printlogo


کد خبر: 225358تاریخ: 1399/7/19 00:00
با افزایش مبتلایان کرونا و پر شدن ظرفیت بیمارستان‌ها، پذیرش بیماران دشوار شده است
آمبولانس‌های سرگردان!
* با دستور فرمانده کل قوا، تمام ظرفیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیروهای مسلح در اختیار بیماران مبتلا به کرونا قرار گرفت

گروه اجتماعی: همزمان با رکوردشکنی‌های سریالی کرونا در کشور، استاندار تهران محدودیت‌های کرونایی را یک هفته دیگر تمدید کرد. 
به گزارش «وطن ‌امروز»، هفته گذشته اعلام شد به علت شیوع کرونا در تهران و افزایش شدید تعداد مبتلایان و قربانیان روزانه، فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و ورزشی تعطیل خواهد بود. در ابلاغیه استانداری آمده بود: دانشگاه‌ها، مدارس، مدارس شبانه‌روزی، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای، زبانسراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مساجد و مصلا‌ها، سینماها، سالن‌های تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ‌موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی در این یک هفته تعطیل خواهند بود. عدم برگزاری هر گونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، تعطیلی باشگاه‌های ورزشی، ورزش‌های پر برخورد از جمله کشتی، کاراته، جودو و موارد مشابه، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها، باغ‌وحش‌ها و شهربازی‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی و همچنین عدم برگزاری نماز جمعه در این ابلاغیه مورد تاکید قرار گرفته است.  حالا استاندار تهران اعلام کرده این محدودیت‌ها به درخواست ستاد مقابله با کرونای پایتخت یک هفته دیگر تمدید شده است. ‌انوشیروان محسنی بند‌پی، استاندار تهران در این باره گفت: استفاده از ماسک توسط شهروندان در تهران از در منازل از شنبه ضروری است و محدودیت‌های کرونایی در پایتخت تا ۲۳ مهر تمدید شده است.  
دولت اعلام کرده کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند جریمه خواهند شد اما هنوز جزئیات جریمه افرادی که در خیابان‌های پایتخت ماسک نزنند، اعلام نشده است. 
همچنین در پی دستور استاندار تهران، معاونت حمل‌و‌نقل شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای تأکید کرد: ورود بدون ماسک از فردا (امروز شنبه) به تمام ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی ممنوع است. 
به گزارش تسنیم، معاونت حمل‌و‌نقل شهرداری تهران طی اطلاعیه‌ای درباره ممنوعیت ورود بدون ماسک به تمام ناوگان عمومی پایتخت اعلام کرد: به دنبال افزایش شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ها از سوی ستاد ملی مقابله با این ویروس، از روز شنبه 19 مهر‌ ماه ورود افراد بدون ماسک در تمام ناوگان عمومی شهر تهران ممنوع خواهد شد. 
گفتنی است هم‌اکنون در 127 ایستگاه مترو و ٦٢ پایانه و ایستگاه اتوبوس و تاکسی شهر تهران ماسک به قیمت مناسب عرضه می‌شود؛ یقینا همدلی و همراهی شهروندان عزیز تهرانی در این امر مهم یاریگر ما خواهد بود. 
 
* حریرچی: بستری بیماران غیراورژانسی در بیمارستان‌ها ممنوع شد
به گفته مسؤولان وزارت بهداشت بیمارستان‌های تهران پر از بیمار است و تخت‌ بیمارستانی خالی وجود ندارد. با توجه به این موضوع آمبولانس‌های حامل بیماران کرونایی برای یافتن بیمارستان خالی در خیابان‌های شهر سرگردان هستند. بیمارستان مسیح دانشوری همچنان تخت خالی برای پذیرش بیمار جدید ندارد و راهروها و فضای باز بیمارستان مملو از بیمار است. با توجه به کثرت مراجعان سرپایی و بستری مبتلا به کرونا، بستری سایر بیماران غیراورژانسی در بیمارستان‌ها (طبق بخشنامه معاونت درمان وزارت بهداشت) تا اطلاع ثانوی ممنوع شد. 
دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب، افزود: داروخانه‌های بیمارستانی مکلف هستند همه داروهای تجویزی بیماران کرونایی را تهیه کنند. 
وی همچنین با اشاره به اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر در اختیار گرفتن مراکز درمانی و بیمارستان‌های نیروهای مسلح برای بیماران مبتلا به کرونا گفت: بیمارستان‌های نیروهای مسلح طبق دستور مقام معظم رهبری با تمام ظرفیت در اختیار بیماران کرونایی خواهند بود. 
دکتر حریرچی ادامه داد: از ظرفیت بیمارستان‌های تأمین ‌اجتماعی هم طبق بخشنامه وزیر رفاه بدین منظور استفاده خواهد شد. 
معاون وزارت بهداشت در انتها تاکید کرد: راه اصلی برون‌رفت از شرایط فعلی رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی است. 
 
