printlogo


کد خبر: 225007تاریخ: 1399/7/9 00:00
امکانات نداریم
اشتباه نکنید، حق با ما نیست‌!

علی دهقانی‌سانیج*: سال‌هاست وقتی در رقابت‌های ورزشی می‌بریم از غیرت، تعصب، تلاش‌ بچه‌ها، دانش مربیان، درایت مدیران و... افسانه‌ها درست می‌کنیم و با یک باخت، کارشکنی، دخالت و نفوذ فلان گروه و ناداوری را پیش می‌کشیم. اینقدر این ادبیات را به‌ خورد مردم و مخاطبان و تماشاگران داده‌ایم که در مسابقات داخلی نیز رسوخ کرده و لذت ورزش را از ما گرفته است. 
انداختن شکست بر گردن ناداوری یا نفوذ و مافیای فلان دسته دقیقا پوششی بود روی نالایقی و عملکرد ضعیف خودمان؛ گویی اصلا قرار نیست پیشرفت کنیم. 
 
* بخشش بن‌عطیه و قانون
بخشش بن‌عطیه قبل از بازی پرسپولیس- دحیل در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا سروصدای زیادی برپا کرد و باز هم ادبیات پوپولیستی نفوذ اعراب را بر سر زبان‌ها انداخت. 
قانون می‌گوید اگر نقض قانونی از سمت داور مسابقه سر بزند، تیم متضرر اعتراض کند، کمیته انضباطی بررسی کند، داور یا دپارتمان (کمیته) داوران این اشتباه را بپذیرد، کمیته انضباطی می‌تواند رای به تغییر اشتباه داور دهد. از پاک شدن اخطار تا بخشش کارت قرمز و... . لطفا به کلمه «می‌تواند» دقت کنید، زیرا با این کلمه کار داریم. 
حقوقدان‌ها می‌دانند «می‌تواند» یعنی قانون‌گذار دست متولی را برای تصمیم‌گیری بدون اندکی تخلف باز گذاشته است. حال ببینیم داشته‌های فوتبال قطر چیست و ما چه در چنته داریم و آنها از داشته‌های‌شان چگونه سود برده‌اند و فدراسیون ما چه کرده است. 
 
* وضعیت فوتبال قطر
- 4 استادیوم فوق مدرن ساخته شده برای جام‌ جهانی 2022 را که دمای درون ورزشگاه ۱۰ درجه خنک‌تر از دمای بیرون آن است، رایگان در اختیار کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار داده است. 
- هتل، امکانات رفاهی و ترابری رایگان را در اختیار ۱۵ تیم قرار داده است. 
- تمام امکانات لجستیک و پشتیبانی خود را جهت حفظ سلامت تیم‌ها و عوامل مسابقات، کاملا رایگان در اختیار کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار داده است. 
- تمام امکانات بهداشتی خود را جهت حفظ سلامت تیم‌ها و عوامل مسابقات، کاملا رایگان در اختیار کنفدراسیون قرار داده است. 
- تغذیه تیم‌ها را کاملا رایگان و به بهترین شکل ممکن تقبل کرده است. 
- با امکانات رفاهی فراوان، جام باشگاه‌های جهان، جام ملت‌های آسیا، جام کنفدراسیون‌ها و جام‌ جهانی را برگزار یا میزبانی را تقبل کرده است. 
 
* وضعیت فوتبال ایران
- فدراسیون فوتبالش رئیس ندارد. 
- فدراسیون فوتبالش اساسنامه ندارد. 
- به دلیل ارسال مدارک دروغین فوتبال باشگاهی، ۱۲۰ هزار دلار جریمه شده و اخطار شدید دریافت کرده است. 
- به دلیل اشتباهات فردی و جمعی، فوتبالش به مرز ورشکستگی رسیده تا جایی که ساختمان فدراسیونش توسط یک شرکت مصادره و توقیف شده است. 
- به دلیل اشتباه رئیس قبلی در معرفی نفرات، صندلی‌‌های مهم کمیته‌های انضباطی و مسابقات کنفدراسیون را از دست داده‌ است؛ همان صندلی‌هایی که امروز می‌توانست جلوی بسیاری از اتفاقات علیه ما را بگیرد. 
- به دلیل ضعف در عملکرد، یکسره از سوی فیفا و کنفدراسیون تهدید می‌شود. 
 
* نتیجه‌گیری
کمی از شعار و رفتار پوپولیستی دور شویم، هواداری را کنار بگذاریم و منطقی فکر کرده و حرف بزنیم.
شما اگر «می‌تواند» قانون بودید، بین شرایط قطر و ایران که در بالا گفته شد، به کدام سمت رای صادر می‌کردید؟!
بله! درست است، حق با ما نیست!
* کارشناس و داور بین‌المللی فوتبال 

Page Generated in 0/0065 sec