printlogo


کد خبر: 225488تاریخ: 1399/7/22 00:00
سعد حریری از دیروز رایزنی‌ها برای تشکیل دولت را آغاز کرد
نخست‌وزیر لبنان یا مأمور غرب

گروه بین‌الملل: سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان که اخیرا از نامزد شدن خود برای نخست‌وزیری جدید این کشور خبر داده بود، از دیروز رایزنی‌هایش برای تشکیل دولت را آغاز کرده است. 
هر چند حریری عصر دیروز با میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان دیدار داشت اما آنچه مسلم است حریری بیشتر از آنکه به فکر بهبود اوضاع لبنان باشد، درصدد رایزنی برای پیاده کردن نقشه‌های محور عبری- عربی- غربی در لبنان است. 
به گزارش «وطن امروز»، سعد حریری که هفته قبل از آمادگی خود برای قبول پست نخست‌وزیری  گفت پس از دیدار با رئیس‌جمهور این کشور، طرح پیشنهادی فرانسه را آخرین و تنها فرصت برای نجات لبنان خواند. حریری پس از دیدار با عون گفت: طرح «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه تنها و آخرین فرصت باقیمانده برای توقف فروپاشی لبنان و بازسازی بیروت است؛ همه این را می‌دانند و آگاهند که وقتی نداریم تا بخواهیم آن را برای جدال‌های سیاسی از دست بدهیم. وی افزود به اطلاع رئیس‌جمهور رسانده که هیأتی برای ارتباط با تمام گروه‌های سیاسی می‌فرستد تا اطمینان پیدا کند آنها به تمام بندهای طرح فرانسه متعهد هستند. حریری تأکید کرد: بر بیداری احزاب سیاسی تکیه دارم. مواضع من با رئیس‌جمهور یکی است و همین موضوع مرا تشویق می‌کند با این ابتکار عمل (طرح فرانسه) جلو بروم. 
برای کارشناسان حوزه لبنان از پیش مشخص بود در صورت آمادگی حریری برای حضور مجدد در قامت نخست‌وزیر لبنان، وی دنبال‌رو طرح‌های غربی خواهد بود که یکی از آنها تغییر پایگاه سیاسی وزیر دارایی به بهانه جلب کمک‌های خارجی و صندوق بین‌المللی پول است. به عبارت دیگر از آنجا که بر اساس سهمیه‌بندی کابینه در لبنان، وزیر دارایی به جریان حزب‌الله و امل نزدیک است، حریری قصد دارد با بهانه کردن طرح فرانسه برای استفاده از نیروهای تکنوکرات، با انتصاب شخص مدنظر خود در وزارت دارایی جریان 8 مارس را محدود کند اما آنچه مشخص است آنکه 8 مارس و در رأس آن جریان امل و جنبش حزب‌الله در این باره هوشیاری کامل دارند و طبیعتا اقدامات مقابله‌ای را برای آن در نظر گرفته‌اند.

Page Generated in 0/0064 sec