printlogo


کد خبر: 225265تاریخ: 1399/7/15 00:00
235 بیمار کرونایی در 24 ساعت جان خود را از دست دادند
مهر نامهربان
عضو کمیسیون بهداشت مجلس: دولت اگر می‌خواهد شاهد فاجعه نباشیم فاصله‌گذاری اجتماعی و تعطیلی شهرهای بحرانی را در دستور کار قرار دهد

گروه اجتماعی: با مرگ 235 نفر و تکرار رکورد قربانیان روزانه کرونا، فقط در 14 روز ابتدایی مهرماه تعداد جان‌باختگان «کووید-19» به 2714 نفر برسد.
به گزارش «وطن ‌امروز»، موج جدید کرونا که با افزایش آمار قربانیان و مبتلایان همراه بوده، نیمه دوم شهریور آغاز شده و هم‌اکنون به اوج خود رسیده است. جان‌باختن 235 نفر از هم‌میهنان‌مان و شکسته شدن رکورد آمار روزانه قربانیان زنگ خطر را بیش از پیش به صدا درآورده است. رکورد بیشترین قربانی روزانه کرونا 235 نفر است که ۷ مرداد ثبت شده بود و روز گذشته دوباره به ثبت رسید.
روزهای 10 و 13 مهرماه نیز آمار روزانه قربانیان 211 نفر و 4 و 8 مهر 207 نفر اعلام شد تا 5 روز از ۲ هفته ابتدایی مهرماه این آمار بیش از 200 نفر باشد. در همین حال، ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت اعلام کرد اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود آمار وحشتناک مرگ روزانه بیش از 300 نفر را شاهد خواهیم بود.  
کارشناسان نظام سلامت بارها اعلام کرده‌اند دولت علاوه بر تشویق مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، باید محدودیت‌های زیادی برای رفت و آمد در نظر بگیرد و برای قطع زنجیره انتقال کرونا کانون‌های بحران را تعطیل کند. در همین ارتباط استاندار تهران پایتخت را نیمه‌تعطیل کرد اما به گفته کارشناسان تعطیلی نصفه و نیمه هیچ تاثیری بر قطع شدن زنجیره انتقال ندارد.
در این‌باره‌ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست دولت در مهار بیماری «کووید-19» با تعطیلی‌های اخیر تهران بی‌فایده است و سرابی بیش نیست. 
ملک فاضلی در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره سیاست‌های بی‌نتیجه دولت در مهار زنجیره انتقال و شیوع «کووید-19» در کشور اظهار داشت: دولت در ۲ ماه اول شیوع این بیماری در کشور با محدودیت‌های سفت و سخت ترددها و تعطیلی صنوف، مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز علمی و هنری و... اقدامات خوبی را به کار گرفت. از طرفی مردم نیز به این باور رسیده بودند که کرونا شوخی‌بردار نیست و برای مرگ شهروندان کمین کرده است. در چنین شرایطی همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند تا جایی که آمار مرگ‌و‌میر و مبتلایان در تابستان کاهشی شد. 
وی افزود: متاسفانه از اوایل ماه گذشته یعنی ماه پایانی تابستان، خیلی‌ها بار سفر بستند و چون ممنوعیتی نبود، دورهمی‌ها و مسافرت‌ها باعث شد اکنون شاهد مرگ‌و‌میر میانگین 200 نفر در یک شبانه‌روز باشیم و این آمار بیشتر نیز خواهد شد. 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت اردیبهشت‌ماه برای اینکه آرامش در جامعه ایجاد شود متاسفانه بازگشایی‌ها را آغاز کرد، بدون اینکه تبعات این بیماری در نظر گرفته شود. دولت باید مسؤولیت این کار را بپذیرد و اگر دولت می‌خواهد این بیماری مهار شود، فاصله‌گذاری اجتماعی را دوباره اجرا کند.
