printlogo


کد خبر: 225295تاریخ: 1399/7/16 00:00
رئیس‌جمهوری آمریکا که از جمعه به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری بود دیروز به کاخ سفید بازگشت
حضور هالیوودی ترامپ در کاخ سفید
بعد از انتشار ویدئوهای مربوط به حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید و سخنرانی بدون ماسک او، رسانه‌ها و کارشناسان انتقادات زیادی را نسبت به وی مطرح کردند

گروه‌بین‌الملل: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا که از جمعه به دلیل وخامت وضعیت سلامتی‌اش ناشی از ابتلا به کرونا در بیمارستان نظامی «والتر رید» بستری شده‌ بود، عصر دوشنبه (بامداد سه‌شنبه به وقت ایران) از بیمارستان ترخیص و وارد کاخ سفید شد. با وجود اینکه تیم پزشکی رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری از طبیعی بودن وضعیت سلامتی رئیس‌جمهور و میزان اکسیژن و نبض ترامپ خبر داده بود اما در زمان حضور رئیس‌جمهوری در کاخ سفید نشانه‌های واضحی از عدم ثبات در وضعیت جسمانی‌ وی نمایان بود. بر اساس ویدئوهای منتشر شده از لحظه حضور ترامپ در کاخ سفید، زمانی که وی از پله‌های کاخ سفید بالا می‌رفت تا برای جمعیت دست تکان داده و بیانیه ویدئویی دهد، نشانه‌هایی از مشکلات تنفسی داشت. در همین حال تیم پزشکی ترامپ اعلام کرد به دلیل نگرانی از وخیم شدن حال رئیس‌جمهور، کنترل وضعیت وی ادامه خواهد یافت و ترامپ طی 24 ساعت آینده در کاخ سفید تحت کنترل پزشکی خواهد بود. تیم پزشکی ترامپ تاکید کرد رئیس‌جمهور دست‌کم 10 روز نیاز دارد که به طور کامل بهبودی پیدا کند. آنچه مسلم است ترامپ در شرایط زمانی حساسی به این بیماری مبتلا شده و به نظر می‌رسد سرنوشت ریاست‌جمهوری وی به «کووید-19» گره خورده است. شاید ریسک بزرگ و خطرناک ترامپ و مشاوران کمپین انتخاباتی‌اش در آنچه «ترخیص زودهنگام» تلقی می‌شود، آخرین تیر در ترکش رئیس‌جمهور آمریکا تا پیش از برگزاری انتخابات است. به عبارت دیگر کمپین انتخاباتی او نیازمند حضور فیزیکی ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی است تا سناریوی اصلی درباره مقابله با تقلب دموکرات‌ها و آماده‌سازی حامیانش برای تحولات احتمالی بعد از انتخابات تقویت شود. از این رو چنانچه وضعیت عمومی ترامپ بنا به آنچه خودش اظهار کرده باثبات و رو به بهبود باشد و بتواند در ادامه کمپین با حضور در مناظره‌ها و سخنرانی‌ها جایگاهش را تقویت کند، این ریسک به نفع وی خواهد بود اما با توجه به شرایط جسمانی روز گذشته ترامپ، اگر این ترخیص زودهنگام منجر به وخامت حالش شود، بدون شک یک فاجعه بزرگ و غیرقابل انکار در تاریخ سیاست و حکمرانی در آمریکا خواهد بود.
 
* تجربه کرونایی ترامپ
به گزارش «وطن امروز»، دونالد ترامپ در نخستین پیام ویدئویی خود بعد از ترخیص و انتقال از بیمارستان نظامی «والتر رید» به کاخ سفید، ضمن تأکید بر اینکه درس‌های زیادی از «کووید-۱۹» آموخته است، از مردم کشورش خواست هیچ واهمه‌ای از کرونا نداشته باشند. ترامپ در پیام ویدئویی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرده است، گفت: «من تازه از بیمارستان والتر رید مرخص شده‌ام. بیمارستان خیلی خاصی بود. پزشکان، پرستاران، مسؤولان پذیرش بیمارستان. من درس‌های زیادی از ویروس کرونا آموختم». رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه از مردم کشورش خواست واهمه‌ای از این ویروس ناشناخته نداشته باشند و در این باره گفت: «یک مساله‌ای وجود دارد و آن اینکه به این ویروس اجازه ندهید بر شما چیره شود. از آن نترسید... ما بهترین تجهیزات پزشکی را در اختیار داریم. ما بهترین داروها را در اختیار داریم که اخیرا تولید شده است. ما این [ویروس] را شکست می‌دهیم». رئیس‌جمهور آمریکا سپس در بخش بعدی پیام ویدئویی خود، حال جسمانی‌اش را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: «حالم اصلا خوب نبود. از ۲ روز پیش حالم بسیار خوب شده است و بهتر از هر زمانی در کل زندگی‌ام هستم، بهتر از ۲۰ سال پیش هستم. اجازه ندهید [این ویروس] بر شما چیره شود و اجازه ندهید زندگی شما را بگیرد. اجازه ندهید چنین چیزی رخ دهد». ترامپ در بخش پایانی پیام ویدئویی خود بار دیگر درباره تولید واکسن کرونا وعده داد: «واکسن کرونا همین روزها بیرون می‌آید».
 
