printlogo


کد خبر: 225467تاریخ: 1399/7/21 00:00
پیکرهای پاک‌ 7 تن از شهدای مدافع حرم پس از شناسایی و تأیید هویت به ایران منتقل شد
بازگشت قهرمانان خان‌طومان
پیکرهای شهیدان محمد بلباسی، رضا حاجی‌زاده علی عابدینی، حسن رجایی‌فر، زکریا شیری، مجید سلمانیان و مهدی نظری به وطن بازگشت

گروه سیاسی: مسؤول ایثارگران کل سپاه از شناسایی و تأیید هویت پیکرهای مطهر ۷ تن از شهدای مدافع حرم منطقه خان‌طومان سوریه در عملیات تفحص خبر داد. سردار «ابوالقاسم شریفی» در این باره اظهار داشت: پیرو تدبیر سردار شهید «حاج‌قاسم سلیمانی» مبنی بر تفحص در محور خان‌طومان سوریه پس از آزادسازی این مناطق، گروه تفحص ایثارگران سپاه در منطقه مستقر و پس از ماه‌ها تلاش خستگی‌ناپذیر، پیکر‌های مطهر تعدادی از شهدای جبهه مقاومت کشف شد. 
به گزارش «وطن امروز»، وی افزود: پس از تطبیق نمونه DNA در مرکز ژنتیک سپاه، هویت پیکر ۷ تن از شهدای مدافع حرم استان‌های مازندران، البرز، قزوین و خوزستان شناسایی و تأیید شد و پیکر‌های مطهر شهدا به میهن اسلامی بازگشت. سردار شریفی اسامی شهدای تفحص‌شده منطقه خان‌طومان را به این شرح اعلام کرد: شهیدان والامقام محمد بلباسی، رضا حاجی‌زاده، علی عابدینی و حسن رجایی‌فر از استان مازندران، شهید زکریا شیری از استان قزوین، شهید مجید سلمانیان از استان البرز و شهید مهدی نظری از استان خوزستان.
سپاه کربلای مازندران نیز روز گذشته درباره بازگشت پیکر ۴ شهید مدافع حرم مازندران از خان‌طومان اطلاعیه‌ای صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: «کبوتران خونین بال کربلای خان‌طومان آرمیده در سرزمین بلا دیده شام، این بار در ایام شهادت فرزندان رسول خدا، عازم دیار علویان خواهند شد و پس از ۵ سال هجرت خونین، به چشم‌انتظاری‌ها پایان می‌دهند. مجاهدان راه خدا و پیروان صدیق اهل‌بیت پیامبر اعظم(ص) که سال ۹۵ برای دفاع از حریم آل‌الله و قرارگاه حسین‌بن‌علی(ع) که ایران اسلامی است به سوریه اعزام شده بودند، با اقتدا به علمدار دشت نینوا، جان خویش را در طبق اخلاص گذاشتند و حال پس از قریب به ۵ سال پیکر مطهرشان به استان شهیدپرور مازندران و آغوش مردم مؤمن و ولایتمدار برمی‌گردد تا دوباره علوی‌تبارها با مسافران کربلایی خود دیدار کنند و حال و هوای مازندران به عطر شهادت آغشته شود. پیرو تدبیر سیدالشهدای محور مقاومت، شهید حاج‌قاسم سلیمانی مبنی بر تفحص در محور خان‌طومان سوریه پس از آزادسازی این مناطق، گروه تفحص ایثارگران سپاه در منطقه مستقر شد و پس از ماه‌ها تلاش خستگی‌ناپذیر، پیکر مطهر شهیدان رضا حاجی‌زاده، علی عابدینی، محمد بلباسی و حسن رجایی‌فر، پس از تطبیق نمونه DNA در مرکز ژنتیک سپاه، شناسایی و طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، صبح دوشنبه ۲۱ مهرماه برای طواف و زیارت حرم مطهر امام رئوف حضرت علی‌بن‌الموسی‌الرضا(ع) عازم مشهد مقدس می‌شود که با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا، این مراسم بدون حضور مردم بوده و به صورت زنده از شبکه‌های سیما پخش خواهد شد و پس از آن پیکرهای مطهر شهدای عزیز، برای تشییع و خاکسپاری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، عازم مازندران خواهد شد». 
 
