printlogo


کد خبر: 225367تاریخ: 1399/7/19 00:00
رئیس قوه مقننه به مخالفت مقامات دولتی با حضور سرزده وی در بخش ICU بیماران کرونایی واکنش نشان داد
جهاد در سایه عقل معاد
یک عقل معاد داریم یک عقل معاش؛ پرستاران و پزشکان با عقل معاد مجاهدت کردند نه با عقل معاش!

گروه سیاسی: دکتر محمد‌باقر قالیباف در واکنش به برخی اظهارات رئیس‌جمهور در نقد بازدید حضوری وی از بخش ICU بیماران کرونایی گفت: وقتی سیل کرونا آمد، کادر درمانی ما در مقابل سیل با عقل معاد ایستادند. سیل کرونا و سیل مشکلات اقتصادی را داریم و باید در مقابل آن بایستیم و از مردم دفاع کنیم. اگر کنار مجاهدان خط مقدم نایستیم از مروت و انسانیت دور است. عقلانیت این است که لااقل به پرستاران و پزشکان خداقوت بگوییم. 
به گزارش «وطن امروز»، ماجرای عدم تشکیل جلسه سران قوا که از سوی روحانی لغو شده بود کماکان با واکنش‌های مختلفی در فضای سیاسی کشور همراه است. داستان از آنجا شروع شد که روز دوشنبه ساعاتی پس از دیدار سرزده رئیس مجلس از بخش ICU بیمارستان امام خمینی(ره)، به یکباره خبری مبنی بر لغو جلسه سران قوا از سوی رئیس قوه مجریه منتشر شد. از همان نخستین ساعات، برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن داشت که علت اصلی عدم شرکت رئیس‌جمهور در این جلسه به حضور رئیس قوه مقننه در بیمارستان برمی‌گردد؛ مساله قابل تاملی که در هفته‌های گذشته و با غیبت روحانی در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی صمت نیز خبرساز شده بود. 
با این حال واکنش تند افکار عمومی به امتناع رئیس‌جمهور از شرکت در جلسه سران ۳ قوه باعث شد روحانی نوک حملات خود را به سمت قالیباف گرفته و حرکت وی در حضور سرزده و نظارت میدانی بر بخش ICU بیمارستان امام خمینی(ره) را به باد انتقاد بگیرد. روحانی در حالی از اقدام رئیس قوه مقننه برآشفته شده بود که محمود واعظی، رئیس دفتر وی چندی پیش در واکنش به اعتراضات نسبت به عدم شرکت رئیس‌جمهور در جلسات مجلس شورای اسلامی خبر از رعایت پروتکل‌های ویژه از سوی روحانی داده و گفته بود: بارها گفته‌ شده است برای مقام‌های کشور ستاد ملی مبارزه با کرونا بر اساس حساسیت مسؤولیت‌شان دستورالعمل‌هایی را ابلاغ کرده است، البته این به معنای آن نیست که خون یک مقام رنگین‌تر از مردم عادی ما است. وی با بیان اینکه سلامتی همه ایرانیان خواه رئیس‌جمهور، وزیر یا یک فرد معمولی باشد، برای ما مهم است، افزوده بود: مثلا اگر من مبتلا شوم و به اجبار ۱۴ تا ۲۱ روز در منزل بمانم، ممکن است اتفاق خاصی نیفتد یا به کشور لطمه‌ای وارد نشود اما تردید نکنید اگر رئیس‌جمهور ۱۴ روز یا ۲۱ روز بخواهد در منزلش بماند قطعا به کشور و تصمیم‌گیری‌ها لطمه وارد می‌شود. 
با این حال رئیس‌جمهور در جریان جلسه روز چهارشنبه هیات دولت با اشاره به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در موضعی که آشکارا واکنش به رئیس مجلس به شمار می‌رفت، گفت: خدا به ما عقل داده و عقل حکم می‌کند از جان خود و جان دیگران محافظت کنیم. روحانی در همین زمینه اظهار داشت: در تمام مواردی که خودم شک کردم با ستاد ملی مقابله با کرونا مشورت کردم که مثلا این جلسه را بگذارم یا نگذارم، به این سمینار بروم یا نروم و به همه توصیه‌های آنها عمل کردم، زیرا وظیفه دینی و شرعی ما است و همه باید عمل کنیم. درست مانند این است که فردی وسط یک مسیل بایستد صدای سیل را می‌شنود و نترسد و بایستد تا آب او را ببرد؛ زلزله می‌آید و نمی‌ترسد و زیر سقف می‌ایستد و آوار روی سر او خراب می‌شود. ما باید به عقل خود و دستورات شرع و پروتکل‌های بهداشتی عمل کنیم.
پس از این موضع روحانی بود که تعدادی از روزنامه‌نگاران حامی دولت نیز این سخنان رئیس‌جمهور را به عنوان واکنش وی در مواجهه با اقدام رئیس قوه مقننه تفسیر کردند. اما ساعاتی پس از این اظهارات روحانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه بررسی مسائل نظام سلامت کشور درباره حواشی ایجاد‌شده پس از حضور وی در یکی از بیمارستان‌های تهران برای پیگیری وضعیت درمان بیماران کرونایی گفت: یک عقل معاد داریم، یک عقل معاش؛ در مبارزه با کرونا پرستاران و پزشکان با عقل معاد مجاهدت کردند نه با عقل معاش. قالیباف با بیان اینکه آن چیزی که ما را از جنگ اقتصادی و کرونا بیرون می‌برد وحدت و صمیمیت و پرهیز از اختلاف است، ادامه داد: نباید موضوعاتی جز آنچه را مشکل مردم است، به میان آوریم. جز حل مشکلات مردم به چیزی فکر نکنیم. رئیس مجلس با اشاره به بازدیدی که از بخش ICU بیمارستان امام خمینی(ره) داشت، گفت: این بازدید حداقل کاری بود که می‌توانستیم انجام دهیم. ما در نظارت میدانی، همه پروتکل‌ها را رعایت کردیم. فرمانده ستاد کرونا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و رئیس بیمارستان حاضر بودند و بر رعایت پروتکل‌ها نظارت کردند. وی خاطرنشان کرد: ۳۰ هزار پرستار ما کرونا گرفتند. اینها با عقل معاد کار کردند. برخی پرستاران از اسفندماه سال گذشته کارانه نگرفته‌اند و الان در خط مقدم هستند. این روند باید تغییر کند. قالیباف در ادامه با اشاره به این موضوع که پس از سیل کرونا کادر درمانی با عقل معاد مقابل آن ایستادگی کرد، گفت: سیل کرونا و سیل مشکلات اقتصادی را داریم و باید در مقابل آن بایستیم و از مردم دفاع کنیم. اگر کنار مجاهدان خط مقدم نایستیم از مروت و انسانیت دور است. عقلانیت این است که لااقل به پرستاران و پزشکان خداقوت بگوییم. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در بیمارستان فرهنگ ایثارگری را دیدم. در بیمارستان امام خمینی، پرستارانی بودند که از معیشت خود چیزی نمی‌گفتند، ولی نگران تجهیزات درمانی بودند. این همان روحیه دفاع‌مقدس است. 

Page Generated in 0/0082 sec