printlogo


کد خبر: 225278تاریخ: 1399/7/15 00:00
اقدام خطرناک اهالی برخی روستاهای مرزی در تماشای راکت‌پرانی آذربایجان و ارمنستان
خطر مرگ در کمین تماشاچیان جنگ!
* تماشای جنگ میان آذربایجان و ارمنستان اگرچه نعمت وجود امنیت در ایران را برجسته می‌کند اما با توجه به بنیه نظامی ضعیف طرفین درگیری، احتمال خطا در شلیک و به خطر افتادن جان هموطنان‌مان وجود دارد

گروه سیاسی: درگیری‌ها میان ۲ همسایه شمالی ایران یعنی آذربایجان و ارمنستان در حالی وارد نهمین روز خود شده است که طرفین به هدف قرار دادن شهرهای یکدیگر رو آورده‌اند. در همین حال از همان آغاز مناقشه میان این ۲ کشور همجوار با اصابت تعدادی خمپاره‌ به مناطق و روستاهای مرزی کشورمان، پای ایران هم ناخواسته به این درگیری باز شد. تا جایی که واکنش مقامات کشورمان و هشدار به طرفین مورد مناقشه را در پی داشت. به گزارش «وطن امروز»، در همین اوضاع بود که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز شنبه با اشاره به گزارش‌های برخی تعرضات انجام‌شده به خاک جمهوری اسلامی ایران در جریان درگیری‌های اخیر بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان، هشدار داد تحرکات در مناطق مرزی کشورمان به طور جدی و با حساسیت تمام از سوی ایران در حال رصد است و اظهار داشت: ضمن اعلام غیرقابل تحمل بودن هر گونه تعرض از سوی هر یک از طرف‌های درگیر در منطقه به خاک کشورمان، به همه طرف‌ها در زمینه مراقبت لازم در این باره هشدار جدی می‌دهیم. منازعه ۲ کشور آذربایجان و ارمنستان همچنین برای کشورمان مساله قابل چشم‌پوشی و تابعی از منافع کوتاه‌مدت نیست؛ از سویی پیوندهای فرهنگی و عاطفی میان مردم آذری‌زبان کشورمان با مردم آذربایجان و از سوی دیگر رابطه دیرینه و گسترده سیاسی- اقتصادی ایران با ارمنستان مبتنی بر حسن همجواری با این همسایه شمالی، اهمیت این مناقشه برای سیاست‌های راهبردی کشورمان در منطقه قفقاز را دوچندان کرده است. همین مساله باعث شد هیأتی از کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به مناطق مرزی مورد اشاره روانه شود تا تحولات قره‌باغ از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد. در این زمینه ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی اظهار کرد: روز گذشته هیأتی از کمیسیون امنیت ملی به منطقه مرزی ایران و آذربایجان برای بررسی تحولات اخیر در منطقه قره‌باغ رفتند. طبق بازدید به عمل آمده متاسفانه طی این چند روز چند خمپاره و راکت به مناطق داخل خاک ایران اصابت کرد و ما از منزل آسیب‌دیده و همچنین زمین کشاورزی مورد هدف در شهرستان خداآفرین بازدید کردیم. وی ادامه داد: در ادامه این بازدید هیأت ۳ نفره کمیسیون امنیت ملی به ریاست شهریار حیدری، نایب‌رئیس کمیسیون، بنده به عنوان سخنگو و آقای آقازاده، رئیس کمیته دفاعی کمیسیون وارد استان اردبیل شدیم و از گذرگاه مرزی بیله‌سوار بازدید کردیم.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با اشاره به حضور هیأتی از این کمیسیون در جلسه شورای تامین استان اردبیل اظهار کرد: در این جلسه نمایندگان دستگاه‌های نظامی، انتظامی، امنیتی و سیاسی استان به ارائه اطلاعات و نظرات خود درباره تحولات مرتبط با درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان پرداختند. 
 
