printlogo


کد خبر: 225366تاریخ: 1399/7/19 00:00
مراسم اربعین امسال متفاوت از سال‌های گذشته برگزار شد
بر مدار حسین(ع)

گروه سیاسی: امسال اربعین شهادت سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام به یکی از خاص‌ترین مراسم در سال‌های اخیر برای هموطنان‌مان و دیگر زوار اباعبدالله بدل شد، چرا که به دلیل شیوع پاندمی کرونا، بخش زیادی از زائران از راهپیمایی اربعین و سفر به عتبات عالیات محروم شدند. 
به گزارش «وطن امروز»، اربعین امسال مردم کشورمان در همه استان‌ها به سیاق مراسم محرم امسال روضه‌های خانگی را احیا کردند؛ این مراسم دارای سنت و پیشینه‌ای ریشه‌دار است که امسال کربلا را تا نزدیک‌ترین فاصله از مردم آورد. در همین حال زائران به تبعیت از پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا و توصیه‌های رهبر حکیم انقلاب همچنین به جبران جا ماندن از حرکت در مسیر امام حسین‌(ع) روضه‌های خانگی و قرائت زیارت اربعین در منازل را برگزار کردند. 
رهبر انقلاب چندی پیش درباره عزاداری اربعین امسال با توجه به شرایط کرونا فرمودند: روز اربعین از داخل خانه اظهار ارادت کنید و زیارت اربعین بخوانید و به امام حسین بگویید ما دل‌مان می‌خواست بیاییم، نشد. تا یک نظری بکنند، یک کمکی بکنند. 
 
* قرائت زیارت اربعین با حضور رهبر انقلاب
در این راستا امسال در اربعین شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام، مراسم عزاداری در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد. در این مراسم که به علت رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا بدون حضور جمعیت برگزار شد، میثم مطیعی، مداح اهل‌بیت به قرائت زیارت اربعین و ذکر مصیبت پرداخت. 
در کنار روضه‌های خانگی، موکب‌هایی هم که هر سال در ایام اربعین حسینی در کشور عراق برپا می‌شد، امسال با توجه به شرایط ویژه شیوع ویروس کرونا بدون حضور فیزیکی مردم و با دریافت نذورات و توزیع بین نیازمندان فعالیت کردند. 
 
* اربعین عراق با یاد حاج‌قاسم
در عراق هم آستان حرم حضرت عباس(ع) در عراق اعلام کرد: بیش از ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در مراسم پیاده‌روی اربعین در شهر کربلا شرکت کردند. طبق گزارش‌ها، امنیت و گسترش ویروس کرونا در جریان مراسم پیاده‌روی اربعین ۲ نگرانی بزرگ عراق بود. با پایان مراسم، رسانه‌های عراقی به نقل از آستان حرم حضرت عباس(ع) در شهر کربلا خبر دادند «پیاده‌روی اربعین با حضور بیش از ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر بدون مشکل امنیتی برگزار شد». رسانه‌های عراقی همچنین گزارش دادند این مراسم با حفظ تدابیر بهداشتی اجرا شد. 
با پایان مراسم پیاده‌روی اربعین در عراق، آستان حضرت عباس(ع) در شهر کربلا با استناد به سرشماری الکترونیکی زائران که در ورودی‌های اصلی این شهر انجام داده است، در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: تعداد زائران ثبت‌شده در این سامانه از نهم صفر (ششم مهرماه) تا اواسط روز بیستم صفر (۱۷ مهرماه) سال ۱۴۴۲ هجری از جمله در ورودی‌های بغداد- کربلا، نجف- کربلا، بابل- کربلا، ۱۴ میلیون و ۵۵۳ هزار و ۳۰۸ نفر بوده است. 
در عین حال اربعین امسال، نخستین سالی بود که سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی در جمع خیل اربعینیان حضور نداشت اما تصاویر مخابره شده از اربعین امسال عراق نشان می‌دهد یاد و خاطره سردار سلیمانی به ‌رغم آنکه ایرانی‌ها در راهپیمایی اربعین به واسطه بیماری کرونا حضور نداشتند، از سوی جوانان عراقی و سایر کشورهای اسلامی حاضر در کربلای معلی زنده نگه داشته شد و بسیاری از جوانان تصاویری از این شهید عزیز و شهید ابومهدی المهندس را با خود به بین‌الحرمین آورده بودند. چه اینکه تامین امنیت مسیرهای چندگانه پیاده‌روی اربعین در عراق یکی از خدماتی بود که از سپهبد شهید سلیمانی در قامت فرمانده سپاه قدس به یادگار مانده است. در این راستا در ایام اربعین امسال، بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی) در مسیر نجف- کربلا با برپایی نمایشگاه سلاح‌های به غنیمت گرفته شده از داعش، تجهیرات نظامی این گروه‌های تروریستی را به معرض نمایش گذاشت تا تاکید دیگری بر نقش بی‌بدیل سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در نجات مردم عراق و منطقه از چنگال داعش باشد. 
همچنین امسال خادمان حرم امام حسین(ع) اقدام به راه‌اندازی زیارت نیابتی سیدالشهدا(ع) کردند تا دلدادگان حسینی که امکان تشرف به حرم ارباب را نداشتند، از راه دور زائر کربلا شده و در ثواب زیارت امام حسین(ع) شریک شوند. بر این اساس علاقه‌مندان به نام‌نویسی برای زیارت نیابتی امام حسین(ع) در ایام اربعین می‌توانستند با رجوع به سامانه (immamhussain.org) و پس از ورود اطلاعاتی همچون نام و کشور خود، از خدام حضرت امام حسین(ع) بخواهند به نیابت از آنها به زیارت سیدالشهدا(ع) بپردازند. 
علاوه بر این، ستاد بازسازی عتبات نیز با راه‌اندازی طرحی، اقدام به زیارت نیابتی امام حسین(ع) در ایام اربعین کرد که در این طرح ایرانیان حاضر در کربلا به نیابت از عاشقان حسینی در این ایام در کنار زیارت نیابتی، روضه و نماز زیارتی نیز انجام می‌دادند. 
 