وی به تعطیلی یک‌هفته‌ای تهران آن هم به صورت نصفه و نیمه اشاره کرد و افزود: دولت به جای کار اجرایی برای مهار بیماری «کووید-19»، اقدام به نصیحت و گفتاردرمانی می‌کند، در حالی که کرونا برای گرفتن جان مردم همچنان می‌تازد. 
فاضلی افزود: دولت زمانی که اقدام به تعطیلی می‌کند باید ابزار لازم را نیز برای شهروندان مهیا و نیاز آنها را به لوازم بهداشتی و معیشتی تامین کند. او گفت: هنوز خیلی‌ها در خرید روزانه ماسک ناتوانند. به طور مثال یک خانواده 5 نفره باید روزانه 5 عدد ماسک 1500 تومانی بخرد که تهیه این کالای بهداشتی برای قشر کم‌درآمد و ضعیف جامعه امکان‌پذیر نیست. دولت باید شهرهای بحرانی را تعطیل و محدودیت‌های تردد را اعمال کند.
وی افزود: دولت رؤیای مهار ویروس کرونا را در سر دارد اما اکنون شاهدیم که روز‌به‌روز بر آمار جان‌باختگان و بستری‌ مبتلایان به این ویروس در بیمارستان‌ها اضافه می‌شود. 
فاضلی با بیان اینکه تا زمانی که دولت برای مهار «کووید-19»  همت نکند ریشه‌کنی این بیماری رؤیایی بیش نیست، اظهار داشت: کشور هنوز در فازهای ابتدایی این بیماری است و بی‌شک چنانچه برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات کارشناسی‌شده در راستای ایجاد محدودیت‌ها به کار گرفته نشود آمار مرگ‌و‌میر کرونا روزانه بیش از رقم کنونی نیز خواهد شد و شاهد فاجعه خواهیم بود؛ اگر دولت نمی‌خواهد فاجعه را ببیند، فاصله‌گذاری را دوباره اجرا کند.
 
* وضعیت تهران کاملاً بحرانی است
تهران بحرانی‌ترین نقطه کرونایی کشور است و بیشترین آمار مرگ و ابتلا به کرونا در این شهر ثبت می‌شود. تمام مسؤولان کشور، تهران را کانون انتقال کرونا می‌دانند و خواستار تشدید محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها هستند. 
علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به وضعیت بحرانی تهران گفت: تعطیلی یک هفته‌ای از لحاظ اپیدمیولوژیک تاثیری در روند کاهش شیوع بیماری ندارد. 
وی افزود: مطالعات در کشور نشان می‌دهد برخی افراد که بر اثر ویروس «کووید‌-۱۹» دچار سکته مغزی شده‌اند، به بیماری‌های زمینه‌ای از جمله فشار خون و دیابت مبتلا بوده‌اند. از طرفی در برخی موارد نیز افراد با سن کم، هیچ بیماری زمینه‌ای نداشتند. این موضوع نشان می‌دهد عوارض مغزی ناشی از بیماری کرونا که آنچنان شایع نیست، می‌تواند در این‌گونه افراد هم دیده شود. 
زالی شایع‌ترین علامتی که نشان از بروز اختلال در سیستم مغز و اعصاب بر اثر ابتلا به کرونا دارد را سردرد دانست و گفت: در دوران اپیدمی کرونا در صورت بروز هر سردرد شدیدی که پیش از این تجربه‌اش را نداشته‌اید، جای شک دارد. 
وی ادامه داد: مطالعات در کشور نشان می‌دهد ۳۲ درصد بیمارانی که به مراکز درمانی تهران مراجعه کرده‌اند، از سردردی شکایت می‌کردند که با تست مثبت کرونا همزمان شده بود. همچنین بین ۱۲ تا ۱۵ درصد از مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی استان تهران با سرگیجه دست به گریبان بودند و حدود ۵ درصد از مراجعان دچار سکته مغزی شده بودند؛ این اعداد تقریبا با آمار جهانی نیز مطابقت دارد. 