* تماشای جنگ
در این میان پنجشنبه گذشته علی امیری‌راد، فرماندار شهرستان خداآفرین از اصابت ۵ خمپاره نیروهای آذربایجان و ارمنستان به خاک این شهرستان خبر داد و گفت: ۳ خمپاره به اطراف روستای «پرویز‌خانلو» اصابت کرده که ۲ تا از این خمپاره‌ها به یونجه‌زارهای اطراف روستا و دیگری به یکی از باغ‌ها برخورد کرده است. ۲ خمپاره نیز به منطقه مسکونی روستای پرویز‌خانلو اصابت کرده که یکی به پشت‌بام یکی از منازل مسکونی برخورد کرده و دیگری نیز به شیشه‌های ساختمانی مسکونی آسیب وارد کرده است. همچنین بر اثر اصابت این خمپاره‌ها یک کودک ۶ ساله مصدوم شده بود که بلافاصله به مرکز درمانی منتقل و به صورت سرپایی درمان شد. 
همچنین فرماندار شهرستان خداآفرین روز شنبه نیز از اصابت بیش از ۱۰ گلوله‌ منازعه‌ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان به روستاهای شهرستان خداآفرین خبر داد. علی امیری‌راد با بیان این مطلب اظهار کرد: شنبه دوازدهم مهرماه به دنبال تداوم درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، از ساعت 13 ظهر الی 17 عصر بیش از 10 گلوله‌ به اطراف روستاهای قلی بگلو و خلف بگلو در شهرستان خداآفرین اصابت کرده است. این در حالی است که برخی اهالی روستاهای مرزی ایران که همجوار با مناطق درگیری هستند، با حضور در مناطق مشرف به درگیری‌های میان آذربایجان و ارمنستان به صورت خانوادگی به تماشای جنگ می‌نشینند(!) این نکته هر چند بیانگر وجود امنیت بالا در مرزهای ایران است اما احتمال خطا در به کارگیری تسلیحات نظامی همواره وجود دارد، بنابراین به تماشا نشستن جنگ می‌تواند مخاطراتی را برای آنان در پی داشته باشد، بویژه آنکه با توجه به عکس‌های منتشر‌شده، فاصله بسیار کمی میان مناطق محل درگیری با مناطقی که اهالی روستاهای مرزی ایران درگیری‌ها را مشاهده می‌کنند وجود دارد. علاوه بر این، تماشای جنگ و درگیری که در آن احتمال کشته شدن نیروهای طرفین درگیری وجود دارد، شایسته نیست. کشته شدن در جنگ امر طبیعی به حساب می‌آید و نیروهای نظامی درگیر جنگ با این موضوع کنار آمده‌اند اما به نظاره نشستن کشته شدن و تخریب اموال و طبیعت در قالب ماجراجویی و  سرگرمی امر پسندیده‌ای به حساب نمی‌آید. در چنین شرایطی نیروهای نظامی و انتظامی برای جلوگیری از آسیب وارد آمدن به اهالی این روستا باید از حضور مردم در مناطق مشرف به درگیری‌ها جلوگیری کنند. 
 
* طرح ایران برای حل مناقشه قره‌‌باغ
سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته ضمن اعلام مجدد خطوط قرمز ایران در تعرض به مرزهای کشورمان از طرح ایران برای حل بحران اخیر منطقه قره‌باغ خبر داد. سعید خطیب‌زاده در این باره اعلام کرد: اتفاق و جنگی که در مرزهای شمال غربی ایران در جریان است با حساسیت و دقت و از نزدیک و در تماس مداوم با همه طرف‌ها در حال بررسی است. ایران از روز اول به همه طرف‌ها اعلام کرد مسیر نظامی برای حل‌و‌فصل این منازعه چند دهه‌ای وجود ندارد. ضمن احترام به تمامیت ارضی آذربایجان و خروج نیروها از شهرهای اشغالی، تاکید می‌کنیم باید هر چه زودتر توقف درگیری‌های نظامی رخ دهد. برای آغاز گفت‌وگوهای سیاسی و زمان‌دار بین ۲ طرف، جمهوری اسلامی ایران آماده است تمام مساعی خود را به کار ببرد. 
دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران طرحی را آماده کرده است که با مشورت با هر دو طرف موضوع یعنی جمهوری آذربایجان و ارمنستان و دولت‌های منطقه و همسایگان ما پیگیری خواهد شد. خطیب‌زاده عنوان کرد: امیدواریم ۲ طرف با رسالت تاریخی خود از ادامه جنگ و خشونت اجتناب کنند. حقوق اصلی درباره عدم تعرض به غیرنظامیان را با دقت رعایت کرده و توجه داشته باشند جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند درگیری در مرزهای خود و تعرض به خاکش را تحمل کند. وی افزود: این جزو خطوط قرمز ایران است که مرزهای ایران حتی مورد تعرض ناآگاهانه و غیرعمدی قرار نگیرد. 

Page Generated in 0/0053 sec