printlogo


کد خبر: 225483تاریخ: 1399/7/22 00:00
مقام‌های سابق دولتی، سازمان‌های امنیتی و نهادهای بین‌المللی بروز خشونت بعد از انتخابات در آمریکا را حتمی دانسته‌اند
انتخابات میلیشیایی
به نظر می‌رسد مراکز رأی‌گیری و صندوق‌های رأی در روز رأی‌گیری یکی از اصلی‌ترین مراکز بروز خشونت‌ها خواهد بود

رضا عدالتی‌پور*: ۳ هفته مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هر دو نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه خود را برنده انتخابات می‌دانند و تنها دلیل شکست خوردن در انتخابات را «حیله‌گری» و «تقلب» رقیب قلمداد می‌کنند؛ موضعی که سبب‌ شده جامعه آمریکا بیش از پیش به سمت دوقطبی و خشونت سوق پیدا کند. ترامپ از ماه‌ها قبل در شیپور جنگ دمیده و با زیر سوال بردن ساختار انتخابات و رای‌گیری پستی، طرفدارانش را آماده کرده نتایج را قبول نکنند. دموکرات‌ها هم که تجربه تلخی در سال 2000 و شکست در برابر جورج واکر بوش داشتند، این بار صراحتا اعلام کرده‌اند در صورت شکست با شائبه تقلب در انتخابات، طرفداران خود را به خیابان‌ها خواهند کشاند. در حال حاضر کمتر ناظر و اندیشمندی در حوزه مسائل آمریکا و انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور است که فردای سوم نوامبر را روزی آرام و بدون خشونت در آمریکا بداند. بدون در نظر گرفتن جناح‌بندی‌های سیاسی و نژادی از نهادهای امنیتی تا مقامات سابق دولتی و سناتورهای فعلی و حتی رهبران گروه‌های محلی، همگی بر این گزاره تاکید دارند که باید آمادگی لازم را برای خشونت‌های گسترده در فردای انتخابات و حتی روز انتخابات داشته باشند. در این بین آنچه باعث نگرانی جدی آنها شده، این است که شورش‌های آتی شباهتی به اعتراضات مدنی یا تظاهرات یک جنبش هماهنگ و یکپارچه نخواهد داشت، بلکه حدود 300 گروه شبه‌نظامی با فراگیری حدود 15 تا 20 هزار نیروی مسلح آموزش دیده از ۲ طرف، عملا آماده مقابله و تسویه‌حساب در خیابان‌ها هستند. 

* وزیر پیشین خارجه آمریکا: ترامپ به تقلب و آشوب در انتخابات فکر می‌کند
به گزارش «وطن امروز»، مادلین آلبرایت، وزیر پیشین خارجه آمریکا در یادداشتی در فایننشال‌تایمز، هدف دونالد ترامپ در انتخابات پیش‌‌رو را ایجاد هرج‌و‌مرج و شورش در کشور با استفاده از ابزار تقلب دانست. آلبرایت در این یادداشت با اشاره به رفتار ترامپ در مناظره با بایدن نوشت: وقتی ترامپ از محکوم کردن نیروهای متعصب نژادی یا وعده تبعیت از نتیجه انتخابات خودداری کرد، نشان داد به دنبال هرج‌و‌مرج است. ترامپ خود با ادعای تقلب در انتخابات عمدا بذر آشوب و هرج‌و‌مرج از جمله رویارویی خشونت‌آمیز را در روز انتخابات می‌پاشد. اگر نتایج به هم نزدیک باشد ممکن است از سوی یکی از طرف‌ها رد شود. هیچ انتخاباتی بدون نقص نیست ولی این بار رئیس‌جمهوری می‌خواهد هر نقص کوچکی را توطئه‌ای بزرگ نشان دهد. در نهایت این جنجال ممکن است در دیوان عالی حل شود که برای حامیان بایدن ناراحت‌کننده خواهد بود. 
 
