printlogo


کد خبر: 225323تاریخ: 1399/7/16 00:00
حسن روحانی به بهانه بازدید رئیس مجلس از بخش ویژه بیماران کرونایی بیمارستان امام خمینی تهران جلسه سران قوا را لغو کرد
دولت در ICU

گروه سیاسی: پس از حضور و بازدید سرزده محمدباقر قالیباف از بخش‌های ویژه مجتمع بیمارستان امام خمینی و در شرایطی که جلسه سران قوا قرار بود روز گذشته به میزبانی رئیس مجلس شورای اسلامی در محل آن نهاد برگزار شود، دوشنبه‌شب خبری منتشر شد مبنی بر اینکه این نشست از سوی حسن روحانی رئیس‌جمهور لغو شد. بنا بر برخی نقل‌ قول‌ها، دلیل لغو این جلسه حضور رئیس مجلس در بین بیماران کرونایی و احتمال انتقال بیماری به حسن روحانی عنوان شد. 
به گزارش «وطن امروز»، لغو نشست سران قوا از سوی رئیس‌جمهور در حالی انجام شد که روز دوشنبه در جریان بازدید محمدباقر قالیباف از بخش‌های مختلف بیمارستان امام خمینی، رئیس مجلس در جلسه بررسی مشکلات کادر درمان با حضور مسؤولان و کادر درمان بیمارستان امام خمینی اظهار داشت: فردا (دیروز سه‌شنبه) جلسه سران قوا را داریم و به عنوان نماینده قوه مقننه در آن جلسه با توجه به این نظارت میدانی، مشکلات را مطرح خواهم کرد. قالیباف ادامه داد: در هر 4 حوزه پیشگیری، تشخیص، درمان و بازتوانی باید تصمیم‌های جدی بگیریم. وی خاطرنشان کرد: چهارشنبه نیز جلسه‌ای تخصصی با مسؤولان بخش درمان کشور خواهم داشت. ان‌شاءالله بازدید امروز در کنار جلسه سران قوا و جلسه تخصصی چهارشنبه، برای رسیدن به یک جمع‌بندی عملیاتی درباره مدیریت کرونا کمک کند. 
در همین حال چرایی دلیل لغو نشست سران قوا در حد نقل قول و گمانه‌زنی باقی ماند تا اینکه سخنگوی دولت به حرف و حدیث‌ها خاتمه داد و رسما به تشریح لغو جلسه سران قوا پرداخت. علی ربیعی، سخنگوی دولت در جریان نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به پرسشی درباره لغو نشست سران قوا از سوی رئیس‌جمهور اظهار داشت: آنچه مطلع هستم پیشنهاد جلسه را خود آقای رئیس‌جمهوری دادند، وقت و زمان آن را هم مشخص کردند؛ زمانی که رئیس محترم مجلس به بیمارستان تشریف بردند، از وزیر محترم بهداشت سوال شد این بازدید در کدام بخش‌ها و تا چه اندازه بوده، که گفتند در بخش‌های مبتلایان حتی در بخش‌هایی که افراد خیلی بدحال هم بستری هستند، این بازدید صورت گرفته است؛ ممکن است فرد خودش نگیرد ولی امکان انتقال آن وجود دارد. 
سخنگوی دولت همچنین با بیان اینکه رهبری الگوی مناسبی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند، ادامه داد: در کمیته بهداشتی ستاد ملی کرونا توصیه شد بهتر است چند وقتی این نشست به عقب بیفتد و تأخیر صورت گیرد. ربیعی همچنین گفت: زمان برای تشکیل جلسه فراوان است و باز هم بعد از حصول اطمینان و بنا بر نظر وزارت بهداشت جلسه حتما برگزار خواهد شد. 
توجیهات گوناگون دولتی‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که رویه رئیس قوه مجریه در دوره کرونا باعث شکل‌گیری انتقادات فراوان از سوی افکار عمومی شده است. حسن روحانی از اسفندماه سال گذشته همزمان با شیوع کرونا اقدام به فاصله‌گذاری با مدیریت اجرایی کشورکرده و خود را در نهاد ریاست‌جمهوری قرنطینه و به مدیریت آکواریومی و کنترل از راه دور امور اجرایی کشور رو آورده است. روحانی حتی به بهانه کرونا با غیبت در ۲ جلسه بررسی صلاحیت علیرضا رزم‌حسینی و حسین مدرس‌خیابانی، وزرای پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خبرساز شد. 
در میان این انتقادات اما اطرافیان رئیس‌جمهور تلاش کرده‌اند غیبت معنادار حسن روحانی را به ابلاغ‌های ستاد ملی کرونا ارتباط دهند و احتمال ابتلای رئیس‌جمهور را برای کشور هزینه‌ساز(!) عنوان کنند. در این زمینه محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور هفته گذشته در واکنش به اعتراض‌ها گفته بود: مثلا اگر من مبتلا شوم و به اجبار ۱۴ الی ۲۱ روز در منزل بمانم، ممکن است اتفاق خاصی نیفتد یا به کشور لطمه‌ای وارد نشود اما تردید نکنید اگر رئیس‌جمهور ۱۴ روز یا ۲۱ روز بخواهد در منزلش بماند قطعا به کشور و تصمیم‌گیری‌ها لطمه وارد می‌شود. 
این استدلال‌ها در حالی مطرح می‌شود که روسای قوای مقننه و قضائیه طی ماه‌های اخیر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا، چند سفر استانی داشته‌اند و از بازدید از حوزه‌های تحت مدیریت‌شان غفلت نکرده‌اند؛ اتفاقی که به دنبال خود منجر به افزایش اعتماد عمومی و اجتماعی در شرایط فعلی شده است. به عنوان نمونه علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران درباره بازدید رئیس مجلس از بخش کرونایی‌های بیمارستان امام خمینی(ره) تهران گفت: انتظار همکاران ما این بود که مسؤولان ارشد در کنارشان قرار بگیرند، حضور قالیباف به همکاران ما روحیه و انگیزه داد. وی ادامه داد: این بازدید با توجه به اینکه پیش از جلسه سران قوا درباره بررسی وضعیت بیماری کرونا در کشور صورت گرفت، باعث شد رئیس مجلس اطلاعات خوبی در این باره کسب کند که امیدواریم منجر به تصمیم‌های خوب درباره رفع معضلات این بیماری شود. 
استدلال و بهانه‌تراشی‌های دولتی‌ها در ماجرای غیبت و فاصله‌گذاری رئیس‌جمهور از آنجا قابل پذیرش نیست که پیش از شیوع کرونا هم حسن روحانی به داشتن پروتکل‌های خاصی معروف بوده است، چه اینکه اخیرا سید‌عزت‌الله ضرغامی در گفت‌وگویی بیان کرد: برخی وزیران روحانی می‌گفتند اگر رئیس‌جمهور فقط ۱۰ دقیقه به ما وقت می‌داد برخی حرف‌ها را بزنیم خیلی از مشکلات اصلا به وجود نمی‌آمد. ضرغامی در ادامه افزود: روحانی پروتکل‌های عجیبی دارد که با برخی وزرایش تلفنی هم صحبت نمی‌کند. یک بار به مسؤول دفترش گفتم ایشان در یک همایش بیاید و از جانبازان تقدیر کند، گفت پروتکل‌های آقای روحانی اجازه چنین کاری را نمی‌دهد!
گفتنی است «وطن امروز» 26 اسفند 98 در گزارشی با عنوان «نشسته در کاخ» به بررسی این رویکرد رئیس‌جمهور پرداخته بود. 

Page Generated in 0/0057 sec