* رکوردشکنی ادامه دارد
آمارهای کرونایی چند روز اخیر نشان می‌دهد تعداد قربانیان بیش از 200 نفری «کووید-19» در کشور تثبیت شده است. 
سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت دیروز ضمن تشریح آخرین آمار بیماران و بهبودیافتگان کرونا در کشور گفت: در طول 24 ساعت گذشته (ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه) ۲۱۰ نفر بر اثر کرونا جان باختند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۸ هزار و ۹۸ نفر رسید. 
این آمار در حالی است که روز چهارشنبه رکورد آمار قربانیان روزانه نیز شکسته شد و به 239 نفر رسید. همچنین رکورد مبتلایان روزانه در روز پنجشنبه شکسته شد و به 4392 نفر رسید تا همچنان کرونا به رکوردشکنی‌های خود ادامه دهد. 
 بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 4 هزار و 142 بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و 787 نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به 492 هزار و 378 نفر رسید. 
وی افزود: متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 210 بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به 28 هزار و 98 نفر رسید، البته خوشبختانه تاکنون 401 هزار و 379 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ترخیص شده‌اند.  به گفته لاری، 4392 نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۴ میلیون و 257 هزار و 766 آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. 
بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال‌وبختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.
 
***
[توصیه‌های بهداشتی وزارت بهداشت به تشییع‌کنندگان استاد شجریان]
با درگذشت محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران بسیاری از دوستداران وی مقابل بیمارستان جم تجمع کردند و برای تشییع و خاکسپاری وی فراخوان دادند. این در حالی است که متخصصان وزارت بهداشت و پزشکان به عزاداران شجریان توصیه کردند از تجمع پرهیز کنند تا به شیوع دوباره کرونا کمک نکنند. دکتر مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، درباره احتمال برگزاری تجمع در مراسم تدفین محمدرضا شجریان، گفت: همه ما از درگذشت شجریان متاسفیم. شجریان مورد علاقه همه مردم بود. سال‌ها همه از مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها گرفته تا جوانان با صدایش آشنا بودند و هنرمند فوق‌العاده‌ای بود که متاسفانه از دست رفت. وی افزود: در عین حال باید توجه کرد در شرایط شیوع کرونا، برگزاری تجمع به هر دلیلی خطرناک است و نباید اتفاق بیفتد. گویا مقابل بیمارستان عده زیادی جمع شده بودند اما تشییع در مشهد است و نباید تجمع اتفاق افتد. محرز ادامه داد: مردم باید رعایت کنند. همه برای ما عزیز هستند. در چنین مراسمی ممکن است خودمان و عزیزان‌مان هم به خطر بیفتیم. وی تاکید کرد: در تجمعی که افراد نزدیک به هم باشند و ماسک نداشته باشند، احتمال انتقال بیماری بسیار زیاد است. ممکن است برخی مبتلای بدون علامت بوده و بسیاری از افراد حاضر در یک جمع را مبتلا کنند. وقتی فرد مبتلا بدون ماسک در نزدیکی دیگران قرار گیرد تا ۹۵ درصد امکان ابتلا وجود دارد و حتی با حرف زدن هم منتقل می‌شود. محرز اظهار کرد: در مراسم‌های سوگواری افراد اشک می‌ریزند و مساله مهم این است که ویروس کرونا در اشک چشم‌ هم وجود دارد. افراد اشک می‌ریزند و بعد با دست‌شان اشک‌ را پاک می‌کنند و ممکن است دست‌شان را به چیزهای دیگر بزنند که احتمال انتقال را بالا می‌برد. وی تاکید کرد: حتی اگر در محیط باز باشید، ماسک هم داشته باشید اما جمعیت نزدیک به هم باشد، در مدت طولانی منجر به انتقال بیماری می‌شود. فاصله‌گذاری فیزیکی و عدم تجمع، ماسک زدن و شستن دست‌ها در جلوگیری از ابتلا به کرونا بسیار مهم است و هر ۳ باید رعایت شود. محرز گفت: بنابراین تجمع می‌تواند خود و عزیزان‌مان را در خطر ابتلا به کرونا قرار دهد.

Page Generated in 0/0065 sec