printlogo


کد خبر: 225106تاریخ: 1399/7/12 00:00
پاسخی به سؤال هواداران استقلال و پرسپولیس
آیا نتیجه ضربات پنالتی ثبت می‌شود؟

علی دهقانی‌سانیج*: بعد از پیروزی 6 بر 3 استقلال مقابل پرسپولیس در ضربات پنالتی در داربی 93، کری‌خوانی هواداران استقلال مبنی بر 6تایی کردن رقیب سنتی در فضای مجازی داغ شد اما نتیجه‌ای که در تاریخ ثبت می‌شود، 2-2 است که در 120 دقیقه اوقات قانونی و اضافه به دست آمد.
*کارشناس و داور بین‌المللی فوتبال 
***
در مسابقات ملی یا بین‌المللی مانند جام‌ جهانی که بازی نیاز به برنده داشت، اگر نتیجه به تساوی ختم می‌شد، روز دیگر مجدد مسابقه‌ای را بین همان ۲ تیم برگزار می‌کردند. پس از مدتی ۲ وقت ۱۵ دقیقه‌ای به ۹۰ دقیقه بازی اضافه شد تا مجدد شانس پیروزی یک تیم را افزایش دهند اما قانون کماکان همان بود که گفته شد. 
 
* تصمیم بورد بین‌الملل و فیفا
همواره سوال مهمی بین مدیران عالی‌رتبه فوتبال مطرح بود اگر در فینال جام‌ جهانی ۲ تیم در پایان ۱۲۰ دقیقه به تساوی برسند، چه خواهد شد؟ آیا قرار است انبوهی از تماشاگران، خبرنگاران، مدعوین، مقامات سیاسی و... برای دیدار فینال در ورزشگاه از روزی به روزی دیگر در رفت‌وآمد باشند؟ این اتفاق قطعا برای کشور میزبان نیز مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. اگر به صورت مداوم بازی مساوی شود چه خواهد شد؟ اگر در بازی نیمه‌نهایی تیم‌ها برنده نشوند و جدول زمان‌بندی بهم خورده باشد چه اتفاقی برای مسابقات رده‌بندی و فینال خواهد افتاد؟ 
بورد بین‌الملل و فیفا سال ۱۹۸۱ تصمیم گرفتند در مسابقاتی که احتیاج به تعیین برنده داشت و بازی پس از ۱۲۰ دقیقه با نتیجه تساوی به پایان می‌رسید، ضربات پنالتی تعیین‌کننده تیم پیروز مسابقه باشد. 
 
* اجرای قانون
در جام‌ جهانی 1982 اسپانیا سرانجام قانون تعیین برنده در ضربات پنالتی، به صورت رسمی اجرا شد و برای نخستین‌بار در تاریخ، پس از تساوی ۳‌-‌۳ آلمان غربی [سابق] و فرانسه در مسابقه نیمه‌نهایی، ضربات پنالتی، آلمان غربی را راهی بازی فینال کرد. 
 
* ضربات پنالتی در قانون
پس از 1982 تا به حال کار ۲ فینال جام‌ جهانی به ضربات پنالتی کشیده شده است؛ فینال 1994 آمریکا بین برزیل- ایتالیا و فینال 2006 آلمان بین تیم‌های فرانسه- ایتالیا، که با ضربات پنالتی قهرمان فوتبال جهان مشخص شد. اگر در تمام اسناد ملاحظه کنید نتیجه نهایی فینال 1994 صفر‌‌ -‌ صفر و فینال 2006 نیز 1-1 ثبت شده است؛ چرا؟ چون طبق قوانین؛ نتیجه ضربات پنالتی در نتیجه نهایی بازی ثبت نمی‌شود. ضربات پنالتی در تفاضل گل، گل‌ زده و خورده لحاظ نمی‌شود. امتیازی برای برنده بازی به وسیله ضربات پنالتی لحاظ نمی‌شود. جالب است بدانید حتی در آمارها، نتیجه ضربات پنالتی در برد تیم‌ها لحاظ نمی‌شود! به عنوان مثال در آمار تقابل برزیل- ایتالیا یا فرانسه- ایتالیا نتیجه بازی فینال جام ‌جهانی که بین تیم‌های یاد‌شده انجام شده، در جدول برد، تساوی و باخت ۲ تیم در طول تاریخ، تساوی نوشته شده است! زیرا همان‌طور که در بالا اشاره شد، ضربات پنالتی صرفا جهت تعیین تیم برنده در مسابقه‌ای است که ۲ تیم نیاز به برد داشته‌اند اما به تساوی رسیده‌اند. 

Page Generated in 0/0056 sec