printlogo


کد خبر: 225510تاریخ: 1399/7/22 00:00
گزارشی درباره سفر رئیس کل بانک مرکزی به عراق برای پیگیری مطالبات ارزی ایران
همتی از عراق دلار می‌آورد؟
کاهش 500 تومانی قیمت دلار در بازار ارز

گروه اقتصادی: با بالا گرفتن بحران ارزی در کشور، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی صبح دیروز با هدف رایزنی با مسؤولان عراق به منظور بازگرداندن ارزهای کشورمان، برای چندمین بار به این کشور سفر کرد. در پایان این سفر، همتی از توافق با این کشور برای آزاد کردن منابع مالی کشورمان خبر داد. به گزارش «وطن امروز»، پس از افزایش قیمت ارز و رسیدن قیمت دلار به 31 هزار و 500 تومان، رئیس کل بانک مرکزی که بارها مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت ارز را عدم بازگشت ارزهای حاصل از صادرات خوانده بود به منظور تسهیل بازگشت ارزهای موجود در عراق برای چهارمین بار به این کشور سفر کرد. این چهارمین سفر همتی به عراق طی شروع مسؤولیت وی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی است. آخرین سفر رئیس کل بانک مرکزی کشورمان به عراق پیش از سفر اخیر در 28 خردادماه سال جاری انجام شده بود. وی درباره این سفر با انتشار پستی در اینستاگرام نوشت: «در مذاکرات امروز درباره نحوه اجرای تفاهمنامه و استفاده از منابع بانک مرکزی برای خرید کالاهای اساسی و دارو به نتایج خوبی رسیدیم. سال گذشته توافقنامه خوبی درباره نحوه استفاده از منابع ناشی از صادرات گاز و برق به عراق، امضا کردیم. لیکن به‌ خاطر برخی مشکلات، تفاهمنامه به ‌طور کامل عملیاتی نشده بود. در مذاکرات امروز درباره نحوه اجرای تفاهمنامه و استفاده از منابع بانک مرکزی برای خرید کالاهای اساسی و دارو به نتایج خوبی رسیدیم که ان‌شاءالله از هفته آینده مراحل عملیاتی آن آغاز خواهد شد. ارزش صادرات گاز و برق ایران به عراق سالانه چندین میلیارد دلار است. به ‌علاوه، میلیاردها دلار از منابع بانک مرکزی نیز در این کشور است که درباره نحوه استفاده از آن بر اساس تفاهمنامه سال گذشته به توافق رسیدیم. آقای کاظمی، نخست‌وزیر عراق ضمن تاکید بر همکاری کشور عراق در رفع مشکل پرداخت به ایران بابت برق و گاز، تصریح کرد با مسؤولان مربوط در این امر، جلساتی داشته‌ام و در جریان مشکلات هستم، از آنها خواسته‌ام که برای برطرف کردن این قبیل مسائل همکاری لازم را داشته باشند و پیغام ما برای دوستان‌مان در تهران این است که کشور عراق در این مسیر گام برمی‌دارد. ایشان یادآور شد درباره حل مشکلات انتقال پول به شیوه تامین مواد غذایی و کالاهای اساسی با شما هم توافق کامل داریم و همکاری لازم را به ‌عمل می‌آوریم. علاوه بر این تجار عراقی نیز علاقه‌مند به همکاری هستند و شخصا دستور داده‌ام مشکلات مرتبط با پرداخت ایران حل شود». 
بر این اساس، اینطور که پیداست نتایج مثبتی از سفرهای گذشته همتی به عراق حاصل نشده است و امید است در سفر اخیر توفیقاتی حاصل شود. همتی همچنین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) درباره سفر اخیر خود به عراق اظهار داشت: با بانک مرکزی و بانک تجارت عراق بر سر آزاد کردن منابع مالی کشورمان به توافق رسیدیم. وی جلسه مشترک خود با «مصطفی غالب مخیف» رئیس بانک مرکزی و «سالم جواد عبدالهادی چلبی» رئیس بانک تجارت عراق را در این راستا مهم ارزیابی کرد و گفت: در این جلسه درباره