printlogo


کد خبر: 225325تاریخ: 1399/7/16 00:00
اخبار

تذکر ایران به ارمنستان و آذربایجان
وزیر دفاع درباره مناقشات آذربایجان و ارمنستان گفت: جان شهروندان و امنیت خاک مقدس ایران اسلامی یک موضوع مهم و حیاتی است و به هیچ‌وجه قابل قبول نیست که به علت کم‌دقتی و بی‌توجهی کشورهای طرف مناقشه، گلوله‌ای به خاک کشورمان اصابت کند. به گزارش وزارت دفاع، امیر سرتیپ حاتمی در مشهد مقدس با اشاره به مناقشات اخیر کشورهای آذربایجان و ارمنستان اظهار داشت: امنیت مرزهای جمهوری اسلامی ایران برای نیروهای مسلح مقتدر و شجاع کشور یک موضوع اصلی، حیاتی و بسیار مهم است. در این حادثه گاهی به خطا گلوله‌هایی به مرزهای جمهوری اسلامی ایران اصابت کرد که تذکرات لازم به هر ۲ کشور داده شد. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مناقشات را در منطقه به دقت رصد و دنبال می‌کند، تصریح کرد: جان شهروندان و امنیت خاک مقدس ایران اسلامی یک موضوع مهم و حیاتی است و به هیچ‌وجه قابل قبول نیست که به علت کم‌دقتی و بی‌توجهی گلوله‌ای به خاک کشورمان اصابت کند. وی تاکید کرد: چنانچه این موارد و این بی‌دقتی‌ها توسط کشورهای طرف مناقشه ادامه پیدا کند قطعا تمهیدات بیشتری اتخاذ خواهد شد. 
***
الحاق ۲ سامانه راداری قدیر نیروی هوافضای سپاه به شبکه پدافندی کشور
با حضور امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) و سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه و جمعی دیگر از فرماندهان و مسؤولان نیروهای مسلح، روز گذشته آیین الحاق ۲ سامانه راداری برد بلند ساخت نیروی هوافضای سپاه به شبکه راداری کشور برگزار شد. 
به گزارش سپاه‌نیوز، رادار سه‌بعدی قدیر برای نخستین‌بار در سال ۹۲ توسط سپاه رونمایی شد و تاکنون ۸ سامانه از این نوع رادارها در سراسر کشور نصب و راه‌اندازی شده است. رادار قدیر از نوع آرایه فازی با ترکیب پرشماری از فرستنده‌ها و گیرنده‌ها به صورت ۴ وجهی بدون چرخش و حرکت مکانیکی، از قابلیت پوشش ۳۶۰ درجه و برد هزار کیلومتری برخوردار است. از ویژگی‌های برجسته این رادار قابلیت کشف انواع هواپیماهای پنهان‌کار، مقابله با جنگ الکترونیک، ارزانی و تولید بومی است که توسط ۳ نفر عملیاتی می‌شود. جمهوری‌ اسلامی ایران در تامین انواع رادارهای جست‌وجو و کشف خودکفا بوده و در بین ۲۰ کشور رادارساز عمده جهان، در رتبه و موقعیت ۱۰ دنیا قرار دارد. 
***
همپوشانی رادارهای سپاه و ارتش دستاوردی بزرگ است
فرمانده نیروی هوافضای سپاه همپوشانی رادارهای نیروی هوافضای سپاه با رادارهای ارتش جمهوری اسلامی را از دستاوردهای بزرگ نظامی کشور دانست و گفت: اگر در دنیا ۲۰ کشور سازنده رادار وجود دارد، حتما ایران اسلامی جزو ۱۰ کشور اول است. 
سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه الحاق سامانه راداری قدیر به سامانه‌های راداری شبکه پدافند هوایی کشور که در استان یزد انجام شد، کم بودن استهلاک و هزینه ساخت را از جمله ویژگی‌های ممتاز ۲ سامانه راداری هوافضای سپاه دانست و گفت: این رادارها که قادرند تا برد ۳۵۰ کیلومتر پرنده‌های پنهان‌‌کار را شناسایی و با توجه به ارتفاع هدف، پرنده‌ها و سایر اهداف تا برد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را کشف و رهگیری کنند، امروز[دیروز] در استان‌های یزد و کرمان راه‌اندازی شدند. 
به گزارش فارس، سردار حاجی‌زاده همپوشانی رادارهای نیروی هوافضای سپاه با رادارهای ارتش جمهوری اسلامی ایران را از دستاوردهای بزرگ نظامی کشور دانست و گفت: اگر در دنیا ۲۰ کشور ساخت رادار وجود دارد، حتما ایران اسلامی جزو ۱۰ کشور اول است. 
وی با اشاره به ظرفیت علمی و اجرایی نیروهای نخبه هوافضای سپاه تصریح کرد: نیروهای نخبه جوان ما قادرند رادارهای مورد نیاز نیروهای عملیاتی را ساخته و در اختیار آنان قرار دهند. 
فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پایان خاطرنشان کرد: طی ۳ ماه آینده رادار بعدی در چابهار راه‌اندازی می‌شود و با این افتتاح، تعداد رادارهای کشور در این کلاس به ۸ مورد افزایش می‌یابد. 
***
حمایت ایران از موضع دولت افغانستان در مذاکرات صلح
بهادر امینیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل با سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری افغانستان دیدار و درباره همکاری‌های آموزشی، فرهنگی و حمایت دولت ایران از روند صلح افغانستان، گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا، امینیان نخست با اشاره به سفر اخیرش به استان بامیان و گسترش همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های فرهنگی، آموزشی و خدماتی در این استان، به معاون رئیس‌جمهور افغانستان گفت: بیمارستانی که توسط جمهوری اسلامی ایران در استان بامیان احداث می‌شود بزودی پایان یافته و به بهره‌برداری خواهد رسید. به گفته وی، با تکمیل این پروژه، خدمات درمانی بهتری در این بیمارستان تخصصی به ساکنان استان بامیان ارائه خواهد شد. سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل درباره گفت‌وگوهای صلح افغانستان تأکید کرد دولت جمهوری اسلامی ایران از روند این گفت‌وگوها بویژه از موضع دولت جمهوری اسلامی افغانستان راجع به حفظ نظام جمهوریت و حفظ دستاوردهای ۲ دهه گذشته، حمایت می‌کند. در این دیدار، سرور دانش، معاون دوم رئیس‌جمهور افغانستان از موضع جمهوری اسلامی ایران در رابطه با روند صلح و حمایت از موضع جمهوری اسلامی افغانستان قدردانی کرد و گفت استقرار صلح و برقراری ثبات و امنیت در افغانستان به نفع همه کشورهای منطقه است.

Page Generated in 0/0053 sec