* کربلای خان‌طومان
با آغاز آتش‌‌افروزی تکفیری‌ها در منطقه بویژه جنگ تکفیری‌های داعش علیه ملت مظلوم عراق و سوریه و حضورشان در نزدیکی مرزهای ایران، زنگ خطر برای کشورمان هم به صدا درآمد و همین احساس خطر موجب شد جوانانی از این مرز و بوم که نام مدافع حرم به خود گرفته‌اند داوطلبانه و با فرماندهی سپهبد شهید قاسم سلیمانی پای در میدان نبرد کیلومترها آن سوتر از حرم معصومین(ع) بگذارند و با صرف نظر از راحتی و آسایش خود و عزیزان‌شان، شری بزرگ از منطقه به نام داعش را از سر مردم بی‌د‌فاع منطقه کم کنند. 
در میان سطور این دیوان قطور از حماسه فرزندان این کشور، نبرد خان‌طومان که به کربلایی دیگر تشبیه شده قرار گرفته است. بازخوانی خلاصه‌ای از زندگی شهدای خان‌طومان، این حماسه‌سازان جاوید تاریخ این مرز پرگهر در معرکه خان‌طومان جایی که ناجوانمردانه در شرایط آتش‌بس مورد هجوم تکفیری‌ها قرار گرفته و جانانه مقاومت می‌کنند ضروری است. 
 
* شهید محمد بلباسی
شهید محمد بلباسی از شهدای لشکر عملیاتی ۲۵ کربلای مازندران و یکی از ۱۳ نفری بود که ۱۷ اردیبهشت‌ ۹۵ در نبرد خان‌طومان به شهادت رسید، در حالی که فرزند کوچکش زینب هرگز وی را ندیده بود. محمد بلباسی، شهیدی از شهرستان قائمشهر استان مازندران است که آنانی که او را می‌شناسند از او به عنوان «نامدار گمنام» یاد می‌کنند. 
 
* شهید علی عابدینی
علی عابدینی شهید مدافع حرم و عضو یگان صابرین لشکر 25 کربلا بود که سال 85 به سپاه پیوست و بهار 95 در 27 سالگی برای مبارزه با تروریست‌ها و دفاع از حرم حضرت زینب(س) عازم سرزمین شام شد و در منطقه خان‌طومان به همراه تعدادی از دوستانش هنگام نبرد با دشمنان اسلام به شهادت رسید. 
 
* شهید مهدی نظری
 سروان شهید مدافع حرم مهدی نظری در جریان حمله نیروهای تکفیری در منطقه حلب سوریه در تاریخ ۲۰ خردادماه سال ۹۵ به شهادت رسید و پیکرش مفقود شد. 
شهید مدافع حرم مهدی نظری متولد اول فروردین‌ ۱۳۶۴ و اهل شهرستان اندیمشک در استان خوزستان است. سروان مهدی نظری از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) به سوریه اعزام شد و پس از چند سال در تفحص انجام شده و تأیید آزمایش دی‌ان‌ای به میهن اسلامی بازگشت. 
 
* شهید زکریا شیری
پیکر پاک شهید زکریا شیری، شهید مدافع حرم پس از چندین سال در سوریه تفحص شده و این خبر نیز به اطلاع خانواده شهید رسید. شهید مدافع حرم، زکریا شیری چهارم آذر 94 در منطقه العیس سوریه به شهادت رسید. شهید زکریا شیری پاییز سال 94 به سوریه اعزام شده بود. به گفته همرزمانش، وی بر اثر انفجار تله انفجاری شهید شد. 
 
* شهید رضا حاجی‌زاده
شهید مدافع حرم رضا حاجی‌زاده اهل آمل از شهدای لشکر عملیاتی ۲۵ کربلا به همراه ۱۲ تن دیگر از یارانش ۱۷ اردیبهشت‌ ۹۵ در خان‌طومان سوریه به شهادت رسید که پیکرش در معرکه نبرد جا ماند. 
از این شهید بزرگوار ۲ فرزند یه یادگار مانده است. 
 
* شهید حسن رجایی‌فر
شهید مدافع حرم حسن رجایی‌فر چهارم تیر 1354 در یکی از روستاهای کامی‌کلا از توابع بند پی غربی، شهر خشرودپی از شهرستان بابل چشم به جهان گشود. او دی 94 برای نخستین‌بار به ماموریت رزمی در سوریه رفت که پس از 20 روز مبارزه از ناحیه کتف مجروح شد و برای معالجه و درمان به ایران بازگشت. 
14 فروردین 95 موعد دوم ماموریتش بود. پس از رزم سنگین 22 روزه در مناطق عملیاتی حلب- خان‌طومان او و همرزمانش در روز پنجشنبه 16/2/95 مورد هجوم همه‌جانبه از جمله حملات انتحاری دشمنان تکفیری قرار گرفتند که در منطقه خان‌طومان به درجه رفیع شهادت نائل آمد. 
 