تبادلات تجاری گفت‌وگوی مفصلی صورت گرفت. همتی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در نتیجه صادرات برق و گاز به عراق، منابع مالی چشمگیری در بانک‌های عراق دارد. رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: نخست‌وزیر عراق از حصول این توافق ابراز خرسندی و استقبال کرده است. وی افزود: در دیداری که متعاقب جلسه سه‌جانبه، با «مصطفی الکاظمی» داشتیم، نخست‌وزیر عراق قول داد به طور هفتگی روند انجام این توافق را میان ۲ کشور پیگیری کند. همتی ابراز امیدواری کرد با توافق‌های انجام‌شده گام‌های مثبتی در توسعه روابط اقتصادی و بانکی با کشور دوست و برادر عراق برداشته شود. وی تصریح کرد: با توجه به رایزنی‌های امروز و قول‌هایی که مسؤولان عراقی داده‌اند، نسبت به آینده امیدواریم و نتایج آن بزودی در مناسبات بانکی و اقتصادی ۲ کشور مشخص می‌شود. به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران در چارچوب این توافق، بنا دارد بر اساس نیازهای خود، از این منابع مالی برداشت کند. وی با اشاره به اینکه این منابع متعلق به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است، افزود: بانک مرکزی مهم‌ترین تامین‌کننده نیازهای اساسی کشور در بخش‌های مختلف صنعت و معدن، کشاورزی و بهداشت است. همتی خاطرنشان کرد: این کالاها به دلیل اینکه جزو نیازهای اساسی کشور است معاف از تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکاست. وی مانع اساسی در برداشت از این منابع مالی را در حوزه اجرایی دانست و گفت معذوریت‌هایی که بانک مرکزی و بانک تجارت عراق قبلا داشتند با توافق امروز برطرف شد. 
***
[کاهش 500 تومانی قیمت دلار در بازار ارز]
دیروز قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد 500 تومان کاهش یافت. از اصلی‌ترین دلایل کاهش قیمت ارز می‌توان به تزریق ارز توسط بازارساز اشاره کرد. قیمت هر دلار آمریکا دیروز 31 هزار تومان و قیمت یورو 36500 تومان بود. دیروز از ساعات ابتدایی آغاز به کار بازار، با فعال شدن صرافی‌های امین و فاصله معنادار قیمت آنها با قیمت بازار آزاد، قیمت ارز کاهشی شد. بر این اساس، بانک مرکزی یکشنبه از عرضه ۵۰ میلیون دلار اسکناس در قالب بازار متشکل ارزی در بازار خبر داده بود که آمار دیروز حکایت از عرضه ۸۳ میلیون دلاری در بازار داشته است. شنبه بانک مرکزی اعلام کرد که سقف خرید بانک‌ها و صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی به ۵۰۰ هزار دلار افزایش می‌یابد و بنا است روزانه ۵۰ میلیون دلار در بازار مزبور به صورت اسکناس عرضه شود. آنگونه که بانک مرکزی اعلام کرد، هدف این موضوع مدیریت و تنظیم بازار ارز کشور بوده و مقرر شده سقف خرید کارگزاران (بانک‌ها و صرافی‌ها) در بازار متشکل ارزی از روز کاری دوشنبه مورخ 21/7/1399 یعنی دیروز، به ۵۰۰ هزار دلار افزایش یابد. بر این اساس، روزانه از طریق بازار ساز ۵۰ میلیون دلار در بازار یادشده به صورت اسکناس عرضه خواهد شد. اطلاعات دریافتی از بانک مرکزی حکایت از آن دارد که بازارساز دیروز بالغ بر ۸۳ میلیون دلار ارز اسکناس در بازار متشکل ارزی عرضه کرده که این رقم 3۳ میلیون دلار بیش از رقم تعیین شده روز قبل است. انتشار خبر سفر عبدالناصر همتی به عراق برای پیگیری مطالبات کشورمان هم در این موضوع بی‌تاثیر نبوده است.

Page Generated in 0/0064 sec