printlogo


کد خبر: 225017تاریخ: 1399/7/9 00:00
تعطیل کنید
* مسعود مردانی در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»: تهران کانون شیوع کرونا در کشور است

اسدالله خسروی: با وجود اینکه مسؤولان دولتی اعتقاد دارند کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم موجب شیوع بی‌سابقه کرونا در کشور شده است اما نظام سلامت از کم‌کاری و بی‌تدبیری دولتی‌ها در مواجهه با بحران «کووید-19» سخن می‌گوید. 
به گزارش «وطن ‌امروز»، حسن روحانی هفته گذشته از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کاهش استفاده از ماسک توسط مردم گله کرد و به دنبال آن سخنگوی دولت و سایر مسؤولان دولتی اعلام کردند کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی موجب شیوع گسترده کرونا شده است؛ این بدان معناست که دولت، ملت را مقصر اصلی شیوع کرونا می‌داند در حالی که نظام سلامت کشور سیاست‌ها و بی‌تدبیری‌های دولت را در کنار کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، علت اصلی بحرانی شدن اوضاع اعلام می‌کند. 
در همین ارتباط سخنگوی دولت دیروز بر این موضوع تاکید و از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی گله کرد. علی ربیعی گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح کشور به 62 درصد و استفاده از ماسک به ۵۸ درصد کاهش پیدا کرده است و در صنوف و مراکز عمومی هم کاملا پروتکل‌ها اجرا نمی‌شود. 
وی ادامه داد: روز شنبه اختیار وسیع‌تری به استان‌ها برای اعمال محدودیت‌های متناسب با شرایط دادیم و در کنار آن بررسی قضایی برخورد با افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند در دستور کار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گرفت. ما پیش از این برای مراکزی مثل ادارات و پاساژها که باید رعایت می‌کردند دستورالعمل‌هایی داشتیم و به تناسب آن مجازات‌هایی به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نظر گرفته شده بود؛ این بار هم درباره افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند باید تدابیری اندیشیده شود. 
این جملات سخنگوی دولت بدان معناست که دولت قرار است برای کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند مجازات‌هایی در نظر بگیرد. با توجه به اینکه خود دولت یکی از عوامل بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی است، مشخص نیست دولت با چه ساز‌و‌کاری می‌خواهد مردم را جریمه کند. چگونه و با چه متر و معیاری دولت می‌خواهد کسانی را که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند شناسایی کرده و مهم‌تر آنکه چه مجازات‌هایی در نظر گرفته شده و چه ضمانتی برای اجرای آن وجود دارد؟ به عنوان مثال، دولت فردی را که ماسک نمی‌زند چگونه می‌خواهد مجازات کند، در حالی که خود اجازه فعالیت به وی را داده و محدودیتی برای ترددش در نظر نگرفته است.
بسیاری از متخصصان بهداشتی اعلام کرده‌اند هیچ چیز مانند ایجاد محدودیت‌ها و رعایت مسائل بهداشتی نمی‌تواند زنجیره شیوع کرونا را قطع کند اما مسؤولان دولتی همچنان به این هشدارها توجه نمی‌کنند. با توجه به اوضاع بد اقتصادی، دولت باید مشوق‌ها و تدابیری برای خانه‌نشینی موقت مردم در نظر بگیرد اما عدم توجه دولت به معیشت مردم موجب شده است ملت برای جبران عقب‌ماندگی اقتصادی خود، بدون توجه به پروتکل‌ها به فعالیت بپردازند. برای قطع شدن زنجیره کرونا در کشور، کارشناسان سلامت اعتقاد دارند باید دولت بار دیگر فعالیت در شهرها و ترددهای بین‌شهری را محدود کند.
در این باره عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: وضعیت شیوع ویروس کرونا در تهران به حدی بحرانی است که اگر محدودیت‌های اجتماعی و اقدامات بازدارنده برای جلوگیری از رشد فزاینده ابتلا به این ویروس کشنده برقرار نشود، هفته‌ پیش رو شاهد پر شدن فضای راهروی بیمارستان‌ها از مبتلایان کرونا خواهیم بود. دکتر «مسعود مردانی» در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره بی‌توجهی مسؤولان نسبت به وضع محدودیت‌ها برای جلوگیری از افزایش آمار مرگ‌و‌میر و مبتلایان به بیماری «کووید-19» تصریح کرد: آمار بستری‌شدگان، مبتلایان و جان‌باختگان کرونایی در کشور بویژه کلانشهر تهران بشدت رو به افزایش است، طوری که بیمارستان‌ها به سختی مبتلایان بدحال را پذیرش می‌کنند، چرا که تختی برای بیماران کرونایی در مراکز درمانی باقی نمانده است. عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا بر اعمال مجدد محدودیت‌ها در کلانشهر تهران و برخی استان‌ها تاکید کرد و افزود: محدودیت‌هایی نظیر کنترل ترددها، تعطیلی مراکز شلوغ و پرتردد، ایجاد دورکاری و تجدیدنظر در استفاده مردم از حمل‌و‌نقل عمومی (مترو، اتوبوس و تاکسی‌‌ها) راهکاری است که چنانچه عملی نشود باید منتظر روزهای سخت برای کادر درمان و افزایش آمار مرگ‌و‌میر بود. وی در ادامه خاطرنشان کرد: وضعیت اپیدمی کرونا به حدی است که تعطیلی یک هفته‌ای شهر تهران به عنوان کانون انتشار کرونا نباید دور از انتظار باشد، چرا که اگر مسؤولان و تصمیم‌گیران نسبت به این پدیده شوم بی‌توجه باشند و کنترلی اتفاق نیفتد، بی‌تردید راهروی بیمارستان‌ها در هفته‌های آینده پر از بیماران «کووید-19» می‌شود.
 
