printlogo


کد خبر: 225457تاریخ: 1399/7/21 00:00
خبر خوش وزیر بهداشت در مورد آخرین وضعیت تولید واکسن
واکسن کرونای ایرانی بزودی می‌آید

گروه اجتماعی: دیروز وزیر بهداشت یک خبر خوش درباره واکسن کرونا اعلام کرد تا مشخص شود تولید واکسن ایرانی کرونا مراحل پایانی خود را می‌گذراند. به گزارش «وطن ‌امروز»، مدتی پیش اعلام شد ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد برکت آزمایش‌های موفقیت‌آمیز واکسن ایرانی کرونا را انجام داده‌اند که منتظر تایید وزارت بهداشت است. 
این خبر را محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام اعلام کرده و گفته بود: واکسن ایرانی ساخته شده توسط همکاران دارویی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با موفقیت تست حیوانی خود را پشت‌سر گذاشته است و هم‌اکنون در حال آماده‌سازی مقدمات تست انسانی پس از تأیید وزارت بهداشت هستیم. همچنین داروی ضدکرونایی Remdesivir که به اعتقاد پزشکان برای درمان بیماری کرونا مؤثر است و به دلیل وجود تحریم‌ها، در بازار سیاه با قیمت ۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید، از این هفته با قیمت بسیار پایین‌تر و نرخ مصوب وزارت بهداشت، تولید و وارد بازار شد. به هر میزانی که وزارت بهداشت اعلام نیاز کند، از این دارو تولید کرده و در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌دهیم. 
حالا 20 روز پس از این اظهارات، وزیر بهداشت از نهایی شدن تولید واکسن کرونا خبر داد. سعید نمکی دیروز گفت: خبرهای خوشی از واکسن کرونا داریم. امروز به روابط بین‌الملل وزارت بهداشت گفتم که خبرهای تولید واکسن کرونا در کشور و مراحل طی شده را به سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کنند. 
نمکی بیان کرد: آمریکایی‌ها هیچ وقت ما را از تحریم معاف نکردند. یکی از دروغ‌های بزرگی که آمریکایی‌ها گفتند این است که دارو را از تحریم خارج کرده‌اند. وحشیانه‌ترین و ظالمانه‌ترین تحریم‌ها را در طول تاریخ علیه ما اعمال کردند. سفاک‌ترین و بی‌رحم‌ترین رژیم جهان، گروهی هستند که با ترامپ کار می‌کنند. 
وی ادامه داد: هنری در کشور برای ساخت دارو به خرج دادیم که فاویپیراویر و رمدسیویر و بقیه داروها را در داخل کشور تولید می‌کنیم و حتی آمادگی صادرات داریم. در شرایط تحریم‌ و با وجود همه سختی‌ها اجازه ندادیم مردم بدون دارو بمانند. 
از سوی دیگر رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری «کووید-۱۹» نیز درباره کیفیت کیت‌های تولید داخل گفت: به جرأت می‌گویم که این کیت‌ها همسطح کیت‌های خارجی است. مصطفی صالحی‌وزیری در گفت‌وگو با برنامه تهران کلینیک رادیو تهران درباره قیمت کیت‌های تشخیص کرونا اظهار داشت: تعرفه کیت‌ها توسط وزارت بهداشت اعلام شده و قیمت کیت آزمایش تشخیص مولکولی در بخش دولتی ۲۳۳ هزار تومان و در بخش خصوصی ۵۸۰ هزار تومان تعیین شده است. مشاهده هر گونه قیمت غیرمصوب، تخلف به حساب می‌آید و از طریق وزارت بهداشت، مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.  مصطفی صالحی‌وزیری درباره تولید کیت در کشور اظهار داشت: عمده کیت‌های مورد نیاز در داخل کشور توسط شرکت‌های ایرانی تولید می‌شود. تولید برای مصرف داخل که حدودا 30 هزار کیت در روز برای بیمارستان‌های دولتی است، برای مصرف داخلی کافی است اما گاه به دلیل افزایش ناگهانی شیوع بیماری، شرایط توزیع کیت با اختلال مواجه می‌شود، البته سعی می‌کنیم تا این مشکلات در اسرع وقت رفع شود. 
وی با تاکید بر سختگیری‌های زیاد جهت تایید کیفیت کیت‌های داخلی گفت: به جرأت می‌گویم که این کیت‌ها همسطح کیت‌های خارجی هستند. پس از بررسی نمونه‌های متفاوت ویروس کرونا بر روی کیت‌های مورد آزمایش، در صورت دریافت ضریب اطمینان ۹۰ درصد نسبت به کیت‌های مرجع، این کیت‌ها اجازه تولید خواهند داشت. در حال حاضر کیت‌هایی هم هستند که از لحاظ کیفی مورد تایید قرار نگرفته‌اند و با وجود سرمایه‌گذاری زیاد بر روی آنها، اجازه استفاده ندارند. 

Page Generated in 0/0069 sec