* نهادها و ناظران بین‌المللی نگران خشونت بعد از انتخابات آمریکا
علاوه بر این مقام سابق دولتی، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی که بر بسیاری از انتخابات نظارت دارند هم درباره احتمال خشونت و به هرج‌ومرج کشیده شدن این انتخابات ابراز نگرانی کرده‌اند. خبرگزاری سی‌ان‌ان در گزارشی با اشاره به این مساله نوشت: تحلیلگران، سازمان‌ها و نهادهای ناظر بین‌المللی در اقصی نقاط جهان و همچنین در داخل آمریکا درباره نشانه‌های نگران‌کننده‌ای که از این انتخابات دریافت می‌کنند، هشدار می‌دهند. آنچه از اعتراض‌های سراسری و برخورد قهرآمیز نیروهای پلیس با معترضان در سال جاری در آمریکا مشخص شد، این امکان را که ایالات متحده شاهد خشونت‌های مسلحانه پس از برگزاری و اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری باشد دوچندان کرده است. اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی با موضوع ارزیابی تهدید افراط‌گرایان برای برهم زدن انتخابات و ناآرامی‌های بعد از آن، این تهدیدات را بسیار واقعی دانسته است. اواخر ماه سپتامبر هم اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) و وزارت امنیت داخلی آمریکا در یادداشت‌هایی جداگانه درباره تهدید «تندروهای داخلی»، افزایش تنش‌های سیاسی و ناآرامی‌های مدنی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور هشدار دادند. 
 
* بهانه شورش چیست؟
با توجه به اینکه تخمین ‌زده می‌شود امسال حدود 80 میلیون آمریکایی رای پستی دهند، انتظار می‌رود انتخابات سال جاری همراه با چالش‌هایی باشد. این رقم تقریبا بالاترین رکورد در میزان آرای پستی در انتخابات آمریکاست که طی سال‌های اخیر رواج بیشتری یافته است. در گذشته معمولا افراد سالمند آرای خود را از طریق پست ارسال می‌کردند که عمدتا محافظه‌کار و طرفدار حزب جمهوری‌خواه بودند اما طی سال‌های گذشته عمدتا کارگران و کسانی که نمی‌خواستند برای شرکت در انتخابات از محل کار خود مرخصی بگیرند، در انتخابات به صورت پستی شرکت کرده‌اند. این قشر عمدتا طرفدار حزب دموکرات هستند. بر این اساس ترامپ و جمهوری‌خواهان در پی القای گزینه تقلب در انتخابات پستی هستند. رئیس‌جمهوری آمریکا ماه گذشته در نوادا اعلام کرد دموکرات‌ها تلاش می‌کنند در آرای انتخاباتی دست ببرند، چراکه تنها راه پیروزی برای آنها همین است. او در سخنرانی‌های خود به کرات رای‌دهندگان آمریکایی را تشویق کرده برای اطمینان یافتن از درست عمل کردن سیستم رای‌گیری، ۲ بار رای دهند؛ امری که در قانون اساسی آمریکا یک جرم مسلم شناخته می‌شود. ترامپ مدعی است کشورهای خارجی ممکن است با کپی گرفتن از برگه رای‌گیری باعث تقلب در انتخابات شده و از هواداران خود خواسته است در روز رای‌گیری به مراکز رای‌گیری بروند و مراقب دزدیده شدن آرای رای‌دهندگان باشند. از سوی دیگر بایدن و حامیان دموکراتش دخالت ترامپ و طرفدارانش در پای صندوق‌های رای را عامل بر هم خوردن نتایج انتخابات می‌دانند. دموکرات‌ها با توجه به قدرت حداکثری جمهوری‌خواهان در دیوان عالی آمریکا نگرانی‌ خود را از نفوذ این نهاد در نتیجه انتخابات پنهان نکرده‌اند و در محافل تصمیم‌سازی از دعوت طرفدارا‌ن‌شان به تظاهرات خیابانی در صورت شکست در انتخابات صحبت کرده‌اند. 
 
* جرقه‌ خشونت‌ها از کجا خواهد خورد؟
به نظر می‌رسد مراکز رای‌گیری و صندوق‌های رای در روز رای‌گیری یکی از اصلی‌ترین مراکز بروز خشونت‌ها خواهد بود. هرچند «اف‌بی‌آی» و وزارت دادگستری اعلام کرده‌اند تلاش می‌کنند خشونتی را که احتمال راهیابی آنها به انتخابات و مراکز اخذ رای می‌رود، مهار کنند اما مشخص نیست ده‌ها هزار انجمن انتخاب محلی و آژانس‌ها و ادارات اجرای قانون ایالتی، محلی و قبیله‌ای به حضور افراد مسلح در مراکز اخذ رای چه واکنشی خواهند داشت. 
 