* پیش‌بینی افزایش فوتی‌های ناشی از کرونا در روزهای آتی
رشد بالای میزان  ابتلا و مرگ به علت ویروس کرونا ناشی از بی‌توجهی مسؤولان به ایجاد محدودیت‌ها و همچنین کم‌توجهی برخی‌ شهروندان به اصول بهداشتی است. عضو کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا با اشاره به روند صعودی این بیماری در کشور، گفت: با توجه به افزایش موارد ابتلا در شرایط فعلی، انتطار داریم موارد مرگ ناشی از کرونا نیز طی هفته‌های آتی زیاد باشد. دکتر احسان مصطفوی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی نمودار موارد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در کشور طی روزهای آتی با توجه به روند کاهشی رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: زمانی که درباره تحلیل روند بیماری کرونا صحبت می‌کنیم، این تحلیل می‌تواند هم درباره موارد ابتلا و هم درباره موارد مرگ گزارش شود. موارد ابتلا هم متاثر از موارد سرپایی و بستری گزارش شده است. در حال حاضر روند افزایشی، در هر ۲ مورد ابتلا و مرگ در اکثر استان‌های کشور مشاهده می‌شود. وی افزود: واقعیت این است که در یکی دو هفته اخیر مداخله جدی و تاثیرگذاری انجام نشده است که انتظار داشته باشیم طی روزها و هفته‌های آینده، تغییر روند جدی ببینیم. اگر مداخلات جدی مانند افزایش محدودیت‌ها، نظارت‌های جدی‌تر و حتی تعطیلی اماکن و مشاغل مختلف صورت گیرد، آثار آن بر موارد بستری و مرگ در ۲ تا ۳ هفته بعد قابل انتظار است. مصطفوی ادامه داد: در شرایط فعلی و با سردتر شدن هوا و افزایش حضور مردم در تجمعاتی که در محیط سربسته اتفاق می‌افتد، احتمال افزایش موارد بیماری در مقایسه با فصول گرم سال وجود دارد.  
 
* پاییز و زمستان سختی در پیش داریم
«آسان‌گیری و عادی‌پنداری، بزرگ‌ترین آفت مبارزه با «کووید-۱۹» است». این جمله اظهارات معاون وزارت بهداشت است که تاکید دارد در صورت عدم توان خرید ماسک حتما از ماسک پارچه‌ای استفاده شود، چرا که روزهای پرخطری در راه است. معاون کل وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به اینکه پاییز و زمستان سختی در پیش داریم، در عین حال با انتقاد از قیمت‌های متفاوت ماسک در سطح کشور، بر لزوم ترغیب مردم جهت استفاده از ماسک پارچه‌ای تاکید کرد. دکتر ایرج حریرچی، درباره وضعیت کرونا در کشور گفت: متاسفانه در تهران و اکثر استان‌های کشور وضعیت قرمز و هشدار وجود دارد و ماه‌هاست که آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا ۳رقمی شده و اکنون نیز با شیب فزاینده، مرز ۱۷۰ مرگ روزانه را رد کرده است. وی در ادامه افزود: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، اکنون وقت مداخله رسیده و باید در تمام کشورها مداخلات جدی در تمام سطوح استراتژیک انجام شود. همه اقدامات از جمله تمهیدات بهداشتی و پیشگیرانه، استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، آزمایش‌های متناوب از افراد مشکوک و ردیابی و شناسایی بیماران، مراقبت و درمان بیماران باید انجام شود و همه اینها باید در یک مجموعه به‌ هم‌پیوسته و منظومه‌ای انجام شود. اگر هر یک از این موارد ناقص باشد، سیستم دچار مشکل شده و در سال دوم اپیدمی نه‌تنها مرگ‌ها ۲ برابر می‌شود، بلکه احتمال گسترش بیشتر این‌ ویروس در اکثر کشورهای جهان وجود دارد. حریرچی بیان کرد: این بیماری دیگر تهدیدی برای یک رده سنی خاص نیست، حتی دیده شده در جوان‌تر‌ها عوارض عمیق و وخیمی نیز گزارش شده است. وی با بیان اینکه آسان‌گیری و عادی‌پنداری، بزرگ‌ترین آفت مبارزه با «کووید-۱۹» است، تصریح کرد: متاسفانه این موضوع دامنگیر مردم‌ و مسؤولان است و نباید تصور شود این بیماری به پایان رسیده است، بلکه برعکس، این ویروس تمام عزم خود را جزم کرده تا انسان را بیمار کند و در هر تجمعی که بیش از ۲ نفر حضور داشته باشند و پروتکل‌ها ‌و فاصله‌ها را رعایت نکنند، از طریق صحبت کردن، سرفه، عطسه ‌و حتی غذا خوردن در مکانی سربسته منتقل می‌شود. 
 
