printlogo


کد خبر: 225248تاریخ: 1399/7/15 00:00
بشار اسد از نقش تهران و مسکو در پیشبرد مذاکرات سیاسی تمجید و هدف آمریکا را تجزیه سوریه عنوان کرد
سوریه درباره ثبات داخلی خود مذاکره نمی‌کند

گروه‌ بین‌الملل: بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در پنجمین سالروز آغاز عملیات نظامی روسیه در سوریه با شبکه تلویزیونی روسی «زفیزدا» مصاحبه کرد. به گزارش «وطن امروز»، عمده مسائل مطرح شده در این گفت‌وگو به مسائل مربوط به مبارزه سوریه با تروریسم و کمیته تدوین قانون اساسی سوریه و مواضع کشورهای ایران، روسیه، ترکیه و آمریکا مربوط می‌شد. اهم صحبت‌های مطرح‌شده به شرح زیر است. 
 
* تجربه همکاری با روسیه در مبارزه با تروریسم
• قبل از حضور نظامی مسکو در کشور، تروریست‌ها در مناطق متعددی از سوریه پیشروی کرده و با حمایت مستقیم آمریکا، فرانسه، انگلیس و حتی قطر و عربستان شهرهای مختلف سوریه را اشغال کرده بودند. عناصر مسلح از حمایت غیرمستقیم کشورها و محافل بین‌المللی غربی برخوردار بودند. 
• کمک به سوریه از چند منظر حائز اهمیت بود، اول اینکه سوریه موقعیت سیاسی مهمی در منطقه داشت و هر گونه اختلال در کشور باعث اختلال در تمام خاورمیانه می‌شد. نکته دوم اینکه تروریسمی که سوریه با آن مبارزه می‌کرد، همان تروریسم جهانی بود، لذا منافع روسیه ایجاب می‌کرد در سوریه به تروریسم حمله کند و ثبات و آرامش را در کشور ایجاد کند. 
• تروریست‌ها طی 5 سال گذشته روش‌های خود را تغییر و گسترش داده‌اند، لذا ما از روند مبارزه با تروریست‌ها درس‌های زیادی گرفته‌ایم. 
• نقش نظامی روسیه در عرصه سوریه مبتنی بر ۲ نکته مهم بود؛ مساله اول مبارزه با تروریسم بین‌الملل و تروریسم جهانی بود و موضوع دیگر توازن بین‌المللی بود که باید در جهان ایجاد می‌شد و این موضوع نیازمند نقش‌آفرینی روسیه بود. 
 
* آمریکا با کشورهای مستقل مشکل دارد
• آمریکا عادت کرده است رؤسای‌جمهور متعدد را در اختیار داشته باشد و هر موقع که می‌خواهد آنها را ابقا کرده و زمانی که نقش آنها به پایان می‌رسد، از کار برکنار کند، البته من یکی از این افراد نخواهم بود، به همین علت تمام مواضعی که آنها مطرح می‌کردند برای من اهمیتی نداشت. 
• آمریکایی‌ها نمی‌خواهند شریکی در دنیا داشته باشند. آنها حضور دولت‌های مستقل را نمی‌خواهند، به همین علت غرب نیز وابسته به آمریکاست و غربی‌ها مستقل نیستند. 
 
* نقش سازنده ایران و روسیه در مذاکرات سیاسی
• روسیه و ایران نقش مهمی در حمایت از این مذاکرات و پیشبرد آن داشته‌اند تا دستاوردهایی هر چند نسبی در این مذاکرات حاصل شود. 
• شرط اساسی معارض بودن این است که ملی‌گرا باشد اما اگر این افراد مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی خارجی باشند، دیگر نمی‌توان آنها را معارض نامید. از این رو هر مخالفی را نباید معارض دانست. 
• اتفاقی که در مذاکرات سیاسی افتاد، این بود که برخی گروه‌های سیاسی از سوی ترکیه انتخاب شده بودند و ترکیه و آمریکا که پشت‌سر این کشور قرار دارد، نمی‌خواستند این مذاکرات به نتایج واقعی برسد. 
• آنها [‌ترکیه و آمریکا] به دنبال تضعیف و تجزیه سوریه هستند، مانند اتفاقاتی که در مناطق دیگر با مداخله آمریکا روی داده و قانون اساسی و تصویب آن باعث ایجاد نابسامانی و هرج‌و‌مرج شده و نتوانسته ثبات را در کشور مستقر کند. 
• ما درباره مسائلی که به ثبات سوریه آسیب می‌زند با کسی مذاکره نمی‌کنیم. اگر مذاکرات به صورت سوری- سوری باشد، موفقیت‌آمیز خواهد بود اما تا زمانی که مداخله خارجی در روند مذاکرات صورت گیرد، امکان موفقیت آن وجود نخواهد داشت. 
 
* جنگ سوریه با رویکردهای تروریستی است
• تروریست‌ها از دهه 50 میلادی در سوریه فعالیت می‌کردند. در آن دوره آنها به دنبال ایجاد هرج‌و‌مرج بودند و گروه‌های مسلح در اختیار نداشتند اما در دهه 60 به سلاح روی آوردند و در دهه‌های 70 و 80 به گروه‌های سازمان‌یافته تبدیل شدند. همین گروه‌های تروریستی الان تاکتیک‌ها و حمایت‌های سیاسی و بین‌المللی را در اختیار دارند. 
• تروریسم در سوریه ریشه دوانده و ما حتی اگر بر گروه‌های تروریستی پیروز شویم، باید این فکر را داشته باشیم که آنها ممکن است یک روز بنا به عللی بسیار ساده بازگردند. 
• جنگ ما بیش از آنکه جنگ با شخصیت‌های مختلف تروریست باشد، جنگ با رویکردها و تفکر تروریستی است، اگر این تفکر روزی به پایان برسد، غرب دیگر هیچ دستاویزی برای بازگشت به سوریه و احیای مجدد این تفکر نخواهد داشت.

Page Generated in 0/0170 sec