* چرا خشونت در فردای انتخابات حتمی است؟
با توجه به شکاف سیاسی کنونی در آمریکا، انتخابات ریاست‌جمهوری امسال نگران‌کننده به نظر می‌رسد. بایدن و بویژه ترامپ در ماه‌های گذشته شدیدا به این دوقطبی دامن ‌زده‌اند. از زمان شیوع ویروس کرونا و بعد از آن فاجعه قتل شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس مینه‌سوتا که منجر به اعتراضات سراسری علیه خشونت پلیس و تبعیض نژادی در آمریکا شد، این کشور شاهد دو‌دستگی نژادی تشدیدشده است، تا جایی که کار در برخی ایالت‌ها حتی به درگیری مسلحانه نیز کشیده شد. در حال حاضر نیز گروه‌های محلی مسلح آماده‌ای هستند تا خشونت خود را علیه تقلبی که از سوی ۲ کاندیدا مطرح شده و قرار است در انتخابات اعمال شود، در برابر گروه‌های رقیب اعمال کنند. اتفاقات اخیر نشان می‌دهد گروه‌های شبه‌نظامی در آمریکا بر اساس وابستگی حزبی خود و بروز تنش‌های حزبی، آمادگی و پتانسیل ایجاد بحران را دارند. اقدام گروه‌های راست‌ افراطی تنها یک ماه مانده به انتخابات، برای ربودن فرماندار میشیگان «گرچن وایتمر» بخوبی نشان می‌دهد احتمال بروز چنین خشونت‌هایی باید جدی گرفته شود. 
 
* انبار سلاح در اختیار لشکر شبه‌نظامیان
«مرکز حقوقی ساوثرن پاورتی» آمریکا در گزارشی که سال 2016 منتشر کرد، نوشت سال 2015 حدود 276 گروه شبه‌نظامی در آمریکا شناسایی شدند. این رقم در سال 2014 حدود 202 گروه بوده است که طی یک سال افزایشی 37 درصدی داشته است. تعداد گروه‌های شبه‌نظامی شناسایی‌شده در آمریکا در سال 2008 حدود 42 گروه بود که به مرور زمان روند صعودی داشته است. بنا بر گزارش‌ اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا، حدود 300 گروه گوناگون شبه‌نظامی در ایالات متحده آمریکا وجود دارد که شمار نیروهای نظامی و آموزش‌دیده آنها چیزی بین 15 تا 20 هزار نفر برآورد می‌شود. همچنین نزدیک به 432 میلیون سلاح دست آمریکایی‌هاست که بیشتر از میانگین یک سلاح برای هر آمریکایی است. از این گذشته طی ماه‌های فوریه و آوریل امسال، گروه‌های هواخواه شورش رشد 60 درصدی در صفحات فیسبوک داشته‌اند. پیش از بسته شدن صفحات این گروه‌ها بر اساس آمار فیسبوک این صفحات مربوط به 125 گروه با بیش از 73 هزار دنبال‌کننده می‌شد. 

*روزنامه‌نگار

***

[چه گروه‌هایی در جنگ خیابانی حضور خواهند داشت؟]

در بین گروه‌های میلیشیا در آمریکا یکی از گروه‌های شبه‌نظامی که در سال 2008 تاسیس شد و تا به الان هم فعال است، گروه «۳ درصدی‌ها»ست. این گروه یک جنبش راست‌گرای افراطی آمریکایی- کانادایی است که طرفدار مالکیت سلاح و مقاومت در قبال دخالت دولت فدرال آمریکا در امور محلی و ایالتی است. این گروه یک گروه ضددولتی است اما آنها اکنون از طرفداران دونالد ترامپ به شمار می‌روند. «کریس هیل» رهبر این گروه است که چندی پیش گفت «45 روز آینده (قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا) پر از خشونت خواهد بود». در نگاه این گروه، جنبش‌هایی مانند «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» و گروه‌های ضدفاشیستی و هر دموکراتی که به دنبال محدودیت تسلیحات باشد، دشمن محسوب می‌شود. رهبر گروه 3 درصدی‌ها می‌گوید «روز 4 نوامبر وقتی ترامپ برنده خواهد شد، دموکرات‌ها دیوانه خواهند شد و شهرها خواهند سوخت». او درباره پیروزی بایدن می‌گوید برخی گروه‌ها «علیه ریاست‌جمهوری جو بایدن خیزش خواهند داشت، بویژه اگر اتهام تقلب باشد». در سوی دیگر «استاد بزرگ جی» رهبر گروه NFAC که یک گروه شبه‌نظامی متشکل از سیاه‌پوستان است می‌گوید «خونریزی خواهد بود... آمریکا کشوری خشن است. ما بزرگ‌ترین میلیشیای ائتلافی سیاه‌پوستان روی کره زمین هستیم». در این بین فراخوان علنی گروه‌هایی مثل جنبش «بوگالو» برای انقلاب و شورش در آمریکا نشان از آمادگی آنها برای یک جنگ داخلی از مدت‌ها پیش است.

Page Generated in 0/0072 sec