلیل پاندمی کرونا 315 میلیون یورو ضرر خواهد کرد. 
از اسپانیا که به ایران بیاییم، باشگاه پرافتخار استقلال را می‌بینیم که بارتومئوهای ایرانی گرفتارش کرده‌اند! امیرحسین فتحی که شبیه‌ترین فرد از نظر سبک مدیریت و اشتباهات استراتژیک به بارتومئو است، وقتی مدیرعامل استقلال شد که سابقه‌ای درخشان در انهدام چند تیم قدیمی داشت؛ وی در دوران مدیریت ورزشی‌اش، تیم‌های بهمن کرج (قهرمان جام حذفی و نایب‌‌قهرمان لیگ آزادگان)، عقاب تیم ریشه‌دار پایتخت و برق تهران تیم بازیکن‌ساز و کاشف استعدادهای فوتبال را به انحلال کشاند. 
وی با حضور در استقلال وعده حفظ تیام، بازیکن گلزن استقلال‌ـ که امروز در فنرباغچه ترکیه آقایی می‌کندـ را داد؛ که فریب بود. در دوران او 15 بازیکن استقلال این تیم را ترک کردند تا سرمربی وقت تیم، وینفرد شفر مجبور به ساخت تیمی کاملا جدید برای فصل بعد شود. اما این هم پایان‌بخش گاف‌های مدیریتی فتحی نبود و وی ۲ هفته مانده به پایان لیگ برتر، شفر را با نظر معاون ورزشی‌اش برکنار کرد در حالی که استقلال همچنان شانس قهرمانی داشت. فصل به پایان رسید و وی با آوردن استراماچونی، سرمربی اسبق اینتر سعی در جبران مافات کرد. با توجه به خروج تعداد زیاد دیگری از بازیکنان استقلال، باز هم زمان برد تا استرا سازمان تیمی خود را به دست آورد اما به محض راه افتادن تیم و شروع بردهای مقتدرانه 0-4 و 0-5، با پرداخت نکردن ‌طلب مربی ایتالیایی و برخی دروغ‌ها و وعده‌های عمل نشده به وی، استرا گریخت. ترکش رفتن استرا خود فتحی را هم مجروح کرد و وی هم با برجا گذاشتن کارنامه‌ای سراسر شکست استعفا کرد. 

پس از رفت و آمد چند مدیرعامل و سرپرست، وزارت ورزش چشم بازار را کور کرد و احمد سعادتمند را مدیرعامل باشگاهی کرد که سال‌ها بود زخم خورده بود. اما او هم مدل دیگری از بارتومئو بود. درگیر کردن خود با مربی جوان، احساساتی و خام باشگاه‌- که دور از شأن مدیریت است- و مذاکره نافرجام در آستانه برگزاری داربی حساس پایتخت برای بازگرداندن استراماچونی در حالی که خود می‌دانست کاری غیرقانونی و غیرممکن است (با توجه به تصویب قانون من‌درآوردی عدم استخدام مربی و بازیکن خارجی در سازمان لیگ)، منجر به از کف رفتن جام حذفی شد و با قهر مجیدی، تیمی متزلزل را روانه آوردگاه آسیا کرد و بقیه موارد را هم که می‌دانید.  

* کارشناس مدیریت ورزش

***

قیاس بیماری مدیریتی ۲ باشگاه بزرگ اروپا و آسیا نشان می‌دهد هر دوی آنها گرفتار سوءمدیریت شدید هستند؛ چه تیم خصوصی بارسا که سهامدارانش رئیس و اعضای هیأت‌مدیره را انتخاب می‌کنند، چه تیم استقلال که توسط دولت اداره می‌شود دارای مشکلات عدیده‌اند که همه آنها ناشی از قرار گرفتن افراد کوچک در جایگاه‌های بزرگ است. این قضیه مشخص می‌کند حتی اگر بارسا و استقلال هم باشی، چنانچه فردی مدیر، متفکر و مدبر، تدبیر امور را در دست نداشته باشد، دچار مشکلات لاینحل می‌شوی!

راهکار مشخص است؛ اگر قصد واقعی برای اصلاح باشد!

Page Generated in 0/0065 sec