printlogo


کد خبر: 225247تاریخ: 1399/7/15 00:00
با وجود کشیده‌شدن جنگ به شهرها ، طرفین درگیر همچنان بر مواضع قبلی خود تأکید دارند
درگیری‌ها در قره‌باغ نگران‌کننده شد

گروه‌ بین‌الملل: درگیری‌ها در قره‌باغ تا جایی پیش رفته که دیگر ۲ طرف نگرانی‌ای از بابت تبعات احتمالی هدف قرار دادن شهرها ندارند. در حالی که برخی خبرها از ادامه حملات راکتی و توپخانه‌ای به شهر استپاناکرت در خودمختاری قره‌باغ حکایت دارد، جمهوری آذربایجان هم ارمنستان را متهم به بمباران و حملات موشکی به ۳ شهر این کشور کرد. با وجود عدم انتشار آمار دقیق و رسمی از تلفات ۲ طرف، آمار غیررسمی از کشته شدن بیش از 300 نفر در این درگیری‌ها خبر می‌دهد. در همین حال طرفین ضمن ایراد اتهام به یکدیگر، نظر مثبتی درباره کاهش سطح درگیری‌ها یا آتش‌بس ندارند. 
 
* ادعای ارمنستان درباره حمله آذربایجان به شهرها
به گزارش «وطن امروز»، در نهمین روز درگیری‌های باکو و ایروان، گزارشگر خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد حدود ۲۰ حمله توپخانه‌ای دیگر مرکز جمهوری خودخوانده «آرتساخ» (قره‌باغ کوهستانی) را هدف قرار داده است. بنا بر گزارش‌ها، صدای انفجارها از نزدیک مرکز شهر استپاناکرت در قره‌باغ کوهستانی شنیده شده است. به گفته سخنگوی نیروهای دفاع خودمختاری قره‌باغ، آنها بزودی به حملات باکو پاسخ خواهند داد. «شوشان استپانیان» سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان هم گفت: حملات باکو در جهت جنوبی قره‌باغ ادامه دارد و در حال حاضر نیروهای ارمنستانی در حال مقابله با حملات دشمن هستند. 
 
* جمهوری آذربایجان: حملات به ما از خاک ارمنستان است
مقامات جمهوری آذربایجان نیز از ثبت حملات موشکی به خاک این کشور توسط سیستم راداری نیروهای هوایی در ساعات اولیه صبح دیروز خبر دادند. گفته شده این شلیک‌ها از شهرهای «جرموک»، «کاپان» و «برد» در خاک ارمنستان انجام شده است؛ ادعایی که ایروان آن را رد کرده و اطلاعات نادرست خوانده است. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان هم اعلام کرد نیروهای ارمنستان شهرهای «خیزی»، «آبشرون» و «مینگه‌‌چویر» را با موشک و راکت هدف قرار داده‌اند که بر اثر آن شماری زخمی شده‌اند. وزارت دفاع آذربایجان طی بیانیه‌ای گفت در این حملات، شهر مینگه‌چویر واقع در شمال هدف حمله موشکی و «ترتر» نیز هدف حملات توپخانه‌ای قرار گرفته‌ است. بر اساس این بیانیه، در این حملات شماری زخمی شده‌اند. همزمان «حکمت حاجی‌اف» معاون رئیس‌جمهور آذربایجان در حساب توئیتری خود نوشت چند راکت از نوع «اسمرچ» با سر جنگی خوشه‌ای و ۲ موشک میان‌برد ۳۰۰ کیلوگرمی به شهرهای خیزی و آبشرون و ۲ موشک نیز به مینگه‌چویر که سد و نیروگاه برق در آنجا قرار دارد، شلیک شده است. 
 
* عدم تغییر موضع طرفین درگیر
با شدت گرفتن سطح درگیری‌ها و کشیده شدن جنگ به شهرها، همچنان مقامات ارشد ۲ طرف بر مواضع قبلی خود تاکید دارند و به نظر می‌رسد درگیری‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. روز گذشته «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان در صفحه توئیتر خود بار دیگر بر موضع قبلی‌اش درباره مناقشه قره‌باغ تاکید کرد و نوشت: «تنها در صورت خروج نیروهای ارمنی از منطقه «قره‌باغ کوهستانی» حاضر به آتش‌بس و مذاکره هستیم». او همچنین نوشت ارمنستان باید بپذیرد منطقه قره‌باغ جزو این کشور نیست و باید در یک جدول زمانی از این منطقه عقب‌نشینی کند و نیروهای آذربایجان دست از حمله نخواهند کشید و اجازه تجدید نیرو به ارمنستان را نخواهند داد. الهام علی‌اف در ادامه نوشت برخی مسؤولان اروپایی مسؤول شرایط به وجود آمده هستند و دست به انتشار شایعات و دروغ درباره جمهوری آذربایجان می‌زنند. او همچنین رفتار کشورهای اروپایی را در ضدیت با صلح دانست و از کشورهای مجموعه مینسک (عمدتا روسیه، آمریکا، فرانسه و اتحادیه اروپایی) خواست بر ارمنستان فشار آورند.در سوی مقابل نمایندگی دولت ارمنستان در دادگاه حقوق بشر اروپا (ECHR) از این نهاد درخواست کرد به اقدامات ضد حقوق بشری ترکیه پاسخ دهد. به نوشته خبرگزاری تاس، در متن این تقاضا آمده است: «دولت ارمنستان از جانب خود و از جانب جمهوری آرتساخ (قره‌باغ) از دادگاه حقوق بشر اروپا می‌خواهد علیه ترکیه دست به اقدام فوری بزند». دولت ارمنستان می‌افزاید: «[این دادگاه] در نظر داشته باشد که این کشور از حمله به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی در ارمنستان و آرتساخ حمایت می‌کند [که این اقدام] نقض فاحش قوانین بین‌المللی حقوق بشر و قوانین حقوق بشری اروپا محسوب می‌شود». 

Page Generated in 0/0116 sec