* شهید مجید سلمانیان
شهید مجید سلمانیان روحانی مبلغی بود که بعد از اعزام داوطلبانه در نبرد خان‌طومان به شهادت رسید. مادر شهید روایت شهادت این رزمنده مدافع حرم را اینگونه نقل کرده است: آنها در منطقه خان‌طومان بودند که آتش‌بس در آن جریان داشت اما تروریست‌ها نقض پیمان کرده و به رزمنده‌های ما در خان‌طومان حمله کردند. مجید تا آخرین لحظات در منطقه می‌ماند و با آنکه خیلی از رزمنده‌ها برگشته بودند، او ایستادگی می‌کند. همرزم شهید می‌گفت: شب شهادت پسرتان کنارش بودم و به او گفتم همه برگشته‌اند، تو هم منطقه را ترک کن اما شهید ایستادگی کرد و در همین هنگام یک گلوله از پشت به او اصابت کرد و از سینه‌اش خارج شد. به زمین افتاد، من خودم او را برگرداندم و دیدم که هنوز زنده است. به من گفت رهایم کن و برگرد. بعد اشهدش را گفت و چشم‌هایش را بست. تکانش دادم، چشمش را باز کرد. باز خواست برگردم و دوباره اشهدش را خواند و این بار به شهادت رسید. 
 
* کمک آمریکا به تروریست‌ها برای حمله به خان‌طومان
خاطرات محسن بهاری، رزمنده مدافع حرم مازندرانی که در نبرد خان‌طومان حضور داشته است در این باره خواندنی است. خاطرات این رزمنده از صحنه معرکه خان‌طومان به این شرح است: واقعا بچه‌ها مردانه ایستادگی کردند جلوی 2000 نفر. وقتی حاج‌قاسم آمد و فهمید 200 نفر جلوی ۲ هزار نفر ایستادگی کردند، گفت مازندران کارش را بخوبی انجام داد. به برکت خون شهدا ورودی شهر دست ما بود. تکفیری‌ها از آن نیروی ۲ هزار نفره اعلام کردند 700 کشته دادند. 
ما در حال پیشروی و گرفتن این جاده بودیم و در صورت پیروزی قوای ما، حلب به صورت کامل در محاصره‌مان قرار می‌گرفت. روسیه هم شبانه‌روز در حال بمباران این منطقه بود تا اینکه آمریکا به روسیه اعلام کرد ۲ روزی دست نگه دارد و در واقع آتش‌بس شود و حملات توپخانه‌ای و هوایی‌اش را متوقف کند تا کشته‌ها و زخمی‌ها جمع‌آوری شوند. آمریکا با این امر به نوعی ۲ روز روسیه را از بازی نظامی خارج کرد. گروه‌های مختلف تروریستی هم که بعضا با هم مشکل داشتند در این قضیه متحد شده و تصمیم گرفتند وضعیت خان‌طومان را مشخص کنند و بعد راجع به مشکلات‌شان بحث کنند. 
من از روز چهارشنبه با دوربین ترمالی (حرارتی) که داشتم، متوجه شدم دشمن کاملا در حال آماده شدن است و اطلاع هم دادم اما گفتند چون آتش‌بس اعلام شده و بچه‌های سازمان ملل اینجا هستند، دشمن حمله نمی‌کند. با این حال بچه‌های نیروی قدس به این اکتفا نکردند و گفتند شما آمادگی داشته باشید. 
شهید کابلی هم با اصابت خمپاره به شهادت رسید. شهید بلباسی که در مناطق عملیاتی راهیان نور همیشه با او بود، رفت شهید کابلی را بیاورد، شهید بریری هم برای کمک به بلباسی رفت تا در میان تیر و ترکش تنها نباشد. وقتی پیکر کابلی را روی ماشین گذاشتند، با قناصه هر ۲ را از پشت زدند. عکس‌های شهید بلباسی را اگر ببینید صاف دراز کشیده و پشت سرش خون جاری شده است. اینها واقعا مردانه ایستادند. من خط به خط عقب می‌آمدم و شاهد این قضایا بودم.

Page Generated in 0/0071 sec