printlogo


کد خبر: 225308تاریخ: 1399/7/16 00:00
هشدار مسؤولان وزارت بهداشت درباره خطرات مسافرت در تعطیلات با مبتلا شدن ۴۱۵۱ نفر در ۲۴ ساعت رکورد ابتلا به کرونا در کشور شکسته شد
صفر بدون ‌سفر!
نامه رئیس ستاد مقابله با کرونای پایتخت و استاندار تهران به وزیر کشور: سفرهای بین استانی را محدود کنید

گروه اجتماعی: رکورد آمار ابتلا به کرونا در کشور شکسته شد و به 4151 مبتلا در یک روز رسید اما همچنان دولت به هشدارهای جامعه سلامت مبنی بر محدودسازی و تعطیلی‌ شهرهای بحرانی بی‌توجه است. 
به گزارش «وطن‌ امروز»، سخنگوی دولت دیروز از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی انتقاد کرد و گفت: «جلوگیری از اجتماعات در شرایط کرونایی امروز مهم است. شرایط سخت است و باید بیش از گذشته مراعات کرد. کشور هفته سختی را پشت‌سر گذاشت. به‌رغم تاکیدات زیاد، متاسفانه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سطح کشور به 60 درصد و در تهران به ۴۵ درصد رسیده است. اظهارات علی ربیعی در حالی است که متخصصان و کادر درمان از اجرا نشدن محدودیت‌های کرونایی انتقاد دارند. کارشناسان می‌گویند دولت باید شهرهای بحرانی را ۲ هفته تعطیل کند و ترددها محدود شود تا زنجیره انتقال قطع شود. با توجه به تعطیلی پنجشنبه و تجربه تعطیلات شهریور پیش‌بینی می‌شود جاده‌های شمال کشور شلوغ شده و آغازگر موج جدید شیوع کرونا شود. نگرانی‌ها از تبعات سفر در دهه آخر ماه صفر موجب شد فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در پایتخت و استاندار تهران در نامه‌ای به وزارت کشور خواهان اعمال محدودیت تردد در جاده‌ها شوند. 
 علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران و انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران در نامه‌‌ای به وزیر کشور برای کنترل و مهار بیماری «کووید-19» خواستار اعمال محدودیت‌‌ها، افزایش عوارض بزرگراهی و جرایم رانندگی و پرداخت هزینه‌‌های درمانی توسط مسافرانی که در سفر مبتلا به کرونا می‌‌شوند برای کاهش سفرهای غیرضروری بین‌شهری و استانی شدند. 
در بخشی از این نامه آمده است: در راستای تحقق حداکثری راهبردهای مداخله‌‌ای برای تقلیل سرایت‌پذیری از طریق کاهش ارتباطات بین‌فردی و قطع زنجیره انتقال بیماری، اطلاع‌رسانی و اقدامات زیادی انجام پذیرفته است اما متأسفانه عده‌‌ای از هموطنان به‌رغم تمام توصیه‌‌ها ممکن است در تعطیلات پیش‌رو به سفرهای غیرضروری بویژه به مناطق شمالی کشور مبادرت ورزند که این موضوع نگرانی‌‌های شدیدی را در زمینه کنترل بیماری کرونا ایجاد می‌‌کند. 
در ادامه این نامه زالی و محسنی‌بندپی خواستار اعمال محدودیت‌‌های تازه برای کاهش سفرها در این تعطیلات شده و موارد زیر را برای تصویب در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا پیشنهاد کردند:
- افزایش موقت عوارض بزرگراهی به‌ میزان 3 تا 5 برابر برای خودروهایی که به مقاصد غیربومی مسافرت می‌کنند و تخصیص منابع حاصل از آن برای کمک به پیشگیری و کنترل بیماری کرونا. 
- افزایش مبلغ جریمه به ‌میزان 3 تا 5 برابر درصورت تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی برای خودروهای غیربومی که به سایر شهرستان‌ها مسافرت می‌‌کنند و تخصیص منابع حاصل از آن به شهرستان مقصد. 
- با توجه به اینکه تعدادی از مسافران مذکور ممکن است در شهرستان‌‌های مقصد دچار بیماری کرونا شوند، با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی مقصد نسبت به قرنطینه‌سازی اینگونه افراد اقدام شود و در صورت ابتلا کلیه هزینه‌‌های درمان در مراکز بیمارستانی در استان مبدأ یا مقصد به ‌طور کامل از بیمار اخذ شود.
 
* پلیس: در تعطیلات پیش رو سفر نروید
نیروی انتظامی برای چندمین بار از مردم خواست برای قطع زنجیره انتقال کرونا در تعطیلات پیش رو سفر نروند. 
سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: همه سازمان‌ها و نهادها در کشور تابع و منتظر مقرراتی هستند که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب و ابلاغ می‌شود، پلیس هم همین‌طور است و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را اجرا خواهد کرد. 
وی ادامه داد: اما موضوع دیگر مسؤولیت اجتماعی خود شهروندان است. مردم باید به فکر خودشان باشند و به همین دلیل هم به آنها توصیه می‌کنیم در تعطیلات پیش رو از رفتن به سفر و تردد غیرضروری خودداری کنند تا بتوان چرخه انتقال و اوج‌گیری دوباره کرونا در کشور را مهار کرد. 
معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه سفر علاوه بر اینکه موارد ابتلا به کرونا در طول مسیر و مقصد را افزایش می‌دهد، احتمال وقوع تصادفات را نیز بیشتر می‌کند، گفت: اگر خدای نکرده فردی تصادف کند، وارد چرخه درمان و بیمارستان‌هایی می‌شود که پرسنل آن درگیر بیماری کرونا هستند و در آنجا احتمال ابتلای مصدومان به کرونا نیز وجود خواهد داشت. 
 
* رکوردشکنی دوباره کرونا در کشور
روز گذشته رکورد جدید ابتلا به کرونا در کشور به ثبت رسید تا نگرانی‌ها از رشد آمار مبتلایان کرونا در روزهای آینده افزایش یابد. وزارت بهداشت فقط آمار تست‌های کرونا را اعلام می‌کند و با توجه به اینکه بسیاری از افراد مبتلا بدون علامت هستند و از کرونایی بودن خود خبر ندارند آمار واقعی ابتلا خیلی بیشتر از اعداد وزارت بهداشت است. 
سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته گفت: از ظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۱۵۱ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که ۲ هزار و ۱۲۷ نفر از آنها بستری شدند. 
وی افزود: مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۴۷۹ هزار و ۸۲۵ نفر رسید. 
لاری همچنین گفت: متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته ۲۲۷ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌‌باختگان این بیماری به ۲۷ هزار و ۴۱۹ نفر رسید. 
وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون ۳۹۴ هزار و ۸۰۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. 
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ۴۲۰۰ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. 
وی ادامه داد: تاکنون ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۳۳۸ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. 
لاری در توضیح استان‌های در وضعیت قرمز بیماری گفت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال‌وبختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. 
وی همچنین درباره استان‌های در وضعیت هشدار گفت: استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.
 

Page Generated in 0/0053 sec