printlogo


کد خبر: 225440تاریخ: 1399/7/21 00:00
دور دنیا

تصادف اتوبوس با قطار در تایلند
تصادف مرگبار اتوبوس با قطار در استان مرکزی تایلند و واژگونی آن، ده‌ها کشته و زخمی بر جا گذاشت. مقام‌های تایلندی اعلام کردند تصادف بین یک اتوبوس و قطار در ۵۰ کیلومتری بانکوک، پایتخت این کشور جان حداقل ۱۷ نفر را گرفت و ۲۹ نفر دیگر زخمی شدند. یک مقام ارشد پلیس تایلند اعلام کرد مسافران اتوبوس حادثه‌دیده در حال عزیمت به استان چاچونگسائو به منظور حضور در مراسم ویژه بودایی در یک معبد بودند که دچار این حادثه شدند. بنا بر اعلام مقام‌های تایلندی، تاکنون مرگ ۱۷ نفر و جراحت ۲۹ نفر بر اثر این تصادف که 8 صبح دیروز به وقت محلی رخ داد، تایید شده است. 
***
کشته شدن یک فرمانده نیروهای هادی در شمال یمن
در درگیری بین نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با نیروهای منصور هادی در منطقه بیر المرازیق معروف به دروازه شرقی شهر الحزم، مرکز استان الجوف، یک فرمانده برجسته نیروهای هادی کشته شد. وزارت دفاع و ریاست ستاد کل ارتش یمن وابسته به دولت هادی در بیانیه‌ای اعلام کرد «عبدالعزیز حنکل» فرمانده تیپ ۱۱۰ در درگیری‌های شدید در حوالی شهر الحزم، مرکز استان الجوف کشته شده است. طبق گزارش وبگاه «عربی ۲۱»، در این بیانیه آمده است حنکل از جمله فرماندهانی بود که در عملیات‌ها و درگیری‌های زیادی با نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نقش داشته است. 
***
ازسرگیری مذاکرات لیبی در تونس از ماه نوامبر
استفانی ویلیامز، نماینده موقت دبیرکل سازمان ملل در لیبی اعلام کرد مذاکره بین طرف‌های لیبیایی از ماه نوامبر در تونس از سر گرفته خواهد شد. بر اساس گزارش روزنامه «القدس العربی»، در بیانیه منتشر شده در این باره آمده است، تونس در ابتدای نوامبر میزبان نشست‌های مستقیم برای گفت‌وگوی سیاسی در این خصوص خواهد بود؛ این اقدام بر اساس قطعنامه شماره ۲۵۱۰ شورای امنیت در سال ۲۰۲۰ خواهد بود که نتایج نشست برلین درباره لیبی در ۱۹ ژانویه را دربردارد. سازمان ملل و جامعه بین‌الملل امیدوار است بتواند به نزاع موجود در لیبی که از سال ۲۰۱۱ تاکنون ادامه یافته و منجر به متشنج شدن وضعیت اقتصادی و معیشتی شده، پایان دهد. نماینده موقت دبیرکل سازمان ملل در لیبی در ادامه گفت: نشست گفت‌وگوی سیاسی لیبی به صورت کلی تحقق چشم‌انداز واحد درباره چارچوب و ترتیبات حاکمیتی را دنبال می‌کند تا منجر به برگزاری انتخابات ملی در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای بازگرداندن حاکمیت لیبی و مشروعیت دموکراتیک برای سازمان‌های این کشور شود. در بیانیه منتشر شده، طرف‌های لیبیایی به توقف تمام اقدامات نظامی به امید رسیدن به یک توافق آتش‌بس دائمی، ایجاد منطقه عاری از سلاح و فراهم شدن زمینه مناسب برای رایزنی‌های سیاسی تشویق شده‌اند. لیبی بعد از سرنگونی دولت معمر قذافی توسط ائتلاف ناتو به سرکردگی آمریکا در سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۵ فاقد دولت بود تا اینکه بر اساس توافق صخیرات مغرب، دولت وفاق ملی با نظارت سازمان ملل تشکیل شد. با این حال یک دولت موازی در شرق لیبی مستقر است که دولت وفاق ملی را به رسمیت نشناخته و نیروهایش را به جنگ علیه طرابلس فرستاد. 
***
برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تاجیکستان
از صبح دیروز مردم تاجیکستان پای صندوق‌های رای رفتند تا رئیس‌جمهور خود را انتخاب کنند. طی 30 سال استقلال تاجیکستان برای ششمین‌بار است که انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور برگزار می‌شود. بر اساس اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات و همه‌پرسی تاجیکستان، 5 نامزد برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند که اسامی آنها بدین شرح است: «امامعلی رحمان» رئیس‌جمهور فعلی و رئیس حزب دموکراتیک خلق تاجیکستان؛ «معراج عبدالله‌‌اف» رئیس حزب کمونیست و نماینده پارلمان، «عبدالحلیم غفاروف» رئیس حزب سوسیالیست و نماینده پارلمان؛ «رستم لطیف‌زاده» رئیس حزب کشاورزی و نماینده پارلمان و «رستم رحمت‌زاده» رئیس حزب اصلاحات اقتصادی و نماینده پارلمان. 
***
سادیر جبارف نخست‌وزیر قرقیزستان شد
در پایان جلسه فوق‌العاده نمایندگان پارلمان قرقیزستان، «سادیر جبارف» به عنوان نخست‌وزیر این کشور منصوب شد. در این جلسه که دیروز ۱۱ اکتبر برگزار شد، دستور کار نمایندگان بررسی شرایط کاندیداهای پست ریاست دولت بود. از آنجا که اکثر نمایندگان در جلسه فوق‌العاده پارلمان شرکت کردند با موافقت بسیاری از اعضای پارلمان کاندیداتوری سادیر جبارف برای تصدی پست نخست‌وزیری تأیید و در نهایت تصویب شد. 
***
احتمال سفر هیأت ۴۰ نفره سودانی به مناطق اشغالی فلسطین
رسانه‌های رژیم صهیونیستی از آماده‌سازی برای سفر یک هیات سودانی در ماه آینده به مناطق اشغالی فلسطین خبر دادند. به گزارش این رسانه‌ها، این هیات متشکل از 40 شخصیت سودانی است که ماه آینده میلادی به فلسطین اشغالی سفر خواهد کرد. این رسانه‌ها اعلام کردند در این هیات سودانی ورزشکاران، هنرمندان و بازرگانان حضور خواهند داشت و ابتکار آن از سوی ابوالقاسم برطوم، نماینده سابق پارلمان سودان مطرح شده است. این در حالی است که با وجود رویکرد حاکمان نظامی سودان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، اکثریت مردم و احزاب و گروه‌های حامی آنها بشدت با برقراری روابط با رژیم اشغالگر قدس مخالف هستند. 

Page Generated in 0/0076 sec