printlogo


کد خبر: 225135تاریخ: 1399/7/12 00:00
اصابت چند خمپاره به روستاهای مرزی کشور با بالا گرفتن درگیری‌های آذربایجان- ارمنستان
زنگ خطر در مرزهای شمالی

گروه سیاسی: درگیری‌ها میان ۲ همسایه شمالی ایران یعنی آذربایجان و ارمنستان با سرعت زیادی در حال گسترش است تا جایی که حتی ترکش‌های این جنگ به مناطق مرزی کشورمان نیز اصابت کرده است و در روزهای اخیر اخباری مبنی بر انفجار تعدادی خمپاره در برخی روستاهای ایران نیز منتشر شد. با این حال انفعال دستگاه دیپلماسی ایران بیش از هر زمان دیگری مشهود شده است؛ از سویی در روزهای اخیر وزیر امور خارجه به انتشار یک توئیت و دعوت طرفین به صلح و سخنگوی وزارت امور خارجه به گرفتن یک موضع مصالحه‌جویانه بسنده کرده‌اند و از سوی دیگر این سکوت موجبات برخی سوءاستفاده‌ها و فتنه‌انگیزی‌ها را از طرف برخی جریانات خارجی و داخلی برای تحریک مردم استان‌های آذری‌نشین فراهم کرده است. مهم‌ترین تحرک دستگاه سیاست خارجی ایران پیرامون درگیری‌های 2 کشور آذربایجان و ارمنستان به چهارشنبه گذشته و نشست خبری سعید خطیب‌زاده بر‌می‌گردد که وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری پیرامون برخی شائبه‌ها مبنی بر انتقال عناصر گروه‌های تروریستی پ‌ک‌ک‌/‌ پژاک و همچنین گروه‌های تروریستی تکفیری از سوریه به منطقه قفقاز، این ادعا‌ها را مشکوک و تایید‌نشده دانست و اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌وجه اجازه نخواهد داد گروه‌های تروریستی، مناطق همجوار مرزهای شمالی کشورمان را به کانون تهدید علیه امنیت ملی کشورمان تبدیل کنند. 
در این میان پنجشنبه گذشته نیز علی امیری‌راد، فرماندار شهرستان خداآفرین از اصابت ۵ خمپاره نیروهای آذربایجان و ارمنستان به خاک این شهرستان خبر داد و گفت: ۳ خمپاره به اطراف روستای «پرویز‌خانلو» اصابت کرده که ۲ تا از این خمپاره‌ها به یونجه‌زارهای اطراف روستا و دیگری به یکی از باغ‌ها برخورد کرده است. ۲ خمپاره نیز به منطقه مسکونی روستای پرویز‌خانلو اصابت کرده که یکی به پشت‌بام یکی از منازل مسکونی برخورد کرده و دیگری نیز به شیشه‌های ساختمانی مسکونی آسیب وارد کرده است. همچنین بر اثر اصابت این خمپاره‌ها یک کودک ۶ ساله مصدوم شده بود که بلافاصله به مرکز درمانی منتقل و به صورت سرپایی درمان شد. 
اما در سایه انفعال دستگاه سیاست خارجی و سوءاستفاده برخی گروه‌های تجزیه‌طلب برای تحریک مردم استان‌های همجوار جمهوری آذربایجان، برخی ائمه جمعه تلاش خود را معطوف به خنثی‌سازی فتنه‌انگیزی این گروه‌ها کردند. در همین زمینه آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی در ششمین همایش ائمه جمعه استان با اشاره به درگیری‌های چند روز گذشته جمهوری آذربایجان و ارمنستان، با بیان اینکه دخالت سایر کشورها در این درگیری‌ها مضر است، افزود: این جنگ، باید با تدبیر و درایت دلسوزان منطقه حل‌و‌فصل شود. وی با تاکید بر اینکه جوانان آذربایجانی باید خودشان از تمامیت ارضی و مرزهای کشور خود دفاع کنند، اظهار کرد: برخی همسایگان به بهانه ارسال کمک، گروه‌های تروریستی خود را نیز وارد ماجرا می‌کنند که خیلی خطرناک است. آیت‌الله آل‌هاشم افزود: ما مردم آذربایجان شرقی ضمن حمایت از مسلمانان کشور جمهوری آذربایجان با خانواده‌های شهدای اخیر این کشور ابراز همدردی می‌کنیم. 
همچنین در این زمینه نشست مشترکی نیز میان نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل و زنجان در ارومیه برگزار و در پایان آن بیانیه‌ای منتشر شد که در بخشی از آن با اشاره به این مساله که در تعلق داشتن قره‌باغ به جمهوری آذربایجان شک و تردیدی وجود ندارد، آمده است: «ما به اقتضای آیات قرآن و سیره معصومین علیهم‌السلام و به اقتضای فلسفه انقلاب اسلامی خود را ملزم به حمایت و دفاع از مظلوم می‌دانیم. ملت آذربایجان بهتر از همه می‌دانند که جمهوری اسلامی بالاترین کمک و حمایت را در طول اشغال قره‌باغ به آذربایجان داشته و در تمام محافل بین‌المللی از تمامیت ارضی آذربایجان دفاع کرده و وزارت امور خارجه نیز اخیرا دوباره بر تمامیت ارضی آذربایجان در غائله اخیر تأکید کرده است. اگر عنایات جمهوری اسلامی در بدو اشغال قره‌باغ نبود، قطعا اشغال تا باکو امتداد می‌یافت».
در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به این نکته که تنها راه زمینی آذربایجان برای نخجوان، خاک جمهوری اسلامی بوده و کشورمان نیز همواره این امکان را در اختیار آذربایجان گذاشته، آمده است: «جای تأسف است که اخیرا دشمنان رابطه ۲ کشور دوست، به بهانه‌های واهی هیاهو و غوغا راه انداخته و جمهوری اسلامی را متهم به خیانت کرده‌اند. این نکته اقتضا می‌کند که ما نسبت به حجم جنگ روانی دشمن حساس بوده و ابزار برآورده شدن منویات شوم آنها نگردیم».

Page Generated in 0/0060 sec