* ادامه هیئات در دهه پایانی صفر
دهه پایانی ماه صفر با مناسبت‌هایی همچون وفات پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن(ع) در روز ۲۸ و شهادت امام رضا(ع) در روز ۲۹ این ماه همراه است که به همین مناسبت‌ هیأت‌های عزاداری در دهه پایانی این ماه نیز مجالس عزاداری را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برپا می‌کنند. البته امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا هیأت‌هایی که مجلس دهگی برپا می‌کنند، تعداد کمتری دارند و احتمال دارد هیأت‌های بزرگ و مداحان سرشناس امسال مجالسی با تعداد روزهای کمتر برپا کنند که اطلاع‌رسانی خواهد شد.
***
زیارت اربعین آیت‌الله رئیسی با مرزبانان در نقطه صفر مرزی
آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی در ادامه سفر به استان خراسان جنوبی با حضور در پاسگاه‌ مرزی یزدان در نقطه صفر مرزی با کشور افغانستان، با فرماندهان، افسران و سربازان مستقر در این پایگاه دیدار کرد. رئیس قوه‌قضائیه در این بازدید در جریان توانمندی‌ها و امکانات موجود برای صیانت از مرزهای کشور در حوزه‌های جنگ الکترونیک، توانمندی‌های پهپادی، رصد آنلاین و مرزبانی فیزیکی قرار گرفت. 
امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش و محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان جنوبی در این بازدید رئیس قوه‌قضائیه را همراهی کردند. در پایان این دیدار، آیت‌الله رئیسی با حضور در جمع افسران، سربازان و کادر پاسگاه مرزی یزدان، زیارت اربعین را به صورت دسته جمعی با آنها قرائت کرد. 
آیت‌الله رئیسی در جریان بازدید از پاسگاه مرزی یزدان در نقطه صفر مرزی با کشور افغانستان، طی سخنانی ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی، خطاب به فرماندهان، افسران و کادر مرزبانی گفت: امیدواریم سفر امسال زائران اربعین حسینی، سفری بی‌خطر همراه با زیارتی مقبول درگاه خداوند متعال و دعایی مستجاب باشد. 
رئیس قوه‌قضائیه ادامه داد: اگر چه اربعین امسال توفیق زیارت مرقد حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) حاصل نشد اما دل‌های ما با دیدن چهره‌های گرد و خاکی و نورانی شما که زیر تابش آفتاب رنگ خود را از دست داده‌اند، خرسند شد. 
آیت‌الله رئیسی اقدامات اقتدارآمیز مرزبانی در کشورمان را به عنوان قدرت بازدانده جمهوری اسلامی ایران تعریف کرد و افزود: اشرار و بدخواهان با حضور مقتدرانه نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران جرأت نمی‌کنند نسبت به سرزمین ما کوچک‌ترین فعالیتی داشته باشند. 
رئیس قوه‌قضائیه با بیان این نکته که کوچک‌ترین تحرک دشمنان از دید تیزبین مرزبانان ما پنهان نیست، عنوان کرد: تسلط و اشراف اطلاعاتی، اندیشه‌های والا و آموزش‌های نوین مرزبانان جمهوری اسلامی ایران، برای کشور ما تولید قدرت می‌کند. 
آیت‌الله رئیسی با اشاره به دلدادگی مردم روستا‌های اطراف پاسگاه‌های مرزی به مرزبانان اظهار کرد: دیوار‌های پادگان‌های کشور ما فقط حد پادگان را مشخص می‌کند و یقینا اگر این دیوار‌ها برداشته شود، مردم احساس دوگانگی نخواهند کرد، چرا که مرزبانان و تامین‌کنندگان امنیت را از خودشان می‌دانند. 
آیت‌الله رئیسی مهم‌ترین سرمایه کشور را وجود جوانان دلاور، سلحشور و مجاهد دانست و گفت: مرزبانان غیور ما با تمام وجود تحت امر فرماندهی معظم کل قوا، خواب را بر خود حرام می‌کنند تا مردم آسوده باشند و در امنیت زندگی کنند. 
رئیس قوه‌قضائیه همچنین با اشاره به دعای امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه درباره مرزبانان، جایگاه مرزبانی را جایگاهی بسیار رفیع و عملکرد مرزبانان را عملکردی بسیار تاثیرگذار در جامعه دانست. 

Page Generated in 0/0048 sec