زالی با اشاره به اینکه برای تحلیل علت وخامت اوضاع بیماری در کشور باید شرایط محیطی بررسی شود، گفت: شهر و استان تهران در یک وضعیت کاملا بحرانی به سر می‌برد. تعداد مرگ، ابتلا و بستری بشدت افزایش یافته و در کمتر از ۱۰ روز عدد میزان فوتی، ابتلا و بستری در تهران با آمار ۳ تا ۴ هفته‌ای در پیک دوم برابری می‌کند.  وی ادامه داد: از طرفی مطالعات نشان می‌دهد رابطه مستقیمی میان میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و ابتلا به کرونا وجود دارد. 
فرمانده مقابله با بیماری کرونا در تهران تصریح کرد: در حال حاضر در تهران میزان استفاده از ماسک حدود ۵۵ درصد است. در برخی مناطق پرتراکم استان و مراکزی از جمله مترو امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد به همین دلیل معتقدیم باید محدودیت‌های جدی‌تر با زمانی طولانی‌تر اعمال شود. 
زالی بیان کرد: از طرفی پیشنهاد برای طول مدت اعمال محدودیت‌ها ۲ هفته است، چرا که کمتر از این زمان، معنا ندارد و تعطیلی‌های کنونی تا یک هفته دیگر باید استمرار داشته باشد، چرا که یک هفته از لحاظ اپیدمیولوژیک تاثیری در روند کاهش شیوع بیماری ندارد. وی تصریح کرد: دورکاری نیز همچنان از جمله موارد پیشنهادی ستاد مقابله با کرونا در تهران است، چرا که با دورکاری، میزان سفر، فشار بر حمل‌و‌نقل عمومی، میزان ابتلا در ادارات و به طور کلی میزان چرخش ویروس کاهش می‌یابد. 
زالی در پایان گفت: اعمال جریمه نیز برای متخلفانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، در تهران به صورت آزمایشی انجام و میزان، نحوه تخصیص و نحوه اعمال جرایم زیر نظر وزارت کشور و وزارت بهداشت مشخص می‌شود و بعد از تصویب ستاد ملی برای اجرا، تا پایان هفته جاری ابلاغ خواهد شد.
 
* شیوع کرونا در حال خارج شدن از کنترل است
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه ویروس کرونا در یک لحظه میزبان خود را شکار می‌کند، وضعیت فعلی شیوع کرونا در کشور را بحرانی توصیف کرد.
پیام طبرسی با اشاره به وضعیت بحرانی شیوع کرونا در کشور گفت: وضعیت گسترش این ویروس در کشور بویژه در تهران از هفته‌های قبل و پس از کاهش محدودیت‌ها و رفتارهای پرخطر، قابل پیش‌بینی  بود.
وی از شکل‌گیری موج سوم کرونا در کشور خبر داد و افزود: ویروس کرونا وارد مرحله جدیدی شده، به شکلی که در ۲ هفته اخیر با بیمارانی مواجه شده‌ایم که با علائمی مشابه ولی شدیدتر از دوره‌های قبل به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند.
طبرسی به افزایش بار مبتلایان به کرونا طی روزهای گذشته در کشور اشاره کرد و گفت: بالاترین میزان بستری‌شدگان کرونایی از نخستین روز شیوع تا به امروز در بخش‌های ‌آی‌سی‌یو، مربوط به روزهای اخیر است.
وی ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را با هدف قطع زنجیره ویروس «کووید-۱۹» خواستار شد و افزود: تقریبا ظرفیت بخش‌های مراقبت ویژه کشور در اشغال بیماران کرونایی قرار دارد و در آینده نیز هر تعداد تخت بستری به ناوگان درمان اضافه شود به درمان این بیماران تعلق خواهد گرفت.
