printlogo


کد خبر: 225296تاریخ: 1399/7/16 00:00
دور دنیا

درخواست ۲۶ کشور برای لغو تحریم‌های غرب برای مقابله با کرونا
چین و ۲۵ کشور دیگر خواستار لغو فوری تحریم‌های آمریکا و کشورهای غربی برای تضمین واکنش موثر به پاندمی «کووید-۱۹» شدند. ژانگ ژون، سفیر چین در سازمان ملل از طرف ۲۶ کشور در نشست کمیته حقوق بشر مجمع عمومی این سازمان گفت: اقدامات اجباری یکجانبه نقض منشور ملل متحد و چندجانبه‌گرایی است و با جلوگیری از «رفاه جمعیت در کشورهای آسیب‌دیده» و تضعیف حق بهداشت مانع از حقوق بشر می‌شود. در این بیانیه مشترک آمده است: همبستگی جهانی و همکاری بین‌المللی قوی‌ترین تسلیحات در مبارزه و غلبه بر «کووید-۱۹» هستند. ما از این فرصت استفاده کرده و خواستار لغو کامل و فوری اقدامات اجباری یکجانبه به منظور تضمین واکنش موثر و کارآمد تمام اعضای جامعه بین‌الملل به پاندمی «کووید-۱۹» هستیم. در بین کشورهایی که از این بیانیه حمایت کردند ۶ کشور وجود دارند که با تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپایی یا دیگر کشورهای غربی مواجه هستند و شامل کوبا، کره‌شمالی، ایران، روسیه، سوریه و ونزوئلا می‌شوند. 
***
هشدار شیوخ ساحل غربی یمن به ائتلاف سعودی
شیوخ، بزرگان و شخصیت‌های سرشناس شهرهای ساحل غربی یمن نشستی در شهر «بیت الفقیه» برگزار کردند. بر اساس گزارش شبکه «المسیره»، حاضران در این نشست، سازمان ملل و تیم ویژه نظارت بر توافق الحدیده را مسؤول ادامه حملات «مزدوران» ائتلاف سعودی به ساحل غربی یمن دانستند. در بیانیه پایانی این نشست آمده است: صبر ما در آستانه تمام شدن است و در قبال جنایت‌های ائتلاف آمریکایی-سعودی در حق کودکان و زنان در استان الحدیده زیاد سکوت نمی‌کنیم. در این بیانیه بر لزوم فعال‌سازی سریع سازوکارهای مقابله با تجاوز آمریکایی- سعودی و نقض توافق سوئد تا اعلام جنگ علیه استان الحدیده تأکید شد. شیوخ و بزرگان «تهامه» در این نشست اعلام کردند بیش از ۶ هزار نفر را که از صفوف مزدوران بازگشته‌اند با آغوش باز پذیرفته‌اند و گردان‌های نظامی را از تهامه برای حمایت از الحدیده اعزام کرده‌اند. 
***
جهاد اسلامی: دشمن را غافلگیر می‌کنیم
عضو شورای نظامی گردان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین بر آمادگی کامل مقاومت برای رویارویی با دشمن صهیونیستی و غافلگیری آن تأکید کرد. «ابومحمد» عضو شورای نظامی گردان‌های قدس تأکید کرد آنها هرگز به رژیم اشغالگر اجازه تغییر معادلات را نخواهند داد، بلکه خون در برابر خون و بمباران در برابر بمباران خواهد بود. او گفت: ما آمادگی کامل برای رویارویی با دشمن را داریم و چیزی را در اختیار داریم که با آن دشمن را غافلگیر خواهیم کرد. ابومحمد که به مناسبت سی‌و‌سومین سالروز شکل‌گیری مبارزات و جهاد جنبش جهاد اسلامی سخن می‌گفت، تأکید کرد مقاومت امکانات کافی برای ضربه زدن به دشمن را دارد و در حال توسعه اقدامات نظامی است. عضو شورای نظامی گردان‌های قدس همچنین تصریح کرد گردان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی با عملیات کوچک فعالیت خود را آغاز کرد و سپس این عملیات را گسترش داد، این گردان‌ها حضور قدرتمند خود در تمام جنگ‌ها در طول ۳ دهه گذشته را ثابت کرده و می‌تواند ضربات دردناکی را به رژیم اشغالگر وارد کند، همچنان که در گذشته شهرهای بزرگ این رژیم را هدف قرار داد. 
***
بازگشت 600 هزار خانواده عراقی به محل زندگی‌شان پس از اخراج داعش
وزارت مهاجرت عراق اعلام کرد 600 هزار خانواده پناهجو پس از آزادسازی مناطق اشغال‌شده از چنگ سازمان تروریستی داعش در شمال، غرب و شرق این کشور به محل زندگی‌شان بازگشته‌اند. وزارت مهاجرت عراق در بیانیه‌ای از بازگشت تعداد زیادی از خانواده‌های پناهجوی عراقی به محل زندگی‌شان پس از آزادسازی این مناطق از چنگ گروه تروریستی داعش خبر داد. در بیانیه یادشده به نقل از «علی جهانگیر»‌ مدیرکل اداره امور شعبه‌های وزارت مهاجرت آمده است:‌ «تعداد خانواده‌هایی که از زمان آزادسازی مناطق تا به امروز به محل [زندگی] خود در استان‌های «نینوا» (شمال)، «صلاح‌الدین» (شمال)، بخش‌هایی از «دیالی» (شرق)، کرکوک (شمال) و «الانبار» (غرب) بازگشته‌اند به ۶۰۰ هزار خانواده رسیده است». جهانگیر در ادامه توضیح داد که مجموع خانواده‌های پناهجو ۹۰۰ هزار خانوار است که سال ۲۰۱۴ پس از آنکه داعش بخش‌های مختلفی از عراق را به اشغال خود درآورد، بی‌خانمان شدند. 
***
عربستان یک اقتصاددان مخالف را به ۱۵ سال حبس محکوم کرد
یک گروه حقوق بشری سعودی مستقر در لندن اعلام کرد مقامات سعودی «عصام الزامل» اقتصاددان برجسته این کشور را به ۱۵ سال حبس محکوم کرده‌اند. این گروه در توئیتر اعلام کرد: عصام الزامل، اقتصاددان برجسته این کشور، پس از ۳ سال بازداشت خودسرانه به ناحق توسط دادگاه تخصصی کیفری به ۱۵ سال زندان محکوم شد. این گروه توئیتری افزود: الزامل شایسته پست وزارت اقتصاد بود اما مقامات سرکوبگر سعودی از سال ۲۰۱۷ وی را به زندان انداختند و حال با صدور حکم ۱۵ سال زندان علیه وی نقش خود را در نقض حقوق بشر به طور کامل ایفا کردند. ما بر لغو این حکم تاکید کرده و خواستار آزادی فوری او هستیم. در این حساب کاربری همچنین گفته شده که الزامل یک تحلیلگر اقتصادی و کارآفرین است و مجله «فوربس» نام او را در فهرست یکی از برجسته‌ترین چهره‌های اقتصادی و بنیانگذار یک شرکت پیشگام فناوری اطلاعات منتشر کرده است. بر این اساس تاکنون هیچ اطلاعیه رسمی درباره این حکم از جانب عربستان منتشر نشده است و کسب اطلاع از جزئیات این خبر نیز از مقامات قضایی عربستان ممکن نیست. 

Page Generated in 0/0052 sec