* انتقادات از ترامپ برای برداشتن ماسک پس از ترخیص
بعد از انتشار ویدئوهای مربوط به حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید و سخنرانی او همراه با مشکلات تنفسی و بدون استفاده از ماسک، افکار عمومی انتقادات زیادی را نسبت به وی مطرح کردند. این ویدئو به سرعت در شبکه اجتماعی توئیتر پخش شد و برخی از آن به عنوان شاهدی یاد کردند که نشان می‌دهد ترامپ بسیار سخت‌تر و دشوارتر از آنچه ظاهرا نشان می‌دهد با کرونا و غلبه بر آن درگیر شده است. یکی از پرستاران بخش «آی‌سی‌یو» بعد از مشاهده این فیلم خاطرنشان کرد ظاهرا ترامپ احساس ناراحتی می‌کند و به سختی برای نفس کشیدن تلاش می‌کند. خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به این موضوع نوشت با وجود اینکه ویروس کرونا در آمریکا ۲۱۵ هزار نفر را به کام مرگ کشانده اما ترامپ با برداشتن ماسک خود در حالی که هنوز معلوم نیست از این بیماری بهبود یافته یا نه، آمریکایی‌ها را تشویق کرد از کرونا نترسند. او گفته بود حالا این ویروس را «درک» می‌کند ولی در حقیقت ترامپ چیزی از این بیماری نفهمیده است. وی که با کمک ارتشی از پزشکان تحت درمان قرار دارد، بارها شدت این بیماری را که جان بیش از یک میلیون تن را در سراسر جهان گرفته و موجب شده کشور خودش بالاترین آمار تلفات را داشته باشد، زیر سوال برده است. در همین حال برخی پزشکان از جمله دکتر «آنتونی فائوچی» هم نسبت به این قبیل پیام‌ها ابراز نگرانی کردند. «ویلیام شافنر» استاد علوم پیشگیرانه و بیماری‌های عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت در نشویل می‌گوید: وقتی او گفت نباید از کووید ترسید، وحشت‌زده شدم. این بیماری روزانه جان هزاران نفر را می‌گیرد، اقتصاد را ویران و مردم را از کار بیکار کرده است. این ویروسی است که هم باید به آن احترام گذاشت و هم از آن ترسید. دکتر فائوچی، رئیس موسسه ملی بیماری‌های واگیر و آلرژی آمریکا هم هشدار داد آمریکایی‌ها نباید کرونا را دست کم بگیرند. او گفت پیام این است: ما باید حداکثر تلاش خود را بکنیم تا مبتلا نشویم. مهم نیست چه کسی هستید، چند ساله هستید و تحت چه شرایطی، فقط بیماری را دست‌کم نگیرید. 
 
***
دکتر فؤاد ایزدی در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
ترامپ با جدیت بیشتری به دنبال القای گزاره تقلب می‌رود
دکتر فؤاد ایزدی، استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز»، پیرامون تحولات آتی انتخابات آمریکا و تاثیر ترخیص زودهنگام ترامپ بر رقابت‌های انتخاباتی گفت: انتخابات برای ترامپ از همه چیز مهم‌تر است. این ادعا را می‌توان از رویکرد او درباره کرونا بخوبی درک کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا برای پیروزی در انتخابات مخالفت جدی با تعطیلی بخش‌های اقتصادی داشت و خود نیز در بسیاری از جلسات از ماسک استفاده نمی‌کرد. وی در ادامه افزود: پیام ویدئویی ترامپ نشان داد او روحیه تهاجمی سابق را همچنان حفظ کرده و تجربیات شخصی‌اش را همچنان بر نظرات کارشناسی ارجح می‌داند اما باید توجه داشت بر اساس پروتکل‌های مربوط به این بیماری وی نیازمند مراقبت‌های پزشکی است و از این جهت به نظر می‌رسد او با انتخاب یک گزینه با ریسک بالا به دنبال این است برنامه اصلی ستادش مبنی بر اثبات تقلب از سوی دموکرات‌ها را با جدیت دنبال کند. استاد دانشگاه تهران در پایان تاکید کرد: این بیماری حتما موجب تضعیف شخص ترامپ خواهد شد و احتمالا برخی گزاره‌ها مبنی بر اینکه ترامپ به لحاظ سلامت جسمی توان اداره امور ریاست‌جمهوری را ندارد، در جامعه آمریکا مطرح خواهد شد. از این جهت او احتمالا تلاش بیشتری را در راستای نمایش دادن شخصیت قوی از خود خواهد داشت.

Page Generated in 0/0053 sec