طبرسی با اشاره به اینکه خیلی از بیمارانی که نیاز به بستری‌شدن در بخش‌های آی‌سی‌یو دارند، همچنان در بخش‌های عادی تحت درمان هستند، علت این موضوع را افزایش چشمگیر بیماران کرونایی نیازمند به مراقبت‌های ویژه و به دنبال آن کمبود تخت‌های مراقبت‌های ویژه عنوان کرد.
وی گفت: با وجود اینکه بیشتر بیمارستان‌های تهران به مدار ارائه خدمات کرونایی پیوسته‌اند اما همچنان با کمبود تخت‌های بستری روبه‌رو هستیم که این موضوع بیانگر این مهم است که کشور با وضعیت بسیار نگران‌کننده و بحرانی روبه‌رو است.
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به تأثیر مستقیم سفرها بر افزایش آمار کرونا و تعطیلات پیش رو به مردم توصیه کرد: برای پیشگیری از افزایش شیوع بیماری کرونا و حفظ سلامت خود از سفر رفتن اجتناب کنید، چرا که اگر مردم بخواهند همانند هفته‌های گذشته همچنان به سفر رفتن ادامه دهند، تعداد مبتلایان بیشتر و بیشتر خواهد شد.
وی در ادامه اعمال بیشتر محدودیت‌ها برای کنترل کرونا را ضروری دانست و تاکید کرد: کادر درمان دچار فرسودگی و خستگی شده‌اند و روز به روز تعداد بیماران بدحال بیشتر می‌شود، شیوع و انتشار ویروس نیز در حال خارج شدن از حد کنترل است.
***
[حضور سرزده قالیباف در  بخش «آی‌سی‌یو»ی بیمارستان امام خمینی]
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی همزمان با افزایش شیوع کرونا به منظور نظارت میدانی بر روند رسیدگی به مبتلایان و مشکلات کادر درمان به صورت سرزده وارد بیمارستان امام خمینی تهران شد. وی ضمن نظارت میدانی بر روند رسیدگی به مبتلایان و مشکلات کادر درمان، به گفت‌وگوی بی‌واسطه با جهادگران خط مقدم مبارزه با کرونا پرداخت. بر اساس این گزارش، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی مشکلات کادر درمان با حضور مسؤولان و کادر درمان بیمارستان امام خمینی اظهار داشت: وظیفه اصلی مجلس نظارت است و نظارت میدانی یکی از وجوه اصلی آن است. وی افزود: امروز تصمیم گرفتیم در بیمارستان حضور پیدا کنیم و مشکلات را از نزدیک ببینیم. رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: فردا جلسه سران قوا را داریم و به عنوان نماینده قوه مقننه در آن جلسه با توجه به این نظارت میدانی، مشکلات را مطرح خواهم کرد. قالیباف ادامه داد: در هر 4 حوزه پیشگیری، تشخیص، درمان و بازتوانی باید تصمیم‌های جدی بگیریم. وی خاطرنشان کرد: چهارشنبه نیز جلسه‌ای تخصصی با مسؤولان بخش درمان کشور خواهیم داشت. ان‌شاءالله بازدید امروز در کنار جلسه سران قوا و جلسه تخصصی چهارشنبه برای رسیدن به یک جمع‌بندی عملیاتی درباره مدیریت کرونا کمک کند.  وی ادامه داد: ایثارگری، خود به حل بسیاری از مشکلات کمک می‌کند. اینجا کادر درمان از جان خود گذشته‌اند و همین خیر و برکت دارد. رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این دقیقا شبیه همان روحیه‌ای است که ما در سال‌های دفاع‌مقدس دیدیم. وقتی ارتباط کادر درمان با بیماران را دیدم فضای ایثارگری را حس کردم. قالیباف تصریح کرد: من مسؤول هستم ولی بین مردم رفته‌ام و می‌دانم که مردم قدردان کادر درمان هستند و در بیمارستان هم همه از کادر درمان تعریف و تمجید می‌کردند.

Page Generated in 0/0078 sec