* ۴۰۷۹ نفر در وضعیت شدید بیماری «کووید-‌‌19»
وضعیت 4079 نفر از مبتلایان کرونا در بیمارستان‌ها وخیم گزارش شده است و با توجه به آمار بستری‌ها در هفته‌های اخیر این احتمال وجود دارد شمار جان‌باختگان بیماری «کووید‌-19» در کشور همچنان بیش از 200 نفر در هر شبانه‌روز باشد. سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته از شناسایی ۳۶۷۷ مورد جدید «کووید‌-19» در کشور خبر داد. سیماسادات لاری گفت: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۶۷۷ بیمار جدید مبتلا به «کووید‌-19» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۸۴۷ نفر از آنها بستری شدند. وی گفت: مجموع بیماران «کووید‌-19» در کشور به ۴۵۳ هزار و ۶۳۷ نفر رسید. وی ادامه داد: متاسفانه در طول شبانه‌روز گذشته ۲۰۷ بیمار «کووید‌-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۵ هزار و ۹۸۶ نفر رسید. لاری گفت: خوشبختانه تاکنون ۳۷۸ هزار و ۷۲۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ۴۰۷۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید‌-19» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.   
 
* استاندار تهران: امکان لغو طرح ترافیک تهران وجود ندارد
استاندار تهران با اشاره به اینکه امکان لغو طرح ترافیک تهران با توجه به فصل پاییز و پدیده وارونگی هوا وجود ندارد، گفت: فعلا دورکاری کارمندان استان تهران مطرح نیست. به گزارش مهر، انوشیروان محسنی‌بندپی در جمع خبرنگاران درباره ارائه پیشنهاداتی به وزیر کشور برای اعمال محدودیت‌هایی در رابطه با مدیریت بحران استان تهران گفت: این پیشنهادات امروز چهارشنبه در کمیته مطرح می‌شود و شامل این است که بتوانیم ضمن تقویت نظارت‌ها هم خدمت‌دهنده و هم خدمت‌گیرنده از حفاظت فردی مثل ماسک برخوردار شوند و نحوه نظارت‌ها و مجازات‌ها و چگونگی اجرا بررسی و اقدام شود. استاندار تهران با بیان اینکه دورکاری لغو نشده و فقط برای کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند این امکان فراهم است، عنوان داشت: در حال حاضر برای کارمندان استان تهران دورکاری مطرح نیست و تنها دستگاه‌هایی که امکان دورکاری دارند یا افراد در معرض خطر می‌توانند از دورکاری استفاده کنند. محسنی‌بندپی بیان داشت: با ورود به فصل پاییز و پدیده وارونگی هوا طرح ترافیک را نمی‌توان لغو کرد و اگر چه سلامت جامعه برای ما اولویت اول و دوم و سوم است اما باید درباره مسائل تمام جوانب در نظر گرفته شود.
 
***
[واکسن ایرانی کرونا تا ماه آینده روانه بازار می‌‎شود]
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از احتمال تولید واکسن کرونا طی یک ماه آینده در ایران خبر داد. «حسین کیوانی» متخصص ویروس‌شناسی بالینی از کانادا که هم‌اکنون به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه‌های تهران، علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی ایران مشغول فعالیت است، در بخشی از گفت‌وگوی خود با میزان، خبر مهمی را مطرح کرد. او با اشاره به فعالیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در زمینه تولید واکسن کرونا، اعلام کرد: «این آمادگی وجود دارد که دانشمندان ایرانی تا یک ماه آینده تا یک میلیون دوز واکسن کرونا را تولید کنند».

Page Generated in 0/0072 sec